Helyi közélet

2019.04.03. 07:36

Buszközlekedés: ott leszünk, ahol a part szakad?

Debrecen - Több aggály is felvetődött az autóbuszos közösségi közlekedés központosítási terve kapcsán.

Debrecen - Több aggály is felvetődött az autóbuszos közösségi közlekedés központosítási terve kapcsán.

Alig több mint két év múlva lejárnak a helyközi autóbusz-közlekedés közszolgáltatási szerződései, s az állami tulajdonú Volánok versenytársakat kaphatnak. Bártfai-Mager Andrea, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter február végén jelentette be, hogy egy állami társaság végezheti az autóbuszos közösségi személyszállítást, és az integráció előkészítésével, lebonyolításával – a közlekedési központok teljes körű bevonása mellett – a Volánbusz Zrt.-t bízta meg.

Utasszempontból nem szükségszerű az átszervezés”

– hívja fel a figyelmet Jónás Zoltán, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke) elnöke. – Hazánkban ma a közösségi közlekedésnek nem az a legfajsúlyosabb problémája, hogy mennyi buszos vállalat van, hiszen lehetne hatékonyan működtetni a rendszert egy céggel és több céggel, vagy éppen cégcsoporttal is, nem ezen múlik elsősorban. Információink szerint a közlekedési társaságok összevonása alapvetően inkább a piaci nyitásra való felkészülés jegyében történik, ugyanis azt gondolják, egy nagy céget könnyebb lesz versenyképesen megtartani, mint több kisebbet.

2021 január elseje fontos dátum a közösségi közlekedésben, ugyanis akkortól meg kell nyitni a személyszállítási piacot. A nyitás történhet többféle módon a szabályozottság mértékétől függően. Az egyik: azt mondja az állam, ez egy szabad piac, de erősen szabályozott: vagyis kiír egy pályázatot egy-egy megye ellátására a vállalkozóknak. Ebben az esetben félő, hogy egy üzletember csak akkor fog ilyen szolgáltatást elvállalni, ha az alacsonyabb kihasználtságú járatok üzemeltetése miatti bevételkiesést – ahogy hivatalosan fogalmaznak: az indokolt költségek megtérítését – kompenzálja majd neki az állam. A következő lehetséges megoldás, hogy továbbra is belső szolgáltatóval – ebben az esetben a Volánbusz – oldják meg a belföldi utaztatás döntő többségét, de csak néhány meghatározott, versenyképes viszonylatra írnak ki üzemeltetési pályázatot vagy adnak engedélyt.

Megváltozhat a prioritás

– Az egyik jelentős probléma, hogy a szolgáltatást megrendelő szervezet és az üzemeltetési feladatok nem különülnek el teljesen, hanem akad jócskán átfedés. Félő, hogy ez az elkülönülés a leendő nagy társaság létrejöttével sem fog megoldódni, és ott leszünk, ahol a part szakad. Ráadásul megvan az esélye, hogy a prioritás Budapest elővárosaira fog fókuszálni, és mondjuk, a jobb járműveket vidékről átcsoportosítják abba a térségbe. A helyi igényekről helyben kellene, hogy szülessen döntés, hiszen a fővárosból nem tudják érdemben megvizsgálni, hogy egy vidéki településnek valóban jogos-e a felvetése a menetrend-változtatással kapcsolatban – mutat rá Jónás Zoltán.

Az utasok nem igazán tudnak a tervezett változtatásról, így nem is téma közöttük, a sofőröket már jobban foglalkoztatja a téma, vannak ezzel kapcsolatban félelmeik és várakozásaik is.

– A megyében dolgozó sofőrök reménykednek, hogy a béreiket felzárkóztatják a budapesti kollégáik keresetéhez, ezzel kialakítva egy egységes keresetet – veszi át a szót Borsos Martin, a Derke ifjúsági tagja. – Amitől tartanak, az a járműpark esetleges megváltoztatása. Az Észak-magyarországi Közlekedési Központ (ÉMKK) létrejötte után több példa is akadt rá, hogy itt lévő, fiatalabb buszokat Miskolc környékére irányítottak (az ÉMKK központja), és helyettük korosabb MAN buszokat küldtek a megyébe – ismertette Borsos Martin.

Azt is elmondta: egy másik nagy gond az egységes közlekedési jegy- és bérletrendszer hiánya.

Egy bérlettel

– A probléma a szolgáltatók közötti elszámolási nehézségekből fakad. Ennek eredménye a jelenlegi kilométer-alapú tarifa, amely a közigazgatási határok átlépésétől, az átszállások számától és az igénybe vett szolgáltató típusától (helyi/helyközi) függ. Az utasok annyit szeretnének, hogy ne kelljen külön szolgáltatónként jegyet, bérletet váltani, hanem ugyanazzal a bilétával tudjanak utazni háztól házig. Erre lehetne egy megoldás a zónarendszer kialakítása, ahol a tarifát csakis a zónák közötti távolság alapján állapítanák meg, függetlenül az átszállások számától – fogalmazott Borsos Martin.

Felkészültek

Lapunk e-mailben eljuttatta kérdéseit a minisztériumnak és a Volánbusznak is. Előbbitől azt a választ kaptuk, a bejelentéssel a folyamat előkészítése indult el, és a témában további részletekről az erre vonatkozó kormánydöntés után tudnak bővebb tájékoztatást adni. A Volánbusz üzenetéből pedig megtudtuk, hogy a cég vezetősége felkészült a megtisztelő felkérés teljesítésére, és mindent megtesz az integráció sikeres lebonyolításáért.

MSZ


[related-post post_id="4185850"]

[related-post post_id="4170898"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában