2019.10.29. 07:30
Miért csikorog még a debreceni a villamos?
A sínfeltöltő hegesztések és sínköszörülések 2019-re tervezett költsége 18 millió forint.
Fotó: Matey István
A visszajelzések alapján továbbra is több szakaszon nagyon csikorog Debrecenben a villamos, például a nagyerdei Pálma-kanyarban, a terasznál. Mi ennek az oka? – érdeklődtünk a DKV Debreceni Közlekedési Zrt.-től.
A Nagy Annamária kommunikációs és marketingvezetőtől kapott válaszok szerint az Urbos típusú villamosok moduláris felépítésű járművek. Ezen járműkarosszéria-kialakítás egyik jellemzője, hogy az ívekben történő haladása során a forgóvázak korlátozott fordulási lehetőségei miatt a modulok is elfordulnak a haladási iránynak megfelelően. Ez az egyik oka annak, hogy az Urbos 3 típusú villamosok a közlekedésük során az ívekben, a villamoskerék és a sín kapcsolatánál éles „csikorgó” hangok keletkeznek.
A legkisebb pályaív
Tudatták: a debreceni 1-es villamosvonal Hunyadi János utca – Kálvin tér kereszteződés és a Nagyállomás közötti szakasz teljes rekonstrukciójára rövid időn belül szükség van. Ennek a pályaszakasznak a pályaszerkezete heterogén. Az egész szakasz elöregedett, műszakilag elavult pályaszerkezetekből áll. Például a Péterfia utcai hosszgerendás villamospálya-szakasz 1975-ben készült, és a vágányok közötti úgynevezett vágánytengely-távolság sem felel meg a mai villamospálya-építési követelményeknek. Mindezek mellett az érintett szakasz pályageometriai adatai – főként az ívekben – nem az Urbos 3 típusú villamosok közlekedésére készültek.
A debreceni forgalmi villamospálya-hálózaton, a Petőfi téri végállomást leszámítva, a legkisebb sugarú pályaív a Nagyerdei körút – Simonyi út kereszteződésben van kialakítva.
Tizenegy sínkenő
Megkérdeztük azt is, hogy hol van még ilyen jelenség a városban, valamint, hogy eddig milyen módszerekkel és milyen költséggel próbálkozott a társaság. Mint megtudtuk, a 2-es villamosvonalon a Nagyállomás irányába található vágányon a Csemete utca – Honvéd utca, valamint a Csemete utca – Mester utcai kereszteződésben tapasztalható a „csikorgás”. A cég 2015-ben a 2-es villamos vonalán 5 darab, 2016-ban 4, míg 2018-ban 2 sínkenő berendezést épített be a pályába, összesen 47,1 millió forint értékben. Ezen felül pedig a villamosok nyomkarimakenő berendezéssel is fel vannak szerelve, melyek GPS-koordináta alapján kenőanyagot fecskendeznek a kerék és a sín közé, ezzel is enyhítve a csikorgást. A pályába épített és a villamosokra szerelt berendezésekhez használt kenőanyagokra, zsírokra 2018-ban 2,8 millió forintot fordított a társaság. Mindezek mellett a zrt. folyamatos sínfeltöltő hegesztést és sínköszörülést végez. Ezek összköltsége 2018-ban 17,761 millió forint, míg 2019-ben a tervezett költség 18 millió.
Mikor szűnhet meg?
Kíváncsiak voltunk végül arra is, hogy mit lehet és kell még tenni a kerékcsikorgás ellen; mikorra szűnhet meg, és mennyibe kerül a megoldás? A DKV válasza szerint a 2-es villamos vonalán a sínkenő berendezések használatával nagymértékben javult a lakosság megítélése a villamosok kerékcsikorgásával kapcsolatosan. Az 1-es villamos vonalán és a közös szakaszon azonban csak a teljes pályarekonstrukcióval lehet további, számottevő javulást elérni. Ennek a rekonstrukciónak a megvalósulásáról jelenleg nincs még információja a cégnek. A rekonstrukció nemcsak a villamospályát, hanem a kapcsolódó infrastruktúra-elemeket, például a felsővezeték-tartó oszlopokat és a felsővezeték-rendszert is érinteni fogja. Ennek a projektnek még az előzetes költségvetése sem készült el, de önállóan a villamospálya felújítása is nagyságrendileg 1,5 – 2 milliárd forint.
Vass Attila