Magyarország

2008.06.24. 08:30

Nem próbáltak katapultálni Fehérgyarmaton?

<p>Fehérgyarmat - Tovább folyik a találgatás a pénteken Fehérgyarmat közelében lezuhant gyakorló repülő körül, ahol két pilóta életét vesztette.</p>

Nem hivatalos információ szerint az úgynevezett fekete doboz elszállítása után kezdődött a tényleges vizsgálat. A közelben lévő helyiek egyike szerint a vizsgálatot végző négy hatóság között hatásköri egyeztetésre volt szükség, majd a Katonai ügyészség elvitette a fekete dobozt.

Ezt a más sajtóforrásból származó információ szerint Közlekedésbiztonsági Szervezet nehezményezte, mondván, a fekete doboz tartalma egy közelben megszólaló mobiltelefon miatt is megváltozhat, így annak biztonságos tárolása náluk lett volna megoldott. (Ez a repüléssel korábban sokat foglalkozó de magát megnevezni nem akaró szakember szerint azért nem hiteles, mert a fekete doboz egy olyan adatrögzítő, amit úgy terveznek, hogy kibírja a zuhanást, földbe csapódást és az azt követő tüzet is).

Amikor a honvédelmi miniszter és a sajtó nagy része távozott, akkor kezdődött a vizsgálat érdemi része, előbb helikopterből nézték át a területet, majd centiről centire átvizsgálták azt, a fontos nyomok után kutatva. Az éjszaka elvitték a roncsot, és ezt követően indultak a katasztrófa turisták és ereklye gyűjtők a megmaradt darabok gyűjtésére.

Az egyik kereskedelmi tv riportere ott állt, ahol a repülőből katapultáló egyik pilóta volt. A korábban megjelölt szakember erre hívta fel a figyelmünket, ugyanis egy mély kráter volt a földben, ami egy nappal korábban még a távcsövön nem volt látható. Eszerint a katapult ülés azért nem védte meg az azt használó pilótát, mert nem emelkedett elég magasra, de valószínűbb, hogy egyáltalán nem emelkedett ki a zuhanó gépből.

(A katapult egy kombinált szerkezet, mint a gépkocsikba szerelt légzsák, egy patron felrobbanása után végzi a dolgát. A katapult – egyszerűsítve- a székhez rögzített rakéta, ami az indító megrántása után kiveti a becsatolt pilótát a székkel a levegőbe, pozícióba állítja, hogy akár fejjel lefelé történő repülésnél is fölfelé emelkedjen, majd az ernyő automatikus kinyílása után leszáll – akár eszméletlen pilótával is.)

Az lehet, hogy a rakéta nem indult be, ezért azt a nyomrögzítés után a helyszínen felrobbantották, ez lehetett a kráter oka. Akkor viszont az sem kizárt, hogy a székbe csatolt pilóta nem katapultált, csak a kettétört gépből kiesett, vagy a katapult sem dolgozott megfelelően. Ezt majd a most kezdődött vizsgálatok tisztázzák. Állítólag van olyan mobiltelefonnal készült kép, ahol a levegőben lángol a gép, de az sem zárható ki, hogy ez inkább az átstartolás miatt keletkezett láng, és volt, aki sejtelmesen annyit mondott, olyan felvétel is van, amin maga a zuhanás is látszott, de azt a hatóságok szinte azonnal lefoglalták, így soha senki nem láthatja.

A találgatások során felmerült az is, hogy a zuhanó gépet a pilóták szándékosan irányították a néptelen repülőtér felé, hogy elkerüljék azt, hogy a nagyon közeli Fehérgyarmatra, vagy Nábrádra zuhanjanak. Miután az már csaknem bizonyos, hogy a helyiek tudtak a repülésről, és sokan rögzítették is annak részeit, az sem zárható ki, hogy az ő védelmükben próbálkoztak a pilóták vészmanőverrel, és emiatt késlekedtek a katapultálással.

Kapcsolódó cikkek:

- Pusztai Sándor -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!