fontos ügy, nemes cél

2020.09.04. 11:30

Mentorokat keres a Láthatatlan Iskola

A toborzási folyamat egy hónapig tart, szeptember 20-án zárják le a jelentkezéseket.

Fotó: Matey István

A Láthatatlan Iskola egy olyan szervezet, amely hátrányos helyzetű gyerekeknek segít az iskolai tananyag elsajátításában. Jelenleg több mint harminc gyermek vár saját mentorra, így nagy szükségük lenne a jelentkezőkre.

Klisének hangozhat, de jó érzés segíteni a rászoruló gyerekeknek.

„Szomorú környezetből érkeznek, kevés jó inger éri őket az életük folyamán. Igyekszem minden mentoráltamnak, akikkel eddig együtt tanultam, rendszeres foglalkozást tartani, és másfajta világszemléletet, célokat és pozitív dolgokat átadni”

– osztotta meg a Naplóval Dobó Dániel mentor. – A mentorkodás „nyerő helyzet” mindenkinek, hiszen a csemeték fejlődhetnek mint diák és személyiség, és én is sokat tanulhatok tőlük, míg végignézem a fejlődésüket – mutatott rá. – Sokkal türelmesebbek leszünk, empatikusabbak, mert jobban bele lehet látni más emberek sorsába és életébe. Sokat lehet a gyerekek világáról tanulni, arról, hogyan látnak dolgokat és gondolkoznak. Fejlődöm a magyarázásban, hogy az időmet jobban beosszam, és megtanultam hasznosan segíteni másokon – tudatta.

A mentoróra menete

Dobó Dániel mentoráltja tízéves, és a karanténidőszak előtt is rengeteget tanultak. – Igyekeztem minden órára izgalmas programmal készülni. Mindenféle meséket sokszor, felváltva olvastunk, és játékokon keresztül számoltunk – emlékezett vissza. – Minden óra elején beszélgetünk az iskoláról, majd keresünk egy feladatot, olvasunk vagy számolunk. A foglalkozás végén vagy közben pihenésképp játszunk kicsit, majd a házi feladat kiosztása után elköszönünk egymástól – mondta.

Nehézségek és motiváció

A tanításban a legtöbb embernek a legnagyobb nehézséget az idő hiánya jelenti. – Nem mindig sikerül úgy alakítani a saját feladataimat, hogy elegendő időt tudjak szánni a mentorálásra – fejtette ki Szejke Dóra mentor. – Sajnos előfordul, hogy csak az aktuális iskolai tennivalókkal foglalkozunk, és elmarad a beszélgetés vagy a társasjátékozás, de ezt utólag mindig pótoljuk – jelentette ki. – A mentoráltam kötelességtudó kislány, aki magától tudja azt, hogy a tanulnivalót el kell készíteni. Természetesen vannak rosszabb napok, néha felüti a fejét a kedvtelenség, mint minden diáknál – tájékoztatott. – Az ilyen esetekben bevált módszer, hogy megbeszélünk egy kompromisszumot. Ez lehet az, hogy ha gyorsan végzünk a leckével, utána még játszunk kicsit, vagy játékkal kezdünk, és utána tanulunk – közölte.

„Legtöbbször matematikát tanultunk együtt, de sokszor volt közös angolozás, valamint verstanulás irodalomból. Ha elakad valamiben tanulás közben, akkor abban segítek neki, vagy egy nagyobb dolgozat előtt hosszabb időre megyek hozzá tanulni”

– részletezte. Dóra kiemelte, hogy ha átkalandoztak a tanulás világán a mentorával, sok fejlesztő társasjáték áll a rendelkezésükre, aminek köszönhetően a találkozás részévé válik a játék is.

Hogyan „születik” a mentor?

– A mentorálás rengeteg téren fejleszti a gyerekeket és a mentorokat is – válaszolta a Napló kérdésére Juhász Flóra, a Láthatatlan Iskola egyik alapító tagja. – A mentorok rengeteg szeretetet kapnak a gyerekektől, és egy igazi összetartó közösség tagjai lehetnek. A tanulási órák mellett igyekszünk minél több hasznos időtöltést is szervezni a Láthatatlan Iskola kisdiákjainak, ezek közé tartozik a Jövő-Menő programsorozat, ahol különböző interaktív feladatokon keresztül ismerkednek meg a gyerekek egy adott témával – folytatta. – Fontos rendezvényeink a mentorLI-k, ahol a mentoraink hasznos tapasztalatokat oszthatnak meg egymással, és megbeszéljük a felmerülő problémákat. A nyári táborunk, az évzárók és a közös mentorképzéseink is elmaradhatatlanok – tette hozzá.

Fotó: Láthatatlan Iskola-archív

A jelentkezési folyamatról szólva Juhász Flóra kiemelte, hogy a mentorjelöltnek szeretnie kell a gyerekeket, és szükséges az, hogy kreatívan közelítsen a tanításhoz. – A csemeték nemcsak tanárként, hanem egyfajta nagy tesóként tekintenek a mentorukra – hangsúlyozta.

„A jelentkező lehet egyetemista vagy dolgozó felnőtt egyaránt, a legfontosabb, hogy a Láthatatlan Iskola eszméivel egyetértsen, és legyen nagykorú. Minél hamarabb jelentkezik valaki, annál jobb”

– közölte.

– Ahogy a mentorjelölt leadta a jelentkezését, mi felvesszük vele a kapcsolatot e-mailen, és egyeztetünk egy személyes találkozót, amire kisebb csoportokban érkeznek a lelkes jelentkezők. Itt pár óra alatt bemutatunk minden fontos információt, amire szükségük lehet – ismertette. – A mentor választhat tanítási tantárgyat és korosztályt is, amivel a későbbiekben foglalkozni szeretne – fogalmazott.

Vámosi Kira

Kapcsolódó cikkek:

Borítókép: Dobó Dániel és Szejke Dóra lelkesen ajánlja mindenkinek a mentorkodást

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában