Közlekedés

2024.01.08. 20:00

Plázafelhajtó, telezöld a gyalogosokkal együtt, hirtelen elindulás – veszélyes lehet, ha nem figyelünk

Hajdu Kristóf összeszedte, mely debreceni kereszteződésekben kell fokozott óvatossággal közlekedni, hogy elkerüljük a baleseteket.

Nagy Emese

Az Árpád tér a város közlekedésének egyik neuralgikus pontja

Forrás: Czinege Melinda

Hajdu Kristóf gépjárművezető-szakoktatótól érdeklődtünk arról, hogyan látja a tavalyi esztendőt közlekedés szempontjából Debrecenben. Kíváncsiak voltunk arra, aki nap mint nap több órát „kocsikázik” a cívisvárosban, az milyen javaslatokkal tudná ellátni a településen autózó sofőröket. A szakember már a beszélgetés elején kiemelte: a 2023-as év sem volt sokkal másabb, mint eddig, ugyanazok a visszatérő hibák láthatóak az utakon.

– A magyar statisztikai adatok alapján a balesetek három legnagyobb okozója az elsőbbségadási, sebességkorlátozási és az alkoholfogyasztási szabályok megszegése. Ezt tapasztalhatjuk Debrecenben is, ugyanis gyakran találkozok az utakon figyelmetlenségből vagy fegyelmezetlenségből adódó szabálytalanságokkal. 

De a mindennapokban sokkal több olyan rendellenességet lehet látni, amelyek önmagukban nem feltétlenül jelentenek azonnali veszélyhelyzetet és pont ezért sokan észre sem veszik ezeket. Közéjük tartoznak például a záróvonalak elejének vagy végének az „elcsípése”, a jelzőlámpa pirosra váltásakor a piros első-második másodpercén való áthajtás; mondván még „rózsaszín” volt, no és az ominózus 10-15 százalékos sebességtúllépés

 – sorolta Hajdu Kristóf.

Debrecen zebra haon
A plázánál a gyalogosok zöldjével is meg kell birkózni
Forrás: Czinege Melinda

Hozzátette, nagy a spektrum, amin a járművezetők a képességeikről gondolkodnak. A balesetek kialakulásában nagy szerepet játszik, hogy túlbecsülik a saját képességeiket, ahogyan az autójukét is. Sajnos, a határokat néha csak úgy ismeri meg az ember, hogy bőven túllépi, ahol már nincs visszaút.

Balesetveszélyes helyzetek

A kanyartempókat nem tapasztalom túlzónak, inkább a széles szakaszokon szoktam észrevenni, hogy az autósok túllépik a sebességhatárt. Ilyen például a Balmazújvárosi út, ahol ritkán látni bárkit is 60 kilométer per óránál lassabban menni. De a Böszörményi úton, a városba befelé vezető szakaszon is megfigyelhető, hogy a 60 kilométer per órás korlát végével sem feltétlenül lassít a forgalom.

A reggeli és délutáni csúcsforgalom szerves részét képezi az iskolába vagy iskolából érkező forgalom; gondoljunk csak a nyárra, amikor a dolgozó emberek ugyanúgy közlekednek, mégis sokkal kisebb a csúcsforgalom hatása. Balesetveszélyes helyzetet ugyan tudnak okozni ezek a torlódások, de a legnagyobb részben ezek csak ráfutásos, utoléréses balesetek – mutatott rá a szakember.

Mint mondta, a forgalmi torlódások során reménykedünk, hogy ha már az előttünk lévő mozdul, akkor mi is mehetünk, és a nagy lelkesedésben jobban gyorsulunk, mint amit a helyzet elbír. Ilyenkor nagyon könnyen lehetünk ráfutásos baleset részesei. Ezen kívül gyalogos átkelőhelyek előtt könnyen hasonló helyzetekbe futhatunk bele, amikor egy sofőr későn reagál a gyalogosra, és a mögötte esetleg türelmetlenül és/vagy figyelmetlenül érkező jármű beleütközik.

Debrecen mélygarázs haon
A pláza mélygarázsából gyakran nehéz kihajtani
Forrás: Czinege Melinda

A szokásjog kialakulása sokat segít

Az elmúlt egy évben nem egyszer találkozhattunk olyan bejegyzésekkel a Debrecenben Hallottam Facebook-csoportban, amikor a fiatal, vagy épp az idősebb autóvezetőket kritizálták; erre is rákérdeztünk. Miattuk esetleg lehet kevésbé gördülékeny, zökkenőmentes a forgalom?

– Ha csak ezt a két csoportot nézzük, akkor körülbelül ugyanolyan közlekedési tempó jellemző mindkettőjükre. A friss jogsisoknál viszont inkább a tapasztalat hiányát érzem az oknak, amiért megfontoltabban közlekednek, míg az idősebb korosztálynál talán a reflexek lassulása okozhatja a viselkedést. Előbbit könnyebben le lehet vetkőzni, míg az utóbbi sokkal veszélyesebb – állítja Hajdu Kristóf.

Nyomatékosította, ha más nem, a „szokásjog” kialakulása sokat segít a balesetek elkerülésében, de igazából egészen jól értelmezik a szabályokat a gyalogosok, kerékpárosok. – Akkor van gond, ha a szabályozások, táblák, jelzések egymásnak ellentmondóan vannak elhelyezve. Ilyen például a Martonfalvi és a Thomas Mann utcák, illetve a Bem térnél a Füredi és a Simonyi utcák kereszteződése. Ezeknél a csomópontoknál a kerékpárúton és a forgalmi sávban haladók is elsőbbségadás kötelező táblával találkoznak. Ezek a szituációk sajnos értelmezhetetlenné teszik az elsőbbségadási jogviszonyt és balesetveszélyes helyzetet szülnek – húzta alá.

Hajdu Kristóf elmondta, a parkolást illetően szerinte egészen jól állunk. Habár a belvárosban nehéz szabad helyet találni, ott is általában szabályosan parkolnak az autósok. 

– A jó parkolást sajnos ritkán vesszük észre és csak a szabálytalant látjuk meg, ezért azt a téves képet kaphatjuk, hogy mindenki szabálytalan. Ilyenek tudnak lenni például a szoláriumok, szépségszalonok, fodrászatok közelében álló új, vagy újszerű luxus városi terepjárók, amelyek egyszerre kettő helyet használnak, vagy keresztben beállnak a párhuzamos helyre. Ennek ellenére nem minden luxus városi terepjáró képtelen parkolni, és nem csak szabálytalan parkolás van az említett szolgáltatók parkolójában – mutatott rá.

Debrecen autó haon
A Péterfián a kis becsatlakozó utcák előtt a torlódások során gyakran bent ragadnak az autósok
Forrás: Czinege Melinda

Visszatérő problémák

A gépjárművezető-szakoktató leszögezte, az általános hibákon, szabálytalanságokon kívül találkozhatunk több gócponttal, ahol visszatérő problémákat tapasztalhatunk.

Ilyen szokott lenni csúcsidőszakban a Péterfia utca sarkán lévő bevásárlóközpont irányába. A Péterfián a kis becsatlakozó utcák (Honvéd, Thaly Kálmán) előtt a torlódások során bent szoktak ragadni az autósok, így a kis utcákból sem lehet kihajtani. Ezentúl a mélygarázsból való kihajtás is nagyon nehéz tud lenni ugyanilyen körülmények között. De, ha már a mélygarázsig eljutottunk, még nem vagyunk túl a kálvárián, mert ha a Péterfián lévő pláza mentén jobbra el akarunk kanyarodni a Kölcsey Központ felé, akkor a gyalogosok zöldjével is meg kell birkózni.

Ez utóbbi gyalogos-átkelőhely nagy forgalma, és az átlag gyalogos kényelmes tempójával kombinálva gyakran találhatjuk magunkat autósként a kereszteződésben ragadva, mert a „piroson fejezi be” az átkelést a gyalogos – taglalta.

Tapasztalatai szerint visszatérő szabálytalanság gócpontja az Árpád tér is. – A Kassai úton a város irányába haladva, a Csapó utcán gyakran találkozhatunk akkora torlódással, hogy a zöld jelzés ellenére beragadunk a kereszteződésbe. (A szabály természetesen nem engedné ezt, mert zöld jelzésre csak akkor szabad behajtani, ha a zöld ideje alatt el is tudjuk hagyni a kereszteződést.) A beragadt autósok a Nyíl utca felől érkezők előtt maradnak és feltartják őket. A Kassai út felől érkezőket ezt követően a Nyíl utcával párhuzamosan átkelő gyalogosok tartják fel, és ennyi idő alatt csak gyűlik a forgalom és gyűlnek az indulatok – tette hozzá.

Hangsúlyozta, a debreceni sajátosságnak köszönhetően gyakran a villamosvágányokon is felfedezhetünk autósokat – a záróvonalak ellenére –, itt még mindig nagyon csábító kielőzni a sort. – A Gázvezeték utcán, a nagy forgalmú vasúti átjáróban, annak hosszú zárva tartása során jelentős sor szokott kialakulni. 

A Mikepércsi út felől érkezők, akik a szeméttelep felé szeretnének továbbhaladni, gyakran az álló kocsisor mellett próbálnak előretörni, annak ellenére, hogy a hosszú jobbos kanyar miatt vakon teszik meg ezt a manővert

 – példálózott a szakember.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában