Helyi közélet

2016.07.16. 18:42

Szélesítik Hajdú-Bihar halálútját: úgy nézi ki, fellélegezhetnek a háztulajdonosok

Debrecen - Rendkívül jó hírrel szolgált lapunk megkeresésére Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a Külső Sámsoni úti ingatlantulajdonosok panasza ügyében, amiről néhány napja már részletesen beszámoltunk. A térség országgyűlési képviselőjeként is szívén viseli a 471-es főút évek óta húzódó átépítését, de mint válaszaiból kiderül, azt az érintett lakók megelégedésére szeretné elvégeztetni. Megismerve az ott élők problémáját, hogy többek ingatlanja került veszélybe a nyomvonal-kijelölés miatt, egyeztetésre kérte a beruházót és az érintett szervezeteket, s mint írta, az ott vázolt módosításokat nem fogadta el, jelentősebb változtatásra utasította őket.

Debrecen - Rendkívül jó hírrel szolgált lapunk megkeresésére Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a Külső Sámsoni úti ingatlantulajdonosok panasza ügyében, amiről néhány napja már részletesen beszámoltunk. A térség országgyűlési képviselőjeként is szívén viseli a 471-es főút évek óta húzódó átépítését, de mint válaszaiból kiderül, azt az érintett lakók megelégedésére szeretné elvégeztetni. Megismerve az ott élők problémáját, hogy többek ingatlanja került veszélybe a nyomvonal-kijelölés miatt, egyeztetésre kérte a beruházót és az érintett szervezeteket, s mint írta, az ott vázolt módosításokat nem fogadta el, jelentősebb változtatásra utasította őket.

Bő egy hete írtunk arról, hogy a 471-es főút tervezett átépítése milyen problémát okoz a Külső Sámsoni út mentén lakóknak. Arra is kitértünk, hogy az érintettek a térség országgyűlési képviselőjének is elküldték panaszukat, annál is inkább, mert Tasó László a közlekedésért felelős politikai államtitkár is. Cikkünk megjelenéséig nem kaptak választ, de éppen azon a napon az M35-ös autópálya folytatását bejelentve az államtitkár elmondta, megvizsgáltatja a problémát.

Újabb megkeresésünkre Tasó László megerősítette, az nem lehet, hogy egykor meghozott rossz döntések miatt bárki is értelmetlenül kárt szenvedjen. Úgy fogalmazott: nem akarta elhinni, hogy a „megyei halálút” régen várt 11,5 tonnás útmegerősítésének és a kétszer kétsávos kiépítésének terveit nem ismerhették előzőleg az út mellett élők. Az pedig megdöbbentette, hogy a Natura 2000-es védettség feltételrendszerét szabályozó, 2004-ben elfogadott kormányrendelet 12 év után is mekkora károkat okozhat.

Hogy ez most ne következzen be, azonnali tájékoztatást kért a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Zrt.-től, de a válasz nem nyugtatta meg. Ugyanis a NIF Zrt. a jogszabályoknak megfelelően végezte az egyeztetéseket, és az érvényben lévő hatósági engedélyek szerint folytatta le a terveztetést. Eszerint Natura 2000-es védettségű területen tilos a fa- és cserjeirtás, ebből kiindulva a nyomvonalat csak az ingatlanok felé lehetett kijelölni.

Tasó László fontosnak tartotta megjegyezni, hogy még 2004 októberében, a Gyurcsány-kormány 4. munkanapján fogadták el a védettség alá helyezés feltételeit, majd miniszteri rendeletekbe foglalták a védett területek helyrajzi számait. Ez azóta is feszítő és idegesítő probléma. Ugyanis a besorolást tartalmazó és Brüsszelbe leadott területi listák megváltoztatásához olykor évekre volt vagy lenne szükség. A problémát főleg az okozza, hogy legtöbbször nemcsak a jelölő fajt határolják körbe, hanem a teljes területet, esetünkben 241 hektárt. Magyarországon több tíz, sőt százmilliárd forint többletköltséget okoz, amikor az optimális, de legalábbis a támogatások igénybevételéhez szükséges megtérülés szempontjából kedvező nyomvonal-kialakítás nem valósulhat meg, mert a terület egésze, a jogszabályalkotó célján is túlterjeszkedve, Natura 2000-es besorolású – folytatta az államtitkár.

Előtérben az észszerűség

Tasó László elmondta, a NIF Zrt., a Magyar Közút Zrt. és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékes főosztályaival tartott egyeztetésen javasolt kisebb módosítások helyett, utasítást adott a nyomvonalnak a lakóingatlanokat érintő kedvezőbb megváltoztatására. Ehhez a NIF Zrt.-nek kezdeményeznie kellett a megyei kormányhivatal felé az előzetes vizsgálati dokumentáció módosítását, hogy az engedélyező hatóság feloldhassa a védettséget az érintett területen, amennyiben az út bővítése nem zavarja a jelölő fajok élőhelyét. Új hatósági eljárást kell lefolytatni az érvényben lévő jogszabályok figyelembevételével, melyek kötik az eljárókat, az észszerűségnek azonban győzni kell – véli Tasó László. A hatásbecslést is módosítani kell, hogy a tervezett helyszíntől ne csak 50, hanem 34 méteres távolságra vonatkozóan is legyenek adatok a döntéshez. A módosítást a NIF Zrt. két hét alatt végzi el; amennyiben megkapja a 16-20 méternyi sáv igénybevételéhez a hatóságok engedélyét, akkor 30 napon belül áttervezteti a nyomvonalat. Így a beruházó szerint sem lesz csúszás a kivitelezésben, a lakóingatlanok tulajdonosai és a vállalkozások – egy kivétellel – fellélegezhetnek.

HBN–ÉP


Debrecen – Értetlenül állnak a 471-es főút – egyébként régen várt – kétszer két sávosra bővítésének terve előtt a Külső Sámsoni út mentén lakók, hiszen az alapján lesz, aki szedheti a sátorfáját, és olyan is, akinek jelentősen megkurtítják az ingatlanját. Ám az ott élők nem akarnak ebbe beletörődni, mert úgy vélik, a jelenlegi út velük ellentétes oldalára is lehetne tervezni a bővítést. Annál is inkább, mert ott egy roncsolt terület, az egykori szovjet katonai gyakorlótér, a sokak által csak tankúsztatónak nevezett terület található, s csak jót tennének vele, ha az útszéli elhanyagolt erdősávot megritkítanák. A hivatalos ellenérv, ami miatt fel sem merült, hogy abba az irányba terjeszkedjenek: az a rész Natura 2000-es területre esik.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában