Helyi közélet

2016.04.23. 14:16

Lenyűgöző szigetvilág a „semmi közepén”

Honolulu - Vulkánok, széllovasok és egy megrendítő háborús emlék, Pearl Harbor. Ez Hawaii.

A híres trópusi üdülő paradicsomot Hawaii-t talán senkinek sem kell bemutatni, gyakran használjuk, ha valami nagyon jóra akarunk utalni. Amerika és Ázsia között helyezkedik el a Csendes óceán közepén, alig több mint egymillió lakossal. A lakosság elsősorban a turistákból él, de emellett fontos szerep jut a mezőgazdaságnak is, a vulkanikus kőzeten kitűnő édes zamatos ananász terem, amiről egy farm látogatáskor mi is meggyőződhettünk. Utunk során, a sok parlagon hagyott cukornád ültetvények láttán megtapasztaltuk, hogy a cukor előállítása már nem kifizetődő. Nyolc számottevő sziget található e térségben, de mi csak három szigeten „barangoltunk”. Évente hatmillió turista keresi fel a lenyűgöző szépségű Hawaii-szigeteket. Éghajlatára májustól októberig tartó meleg száraz nyár, és szeptembertől április végéig tartó hűvösebb, és csapadékosabb tél a jellemző. Igen, mi a hawaii télbe mentünk nyaralni.

Az elsüllyesztett Arizona

Reggel indultunk el Los Angelesből Honolulu útvonalon Oahu szigetére, amely a harmadik legnagyobb szigete a Hawaii-szigetcsoportnak. A turisták szerint Oahu minden óceánok legbámulatosabb területe. Messze kint található a semmi közepén, ahol az emberi számítások alapján nem létezne szárazföld. Azonban itt felhőkarcolók, egyetemek, autópályák épültek. Szigettúránk során megfigyelhettük a lenyűgöző kontrasztot a pezsgő Waikiki és az északi part magányos strandjai között. Kis falvak és nagy farmok mellett elhaladva, esőerdőkön és népszerű szörfstrandokon, átkelve szemügyre vehettünk kis színes fatemplomokat, az ananász- és kávéültetvényeket.

Ezután hajóra szálltunk, hogy ellátogassunk Pearl Harborba, a II. világháború megrázó eseményének helyszínére, ahol a japánok által lebombázott kikötőben, a part közelében még most is megtekinthető az elsüllyesztett USS Arizona.

Szigettúra

A 12 órás időeltolódás miatt megviselt szervezetünk, nehezen tolerálta a hajnali ébredést, a repülőtérre siettünk, hogy a Maiu sziget látványosságait szemügyre vegyük. Ez a második legnagyobb sziget tele van természeti csodával. Megtalálható itt trópusi alföld, trópusi és szubtrópusi esőerdő és magashegység. A felhőkbe burkolózott Haleakala kráter igazán nem mutatta meg csodálatos képződményeit. Wailuku városka főbb látnivalója a hangulatos utcák mellett a Kaaharanu templom (XIX-ban épült egy kápolna és vályogtemplom helyén) valamint, a Balley House múzeum, ahol a berendezési tárgyak az 1800-as évek hangulatát őrzik, mind a mai napig. A nyugati part egyik legfontosabb települése Lahaina, ahol az utcák az egykori bálnavadászok, hittérítők és királyi méltóságok emlékeit őrzik, de itt található az Ázsián kívüli terület legnagyobb Buddha szobra is.

Folklór

Másnap pihenésképp a Polinéz Kulturális Központba látogattunk. Az egész napos program keretében Szamoa, Új-Zéland, Fidzsi, Tahiti, Tonga, a Marquesas-szigetek és a hawaii kultúra és néptánc színes forgatagával ismerkedtünk meg. Az őslakosok a vállalkozó szelleműeket megtanították kókuszpálmára mászni, kenuban evezni és tüzet rakni is.

Természetes kertek

Utazásunk csúcspontjaként elrepültünk Kona szigetére. Kirándultunk a Volcanoes (azaz vulkánok) Nemzeti Parkban, ahol a még aktív vulkánokat is láthattunk. Közülük a Kilauea Caldera és a dühös East Rit Zone látványosságai kápráztattak el minket a legjobban. Ezután a keleti parton továbbutaztunk Hilóba. A város fejlődését a természet diktálta, hátrébb vonult a tengertől hatalmas parkká alakítva a vízpartot, amiből az eső, orchideával és flamingóvirággal teli természetes kertet varázsolt.