2016.09.11. 10:34
Tavaszra elkészül a busz prototípusa
Debrecen - Nem lehet hátradőlni, Debrecennek van hová fejlődnie nemcsak közép-európai, de hazai viszonylatban is.
Debrecen - Nem lehet hátradőlni, Debrecennek van hová fejlődnie nemcsak közép-európai, de hazai viszonylatban is.
A város kitűnő megközelíthetősége, kiváló mukaerő és versenyképes bérek, magas színvonalú oktatás, kiépült üzleti infrastruktúra, az Európai Unióban nyújtható legmagasabb támogatási intenzitás, továbbá élhető város és barátságos környezet: ezek Debrecen legfőbb erényei, ha a befektetések ösztönzéséről van szó – sorolta a Napló TOP 100 Klubban csütörtök este a Hotel Divinusban megtartott előadásában Póser Zoltán, a Debrecen fejlesztési stratégiájával foglalkozó EDC Debrecen Nonprofit Kft. ügyvezetője. Hozzátette, hogy a kedvezőnek tűnő adottságok ellenére nincs okunk hátradőlni itt, az ország második legnagyobb településén. – Csak a magyarországi konkurens városokat nézve összességében a harmadik, az egy főre jutó helyi adóbevételt tekintve pedig a 13., a lakosság átlagjövedelmében 14. helyen, továbbá az ezer főre jutó álláshirdetések számában is csupán a középmezőnyben vagyunk, messze lemaradva az első helyeket elfoglaló Győr és Székesfehérvár mögött. A számok azt mutatják, hogy még mindig kevés az állás a városban, lehet idehozni munkahelyeket szép számmal, tehát van bőven fejlesztési potenciál Debrecenben.
Debrecen megfelelt minden kritériumunknak.
Kossa György
Az előadó tágabb környezetünkbe kitekintve megállapította, hogy a gazdasági válság után Kelet-Közép-Európa ismét fontos befektetési célpont lett, két-három éve folyamatosan nő a beruházások száma. A Debrecennek konkurenciát jelentő városok (Kielce, Rzezsow, Miskolc, Nagyvárad, Kolozsvár, Szeged, Pécs, Arad, Temesvár) lehetőségeit és befektetési adatait elemezve kiderül, hogy a régióban is a középmezőnyben van a cívisváros. A versenyképességi index tekintetében Kolozsvár, Kassa, Kielce, Temesvár van előttünk. Itt az alacsony szállítási költségek, a gyors reagálás a piaci igényekre, valamint a kulturális azonosság szól Debrecen mellett.
– Versenyképességünket erősíti a digitális írástudás elterjedtsége, az itt élők nyelv- és szaktudása, az infrastruktúra fejlettsége, az oktatási rendszerünk, valamint az, hogy 2018 májusában a már minden infrastruktúrával felszerelt déli ipari parkunkba költözhetnek a beruházók – beszélt a város még vonzóbbá tételének lehetőségeiről Póser Zoltán.
Dízelek és elektromosak
A középmezőnyben vagyunk, messze az elsőktől.
Póser Zoltán
– 2017-ben és 2018-ban Debrecenben összesen 70 millió eurót fordítunk beruházásra, fejlesztésre, és ezzel maximum 380 új munkahelyet hozunk létre autóbusz gyárunk elindításával – mondta a TOP 100 Klub másik előadója, Kossa György, a városba autóbuszgyárat telepítő, valamint a debreceni közösségi közlekedés járműveit működtető Intertanker Zrt. elnök-vezérigazgatója.
– Fél éven belül el kell indítani az oktatási-fejlesztési központunk létrehozását, ez a jelenlegi telephelyünkön lesz. A képzési rendszernek fel kell állni, mire elkészül a gyár. Az itt készülő buszok nevét jövő tavaszra ígérhetem. A prototípusokat Debrecenben szeretnénk bemutatni. Annyi bizonyos, hogy dízel- és elektromos hajtású járműveket is készítünk majd, amelyek között kisebb és nagyobb buszok, valamint kisteher- és speciális elektromos járművek is lesznek.
És miért éppen Debrecenben lesz a gyár? Ezt Kossa György a kedvező befektetési és gazdasági környezettel indokolta. – Debrecen megfelelt minden kritériumunknak. Itt szabályozottsággal, kiszámíthatósággal, átláthatósággal találkoztunk, és a város munkaerőkínálata, infrastruktúrája egészen kiváló. A gazdaságfejlesztési stratégiája pedig európai szintű. Ide azt a gazdasági modellt hozzuk, amelyet új finanszírozási és működtetési elvek alapján dolgoztunk ki. Ezt a modellt kezdik átvenni mások.
HBN–KZS