2020.03.25. 16:30
Megismerik az Európai Parlament működését
A junior nagykövetek tenni szeretnének Debrecen közösségéért és kultúrájáért.
Fotó: Varga Réka
Az elmúlt év őszén csatlakozott a Debreceni Ady Endre Gimnázium az Európai Parlament Nagykövet Iskolája programhoz. A debreceni középiskolának ahhoz, hogy a tanév végén elnyerje a címet, különböző projekteket kell megvalósítania.
– A program célja, hogy a fiatalok figyelmét felkeltsék az európai demokrácia iránt, a tanév során különféle iskolán belüli és kívüli programokon keresztül, aktív ismereteket nyújtva nekik az Európai Unió, különösen az Európai Parlament működéséről. A program keretében két koordinátor pedagógus és egy vele dolgozó, elkötelezett diákcsoport munkája alapozza meg az iskola felkészülését, a minősítést jelentő plakettet pedig tanév végén nyernénk el – beszélt a programról Türk László, a gimnázium igazgatója.
Széles körű ismeretek
Magyarországon jelenleg 52 intézmény tagja a programnak. A debreceni iskola egyik senior nagykövete a sikeres felvételt követően egy 30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzésen vett részt.
– A képzési alkalmak során a pedagógusok megismerkedhettek a program kritériumrendszerével, az Európai Parlament működésével, aktualitásaival, találkozhattak képviselőkkel is. A junior nagykövetek, tehát tanulóink is voltak már ilyen továbbképzésen. Számtalan program, illetve feladat várna a nagykövetekre, a programban résztvevő iskolák maguk döntik el, hogy a tanév során milyen, az Európai Unióhoz köthető projekteket valósítanak meg. A cím elnyerésének szintén feltétele annak, hogy tanév végére egy infópontot, egy Európa-pontot hozzunk létre az intézmény falain belül – részletezte az intézményvezető. Hozzátette: – Most a digitális üzemmódra való átállás egy kicsit nehezíti ezt a folyamatot, de ettől függetlenül nagyon örülünk, hogy részesei lehetünk ennek a programnak, hiszen úgy gondoljuk, fontos a diákjainknak, hogy megismerjék az Európai Parlament működését.
„A projekt részeként a diákok átfogó ismereteket szerezhetnek az Európai Unió működéséről, illetve az európai polgári szerepvállalás kínálta lehetőségek is előtérbe kerülnek, s fontos az is, hogy jobban ráláthatnak arra, hogy az Európai Parlamentnek milyen szerepe van a döntéshozatali folyamatokban”
– hangsúlyozta Türk László.
Hallatják a hangjukat
Az Ady Endre Gimnáziumban a két pedagógus mellett kilenc tanuló vesz részt a csoportban.
– Nemrégiben két társammal részt vettünk egy képzésen Budapesten, az Európai Ifjúsági Központban. Itt egy régiós problémát kellett feltárni. Mi a kultúrát választottuk, és azóta is ezen a területen tevékenykedünk. A képzésen különböző workshopok, előadások és panelbeszélgetések voltak. Nagyon inspiráló emberekkel találkozhattunk, új embereket ismerhettünk meg. Tudatosul bennünk, hogy jó, hogy együtt alkothatunk és tehetünk valamit a közösségért. Ez a program kiváló arra, hogy hallassuk a hangunkat. Lehetőséget kaptunk, hogy elmondjuk a véleményünket, és feltárjuk a régió problémáit – osztotta meg a Naplóval eddigi tapasztalatikat Varga Réka, a junior nagykövetek elnöke.
Tenni szeretnének a közösségért
Az adys nagykövetek a kultúra területével foglalkoznak a program keretén belül.
– Kezdetben városi szinten próbáljuk feltárni a kultúra területén jelentkező esetleges problémákat, s tenni azért, hogy továbbfejlődjön a kultúra Debrecenben. Azokhoz az emberekhez fordultunk, akik a város kulturális életét irányítják, befolyásolják. Lehetőségünk volt beszélni Puskás Istvánnal, Debrecen kultúráért felelős alpolgármesterével, valamint Gemza Péterrel is, aki megkérdezte tőlünk: nekünk ez miért jó. Azt feleltük, ez egy nagyon izgalmas dolog, nem értünk van, nem nevet akarunk magunknak, hanem tenni szeretnénk a közösségért és a kultúráért a városban. Ha ennek az Ady Endre Gimnázium lehet az egyik központja, akkor annak mi nagyon örülni fogunk, hiszen nálunk alapból fontos a művészet – fogalmazott Varga Réka.
Kiss Dóra