Helyi közélet

2017.08.10. 07:33

A villamosok bánják, hogy megszokásból közlekedünk Debrecen utcáin

Debrecen - A balesetek bekövetkeztében nagy szerepe van a régi beidegződéseknek is.

Debrecen - A balesetek bekövetkeztében nagy szerepe van a régi beidegződéseknek is.

Az elmúlt év januárja óta 46 olyan közlekedési baleset történt a cívisvárosban, amelyben villamos érintett volt, ennek 85 százaléka az új CAF-okkal esett meg."

A fenti tájékoztatást Nagy Annamáriától, a DKV kommunikációs és marketingvezetőjétől kaptuk.

Az adatoknál figyelembe kell venni, hogy az 1-es vonalon mindkét járműtípust, míg a 2-es vonalon csak CAF villamosokat működtet a vállalat, amiből következik, hogy a napi utasszállításban kétszer annyi új villamos vesz részt. Hiába a 2-es viszonylat 2014-es indulása, az még mindig újdonságnak számít Debrecenben. Sokan megszokásból közlekednek és az adatok is alátámasztják azt, hogy a figyelmetlenség és a szabályok megszegése – tilos jelzés ellenére hajtanak a kereszteződésbe járművek, gyalogosok egyaránt – okozza a balesetek jelentős részét.

Előírásoknak megfelelő

A Napló arról is érdeklődött a közlekedési vállalatnál, hogy a két típusnak mennyi a féktávja? Lehet, hogy elsőre meglepő lesz a válasz, de nincs különbség köztük.

Ennek megértéséhez nem árt tisztázni, hogy mi a különbség a féktávolság, és a fékút között. Utóbbi az a távolság, amikor a fékrendszer már működik és nullára fékezi a járművet. A féktávolság pedig az az idő, amikor a járművezető észleli a veszélyt, „rálép” a fékre (reakcióidő) ezzel működésbe hozva a fékrendszert, és ehhez adódik még hozzá a fékút. A fékutat befolyásolja az időjárás, a pályaszerkezet, a pálya tisztasága, valamint a hőmérséklet is. A jelenlegi hatósági előírások mind a két villamostípusnál ugyanazok, a meghatározott maximális féktávolság 50 kilométeres sebességnél 39 méter. A debreceni sajátosságokat figyelembe véve a villamosok mindkét vonalon átlagosan 40 km/h-val közlekednek, amelynél a hatósági előírások szerint a maximális féktávolság 27 méter. A DKV járművezetőinek részéről eddig nem érkezett olyan észrevétel, hogy nem működne megfelelően a fékrendszer.

Mindkét viszonylaton

Nagy Annamária arról is tájékoztatott, hogy járművezetőiktől elvárás, hogy mind a két forgalomban lévő típusra rendelkezzenek típusvizsgával, ennek megfelelően mindenki dolgozik mind a két vonalon. A típusvizsga megszerzése szigorú, hatóság által előírt elméleti és gyakorlati részből áll, az ismeretfelújító oktatás, és a folyamatos vizsgáztatás pedig szintén magas szintű, hatósági követelményrendszer alapján történik. A villamosvezetők a napi, heti feladatuktól függően egy nap akár mind a két járműtípuson is dolgozhatnak, átlagosan elmondható, hogy 3-4 naponta vezetik mind a két járműtípust.

A fázisátállítás zavarokhoz vezethet

Egy járművezetővel tettünk egy-egy kört a két villamos vonalán, ahol a sofőr elmondta, hogy hol, mikre kell figyelni, illetve melyek azok a csomópontok, ahol fokozott a balesetveszély. Ilyen a Hunyadi János utca – Bethlen utcai kereszteződés, a DAB székháznál lévő elágazás, valamint a Petőfi téri csomópont. Ezeknél a lámpás kereteződéseknél tapasztalják, hogy az autósok nem tartják be a közlekedési szabályokat. Ha valaki még átmegy a sárgánál, azzal „megborítja” a közlekedési rendet, így talán érdemes volna megfontolni, ha nagyobb ráhagyást biztosítanának a lámpáknál. A Petőfi téren előfordul, hogy a nagy tumultus miatt egy-egy autó, vagy éppen busz belóg a sínekre, ezzel akadályozva a villamosforgalmat.

A járművezető a 2-es vonalon külön felhívta a figyelmet a Thomas Mann utcával párhuzamos mélygarázsokhoz vezető csomópontra, ahol a még mindig a megszokásból vezető autósok miatt az átlagnál többször alakulnak ki veszélyes szituációk.

Mint kiderült, a fenti balesetveszélyes pontokkal a közlekedési vállalat is tisztában van, de a jelzőlámpák fázis beállítása nem tartozik a hatáskörükbe, ráadásul annak átállítása egyéb forgalmi zavarok forrása lehet. A Hunyadi János utca – Bethlen utca kereszteződésében a szabálytalan gyalogos és kerékpáros forgalom is sok esetben megnehezíti a villamosok közlekedését. A kritikus helyekre kétlencsés fedezőjelzők lettek telepítve, ennek köszönhetően mára jelentősen visszaesett az érintett csomópontokban a balesetek száma.

HBN–Molnár Szilárd


[related-post post_id="3576926"]

[related-post post_id="3569502"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában