2017.01.11. 12:21
Egyelőre nincs értelme a sávok számáról vitatkozni
Hajdú-Bihar - A „halálút” tavaly márciusban elkezdett felújításának negyedik üteme még csak terv.
Hajdú-Bihar - A „halálút” tavaly márciusban elkezdett felújításának negyedik üteme még csak terv.
Emlékezetes, a lapunkat megkereső olvasóink felvetésére tavaly élénk vita alakult ki a 471-es főút debreceni szakaszának tervezett átépítéséről, majd a Külső Sámsoni utat érintő nyomvonal kijelölése miatt is. Ezek egyben a halálútnak is nevezett 471-es korszerűsítésének a harmadik, illetve negyedik ütemét jelentik.
A 471-es főút fejlesztésének ütemezése | Grafika: ÉKN - Kattintásra nagyobb méretben
A Debrecen és megyehatár közötti, durván 31 kilométeres távon az első ütem munkálatai – mint arról annak idején részletesen beszámoltunk –, tavaly márciusban kezdődtek Nyíradonynál. Ennek a 16,4 kilométeres, a Hajdúsámsont elkerülő útig tartó és mintegy 5,5 milliárd forintba kerülő felújított szakaszát a tervek szerint idén augusztusban adják át a forgalomnak. Ez azt jelenti, hogy kétszer egy sávon 11,5 tonna teherbírású burkolaton közlekedhetnek majd a járművek, és Nyíradonyban körforgalmi csomópontot alakítanak ki, kisebb ívkorrekciókat hajtanak végre, átépítik a kerékpárutat és a közvilágítást, valamint korszerűsítik a vasúti szintbeli kereszteződést.
Új nyomvonal, engedélyes terv
A második ütem a már említett, Sámsont elkerülő 8 kilométeres út, melynek alapkövét tavaly decemberben tették le, és várhatóan jövő májusra készül el. A települést északnyugatra elkerülő szakasz szintén kétszer egysávos lesz, és mintegy 8,3 milliárd forintos költséggel épül meg a többi szakaszhoz hasonlóan állami forrásból. A debreceni Simon István utcától a Hajdúsámson, Határ utcáig tartó 4555 méteres szakasz kétszer kétsávosra átépítése jelenti a harmadik ütemet, ami azonban valószínűleg csúszni fog. Ott ugyanis, mint azt elsőként megírtuk, a nyomvonal kijelölése komoly felháborodást váltott ki a Külső Sámsoni út mentén lakókban, akiknek veszélybe kerültek az ingatlanjaik. Miután Tasó László politikai államtitkár értesült a problémáról, átterveztette a nyomvonalat, melyről a következő választ kaptuk a NIF Zrt.-től: „Az építési engedély kiadása után tekinthető a nyomvonal véglegesnek. A beadott tervek alapján az említett szakaszon a nyomvonal a jobb oldal felé fog szélesedni, elkerülve így a főút bal oldalán található ingatlanok érintettségét… a szakasz átépítése várhatóan 2018 nyarára befejeződik.”
A negyedik ütemről ezt az értesítést kaptuk: Az 1371/2016. és az 1505/2016. kormányhatározatban foglaltak szerint a 471. sz. főút Debrecen belterületi (Mátyás király utcai csomópont és a városhatár közötti) szakaszra a jogerős építési engedélyt 2016. szeptember 2-án kiadták. Ám, mint fentebb jeleztük, ezt az ütemet egyelőre kivette a kormány a megvalósítandó projektek közül. Akárcsak az uniós forrásból tervezett Debrecen–Apafa közötti vasúti korszerűsítést.
Nyíradony - Várhatóan 2019-re, 2020-ra újul meg teljes egészében a 471-es megyei szakasza.