Közmeghallgatás

2022.12.01. 17:58

Mikepércs monitoring állomást fog építeni a CATL-gyár miatt

A saját határaikon belül szeretné nyomon követni a település a Déli Ipari Park esetleges környezetvédelmi hatásait.

Forrás: Molnár Péter

Közmeghallgatással egybekötött képviselő-testületi ülést tartottak Mikepércsen szerdán késő délután. Az ülés legfőbb napirendi pontja a kínai akkumulátorgyár, a CATL – a településhez közel eső – debreceni Déli Ipari Parkba tervezett megépítése volt.

Tímár Zoltán, Mikepércs polgármestere az ülés kezdetén felolvasta Rácz Róbert levelét, aki nem tudott jelen lenni az eseményen. A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal főispánjának leveléből kiderült, a tervezett akkumulátorgyár a területi környezetvédelmi hatóság hatáskörébe tartozik, mely feladatokat a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztálya látja el. November 28-án a legmagasabb eljárási típus, egy összevont környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedély iránti kérelem érkezett a hatósághoz, melynek elbírálását szakhatóság végzi. Az eljárás november 30-án indult, melynek részleteit a hatóság holnapján közzéteszi.

A levélben szerepelt ezentúl, hogy 2023. január 20-án közmeghallgatást szerveznek a debreceni Új Városháza házasságkötő termében. Mint elhangzott, a beruházással kapcsolatban felmerülő kérdéseket írásban lehet benyújtani az esemény előtt.

Tímár Zoltán felolvasta Rácz Róbert és Szilágyi Balázs levelét
Forrás: Molnár Péter

Szintén levelet küldött a gyár képviseletében Szilágyi Balázs, a CATL Hungary Kft. kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője, aki külföldi útja miatt nem tudott jelen lenni. Mint írta, Mikepércs önkormányzatának és polgárainak joga és lehetősége van bekapcsolódni a hatósági eljárásba, kérdéseikre választ kapni. Emellett megerősítette, hogy tevékenységüket magas műszaki színvonalon, a biztonsági és környezetvédelmi eljárások mentén végzik.

Tímár Zoltán sajnálatát fejezte ki, hogy a meghívottak nem jelentek meg, egyúttal háláját fejezte ki Papp Lászlónak, Debrecen polgármesterének, hogy komolyan vette a felkérést, így Debrecen önkormányzatát Pécskay Zoltán, az EDC Debrecen ügyvezetője képviselhette az ülésen. A mikepércsi polgármester előrevetítette, a szerdai ülésre szánt, aggodalmaikat megfogalmazó önkormányzati és lakossági kérdéseket a január 20-ai közmeghallgatáson fogják feltenni, ahol ő is jelen lesz. Mint mondta, ez a közmeghallgatás a pont az i-re, hiszen anélkül nem adható ki az építési engedély a kínai vállalat számára.

Hiszek abban, hogy a kormányhivatal és az ott dolgozó kollégák mindannyiunk egészségére figyelemmel lesznek. Hiszek abban, hogy a tisztviselők, ahogy mi is, lelkiismeretesen végzik a munkájukat. De természetesen senki nem tévedhetetlen. Ha rossz döntés születik, és az engedélyben eltérést találunk, Mikepércs önkormányzata meg fogja támadni azt

 – emelte ki.

A polgármester elismerte, mivel Mikepércs közigazgatási határán kívül esik a beruházás, így a településnek nem áll rendelkezésére jogszabályi környezet arra, hogy a döntést megvétózza. Ugyanakkor arra kérik a beruházót, ha már megépül a gyár, az a mai technológiai színvonalnak megfelelően úgy történjen meg, hogy a lehető legszigorúbb uniós és hazai jogszabályoknak megfelel, és semmi esetre sem veszélyeztesse a térséget. Tímár Zoltán felvetette, mivel gigantikus gyárról van szó, annak termelése a levegőben, a talajban, a rétegvizekben is szennyeződést okozhat.

– Egy monitoring állomás lesz az első, amit fel fogunk állítani. Ellenőrizni fogjuk a levegőt, a felszíni és a talajvizeket – tudatta. A polgármester ezt mindenképp a gyár megépülése előtt meg szándékozik valósítani, hogy összemérhető adatokat kaphasson az állomás. Mint mondta, így Mikepércsnek lesz viszonyítási alapja a környezeti változásokról.

Tímár Zoltán a CATL ügyében nyomatékosan arra kért mindenkit, hogy pártpolitikailag semlegesen kezelje azt.

Itt egy gyárról van szó, a környezetünkről, az életünkről és a családunkról van szó. Valamint arról a településről, amely az elmúlt két évtizedben megduplázódott. Olyan emberek költöztek ide, akik biztonságban szeretnék felnevelni a gyermekeiket. Fideszes polgármester vagyok, ám tartok egy közmeghallgatást ebben a kényes témában

 – mondta. Hangsúlyozta, aki itt politikát keres, az rossz helyen jár.

Ezt követően Pécskay Zoltán, a Déli Ipari Park fejlesztéseit koordináló és a befektetési projekteket felügyelő EDC Debrecen képviselője vette át a szót:

Habár jelen esetben Mikepércs szemszögéből vizsgáljuk a CATL ügyét, debreceniként úgy gondolom, egy környezetet használunk, egy hatásterületen élünk. Mindannyiunknak, akik kapcsolatba kerülünk a projekttel, az az érdeke, hogy a térségbe érkező bármely beruházásokból a helyi lakosság profitáljon, és elkerüljük a felmerülő veszélyeket. Abban a hitben dolgozunk, hogy olyan tevékenység ne induljon el, ami veszélyezteti az életminőségünket vagy környezetünket. Bízunk abban, hogy a kormányhivatal kellő szigorral jár el, és megfelelő kontrollal kíséri a beruházást

 – mondta.

Sokan elmentek a közmeghallgatásra
Forrás: Molnár Péter

Pécskay Zoltán után egy mikepércsi biológus kutató szólalt fel. Elmondta, a polgármester kérte fel, hogy ökológusként tájékozódjon a beruházásról. Független környezetvédelmi szakemberekkel konzultált, akik abból a szempontból megnyugtatták, hogy a technológiák rendelkezésre állnak ahhoz, hogy a szennyezett víz megfelelő módon kezelve a természetbe kiengedhető legyen. Hangsúlyozta azonban, a gyár csak akkor lehet képes környezetbarát módon működni, ha a technológiai fegyelmet betartja.

– Biológusként az a véleményem, ha nem tudjuk elkerülni a gyár megépítését, akkor Mikepércsnek kötelessége, hogy a saját monitorozó hálózatával betartassa a céggel a technológiai előírásokat. Ha megfelelő garanciákat kapunk, együtt kell tudnunk élni a gyárral – fogalmazott. Kiemelte, mindenképp el kell érni, hogy a vállalatban még csak fel se merüljön, hogy a víztisztítás egyénként jelentős költségén spóroljon.

Egy háromgyermekes családanya, mérnök és környezetvédelmi vegyésztechnikus vette át a szót. Felhívta a figyelmet arra, hogy egy nagyon fontos szennyező forrás, a zaj maradt ki az elhangzottakból. Mint mondta, nemcsak a gyár működése, hanem az építési és szállítási munkák is erőteljes hanghatással járhatnak. Ezért azt tanácsolta, vegyék be a zajforrások monitorozását az ellenőrző rendszerbe. Emellett egy erdősáv telepítését is kezdeményezte, ami jelentősen csillapíthatja a hanghatásokat.

Pécskay Zoltán válaszából kiderült, hogy a zajszennyezés kivizsgálása is része a hatósági eljárásnak. A szállítással kapcsolatban elmondta, leginkább az ipari park belső úthálózatát és az autópályákat fogják használni, valamint potenciális lehetőségként a vasútvonalat is említette. Emellett a Kismacs közelében épülő logisztikai terminál is a regionális térséget hivatott kiszolgálni.

Tímár Zoltán hozzáfűzte, épült már nagy beruházás az ipari területen, és – ahogy az autópálya megépítésekor is óriási anyagot mozgattak meg – nem volt számottevően érezhető hatása Mikerpércsen. Az erdősáv telepítésével kapcsolatban elmondta, Mikepércs közigazgatási határában magántelkek vannak, az önkormányzatnak nincs szabad területe. Leginkább azt szorgalmazná, történjen meg az erdősítés az ipartelep területén.

Fábián István vegyészprofesszor felszólalásában kifogásolta, hogy a cég technológiájáról semmit sem lehet tudni. Mint mondta, nem elégszik meg azzal, hogy a CATL-nek Németországban már van egy gyára. Ő maga szkeptikus, mivel nem ismer olyan technológiát, amivel megbízhatóan el lehet távolítani a nehézfémeket a szennyezett vízből.

Egy mikepércsi polgár felvetése az volt, hol fog lakni az a tízezer dolgozó, aki várhatóan a CATL üzemében fog munkát kapni. Valamint érdeklődött, várható-e az úthálózatok fejlesztése. Mint mondta, egyre többen járnak Mikepércsről Debrecenbe dolgozni, emiatt a forgalom napról napra kaotikusabb.

– Az iparterület növekedésével komoly infrastrukturális fejlesztés is szükségessé válik, a közlekedés valóban kardinális kérdés lesz. A teherforgalom mellett az ipari parkban dolgozó tízezer munkavállaló is indokolni fogja az úthálózatok korszerűsítését. Ennek az egyik fontos eleme egy keleti elkerülő út megépítése. Ez a 47-es főúton koncentrálódó átmenő forgalmat tudná részben tehermentesíteni – válaszolta Pécskay Zoltán. Az ügyvezető a lakásfejlesztések szükségességére is kitért. Mint fogalmazott, a cél, hogy az ipari parkban dolgozók minél közelebb lakjanak a munkahelyükhöz, minél kevésbé terhelve a forgalmat. Azonban megjegyezte, míg ipari parkot könnyebben tud koncentráltan létrehozni a város, lakóövezetek főleg szétszórtan, magánberuházók által tudnak megvalósulni.

HL

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában