utazás Északra

2019.09.13. 18:00

A jégen túli színes világ Alaszkában

Lüktető természeti erők, gyönyörű gleccserek, medvék és bálnák látványa inspirálja a turistákat.

Fotó: AFP

Az óriások vadonja, az Amerikai Egyesült Államok 49. tagállama Alaszka. Területe alapján a legnagyobb, Magyarország területe tizen­nyolcszor elférne benne, de lakosai száma alapján a harmadik legkisebb állam. Ebből következik, hogy nagyon sok a természeti képződmény. Alaszka az az állam, amit nagyon kedvező áron vásárolt meg az oroszoktól Amerika. Utólag derült ki, hogy nagyon sok olaj és más ásványi anyagok rejtőznek a föld alatt, ami elősegítette, hogy Alaszka ma már a fejlett országok közé sorolható.

Sokan úgy gondolják, hogy Alaszka csak a hó és a jég birodalma, pedig ez a hely sokkal több ennél. Leginkább a tavaszi és a nyári hónapokban mutatja meg barátságos arcát. Ilyenkor hó csak a magasabb hegyeken található, a sík vidéken nappal 20 Celsius-fok középhőmérséklet uralkodik. Alaszkában járva néha meg kell állni egy pillanatra, beszívni a csodálatosan tiszta levegőt. Érdemes halételeket választani, mert biztosak lehetünk benne, hogy friss és egészséges alapként szolgálnak a tenger gyümölcseihez. A jávorszarvas steaknek mennyei az íze, ráadásul egy gramm zsírt sem tartalmaz.

Feltehetjük a híres filmből is jól ismert kérdést: miért éppen Alaszka? A változatos tájak számos olyan lehetőséget kínálnak, amit így egyben nem sok helyen kapunk meg. Egyik nap a 4000 méter magas hegyek között túrázhatunk, aztán a világ legnagyobb területű természetvédelmi övezetében a Kenai Fjord Nemzeti Park 70 kilométer hosszú jégmezőjén sétálhatunk. Hihetetlen, de Alaszkában esőerdő is található, különleges növény- és állatvilággal. Meglátogattuk a világon egyedülálló vadállománnyal rendelkező Denali Nemzeti Parkot is. Továbbiakban csoportunk egy óceánjáró fedélzetén tette meg a pár ezer kilométeres távot, Alaszka nyugati szélén úgy, hogy nappal a kikötés után autóbuszos felfedezőtórára mentünk. Alaszka egy olyan hely, ahol a fotógép és a filmfelvevő állandó készenléti állapotban kellett legyen, mert nem lehetett kiszámítani mikor bukkan fel egy medve vagy egy bálna. A filmfelvevő határozottabban dokumentálja azt a semmihez sem fogató élményt, amit az alaszkai természet ad.

Kutyafogatos szán

Budapestről indultunk Torontóba, majd Vancouverben állítottuk vissza az időt kilenc órával. Az oda út utolsó óra­átállítása másnap volt, amikor megérkeztünk Anchoragebe, ekkor már 10 óra volt az eltérés. A szervezetünk elég nehezen vette az akadályt, de a sok látvány felülírta az álmosságot. Az első nap a fővárossal ismerkedtünk, ez az izgalmas alaszkai település modern, ugyanakkor régies hangulatú, tele virággal, vendéglőkel, üzletekkel. Nagy élmény volt a helyi piacon a jellegzetes ajándéktárgyak között válogatni. Másnap már a természeté volt a főszerep, Wasillaban megismerkedtünk a szánhúzó kutyák idomításával, az évente megrendezésre kerülő Iditarod kutyaszános verseny látogatóközpontjában. A turistákhoz szokott barátságos kutyusukat lehetett simogatni, illetve egy úgynevezett „kutyafogatos” szánt ki is lehetett próbálni, hó nem volt, így csak kerekeken gurultunk. A következő nap vadlesre mentünk a Denali Nemzeti Parkba, ahol a tundra életét, állatait láthattuk. A több ezer méter magas hegycsúcsok tövében lévő terület fenséges látvány. Tiszta időben megmutatja magát 6168 méter magas McKinley-csúcs is. Az északi sarkkörhöz legközelebb eső nagyváros körülbelül 30 ezer lakosú Fair­banks, ahol hajókáztunk a Tana-folyón, és meglátogattuk Alaszka egyetemi múzeumát. Miután megismerkedtünk Alaszka múltjával, történelmével, újra hívott minket a természet, egy hajóút segített Alaszka állatvilágát és gleccsereit meglesni a Kenai Fjord Nemzeti Park területén.

Borjadzás

A kis hajó után szállást változtattunk, „beköltöztünk” kabinjainkba egy óceánjáró nyolcadik emeletére, ahonnan a kilátás csodás volt. Első nap csak a tengeren voltunk, a hajónk teljesen közel ment a Hubbard-gleccserhez. A Yakutat-öböl északi végén elterülő közel tíz kilométer széles gleccser Alaszka leghosszabb összefüggő jégfelülete. Egyedülálló élményt nyújt mind látványban, mind pedig a jégtömbök leválása okozta hanghatásban. A borjadzás, az a hang, amelyet a gleccserről leszakadó jégtömbök adják, melyek különféle formában önálló életre „kelve” úszkálnak az óceán felületén. Rengeteg gleccser érkezik az öbölbe, amerre csak a szem ellát, a kék, fehér színek ezer árnyalata tárulkozik elénk.

Utazásunk kilencedik napján izgatottan vártuk az első kikötést Alaszka fővárosában Juneauban. A várost északról a csodás Mendenhall–gleccser öleli körbe, melyet a világ egyik legszebb parti gleccsereként tartanak számon. A város 1900-ra lett Alaszka székhelye, miután 1880-ban a nagy aranyláz bányászvárossá tette Juneaut. Félnapos kirándulást tettünk a gleccserhez, valamint az őserdőbe. A program során páratlan panoráma tárult elénk a gleccserre és a Mendenhall-völgyre.

Hajónk Skagway városában vetett horgonyt, mely város megőrizte az „aranyásó városi” hangulatát. Itt kezdődött 120 éve az aranyláz, melyet nagyon sok filmrendező is „feldolgozott”. Ez a város olyan, mintha 100 évet visszamennénk az időben. A vonat hangulata a táj különlegessége visszarepítenek az időben, és a mesés erdőket nézve azon gondolkoztam, vajon mi járhatott azoknak az embereknek a fejében, akik korábbi életüket feladták az aranyért. Stílszerűen a következő programunk az arany­ásók táborába vezetett, itt eredeti korhű környezetben és ruhában mutattak be egy pár jelenetet az akkori életből, így a kérdésemre is választ kaptam. Az aranyásók életéhez kapcsolódik a híres történelmi bordélyház, mely ma már múzeumként működik.

Másnap a kora reggeli órákban értük el az Icy Strait Pointot, Alaszka Indián őslakosú települését, ahol a Tlingit őslakosok tribai táncműsora segítségével nyerhettünk bepillantást az itteni életbe. Ketchikanban, Délkelet-Alaszka ősi kultúráját láthatjuk a világ legnagyobb totemoszlop-gyűjteményén keresztül. Úszó szállodánk másnap Vancouver felé vette az irányt. A következő napon nem hagytuk el a hajónk fedélzetét, ezen a napon értük el a „Belső átjárót”, az Inside Passaget, mely Alaszka igazi arcát tárta elénk: gleccsereket, fjordokat, fenyőerdőket és a hóval borított hegycsúcsokat. Becsi Etelka