Helyi közélet

2016.04.22. 13:35

Az üdülési jogtól szinte lehetetlen szabadulni

Debrecen - Mivel szinte egyáltalán nincs kereslet az üdülési jogokra, a termék forgalomképtelen – állítják szakemberek. Pedig az átlagemberhez érkező telefonhívások alapján ennek ellenkezőjét is gondolhatnánk. A kettő között azonban van összefüggés: egyes cégek olyan ügyfeleket is keresnek, akik a joguktól megválnának. Annak értékesítésére szerződnének velük, ugyancsak jó pénzért. Eladni viszont csak a legritkább esetben tudják. Dr. Hajnal Zsolt, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének elnöke szerint ma kuponokkal, foglalási kedvezményekkel lényegesen olcsóbb a nyaralás, mint üdülési jog révén. Miután munkatársunkat is rendszeresen keresik az egyik igen rossz hírű cégtől, engedtünk a Zalakarostól Mauritiusig „száz és száz utazási élményt” kínáló ajánlatnak.

Debrecen - Mivel szinte egyáltalán nincs kereslet az üdülési jogokra, a termék forgalomképtelen – állítják szakemberek. Pedig az átlagemberhez érkező telefonhívások alapján ennek ellenkezőjét is gondolhatnánk. A kettő között azonban van összefüggés: egyes cégek olyan ügyfeleket is keresnek, akik a joguktól megválnának. Annak értékesítésére szerződnének velük, ugyancsak jó pénzért. Eladni viszont csak a legritkább esetben tudják. Dr. Hajnal Zsolt, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének elnöke szerint ma kuponokkal, foglalási kedvezményekkel lényegesen olcsóbb a nyaralás, mint üdülési jog révén. Miután munkatársunkat is rendszeresen keresik az egyik igen rossz hírű cégtől, engedtünk a Zalakarostól Mauritiusig „száz és száz utazási élményt” kínáló ajánlatnak.

Lépésről lépésre megtervezett, személyes reklámmal értékesítenek ma hazánkban üdülési jogokat. A módszerek helyenként hasonlítanak a termékbemutatókról ismert agresszív technikákhoz, ám tapasztalataink szerint professzionálisabbak. Bár az általunk megkérdezett szakember szerint a törvény megfelelő védelmet nyújt a vásárlóknak, az üdülési jogok és hosszú távú üdülési termékek miatti panaszok folyamatosan munkát adnak a fogyasztóvédelmi felügyeleteknek.

Az üdülési jog lényegében egy határozott időtartamra szóló üdülőhasználati jogot jelent. Az angolul time­share-ként emlegetett lehetőségek Nyugat-Európában is népszerűek, hazánkban a ’90-es évek elején volt nagy keletjük, majd az ezredforduló idején élték reneszánszukat. Így nem meglepő, hogy az ezekkel kereskedő cégeknek az új ügyfelek mellett a régi jogtulajdonosok jelentik a fő célcsoportot (egy forrásunk úgy fogalmazott, akit lehetett, már bepaliztak). Utóbbiakat a jogaik értékesítésével kecseg­tetik, merthogy rengetegen bármi áron szabadulnának attól, leginkább azért, mert rájönnek, hogy anyagilag túlvállalták magukat. Miután munkatársunkat is gyakran hívta az egyik igen rossz hírben álló cég, engedtünk a csábításnak.

Megváltoztak az utazási és idegenforgalmi szokások - Dr. Hajnal Zsolt

Utazási lehetőséget ígérnek

A telefonos operátor közvélemény-kutatásra hivatkozva keresett meg. Később, némi számonkérés után fedte fel („Ezt a végén, a befejező mondat után kell elmondani”), hogy üdülési lehetőséget szeretnének kínálni, holott a jogszabályok szerint már a hívás elején ismertetnie kellene. Napok múltán egy másik munkatárs jelentkezett, s kiderült, hogy a válaszok miatt járó utazási lehetőségért a fővárosba kell menni, s részt venni egy minimum kétórás előadáson.

A Nagymező utcai irodában is több furcsasággal találkoztunk. Leginkább családos, középkorú, vagy idősebb párok gyülekeztek, a legfiatalabbnak mi számítottunk. Meglepődve láttuk, hogy többeket nem engedtek be, pedig őket is hét órára invitálták.

Több vendég, mint házigazda

Egy, már-már szállodai hallt idéző, elegánsan berendezett teremben hangulatvilágítás és latinos zeneszó mellett ültették le a vendégeket. Egy asztalnál négy személyre egy házigazda jutott. Már ekkor közölték, hogy több a vendég, mint az alkalmazott, így ahogy valamelyikük végez, egy-egy párt átvesznek – később derült ki, hogy ez hazugság.

Az elegáns házigazdánk az utazási szokásainkról beszélgetett négyünkkel, de legalább ilyen részletességgel érdeklődött a személyes adatok, sőt, foglalkozás, munkahely iránt – nem titkolta, azok adatbázisba kerülnek. Mintegy negyedóra múltán tűnt fel a szemmozgása: hátranézve derült ki, hogy az ajtón frissen belépő kopasz férfinek jelzett. Azt gondoltuk, hogy új kollégát kapunk, ám más következett. Egy üres asztalhoz kísért bennünket, ahol közölték, nem tudnak nekünk ajánlatot tenni, amire semmiféle indoklást nem kaptunk, majd igen határozottan, sürgetve mutattak ajtót – annak ellenére, hogy megítélésünk szerint nem válaszoltunk kevésbé jókat és igazakat, mint a másik, idősebb pár. Hiába akartuk legalább az előadást meghallgatni, ha már Debrecenből a fővárosba autóztunk, arra sem adtak lehetőséget. Ellenben a kezünkbe nyomtak egy partnerszállodába szóló, kétéjszakás, fél évig érvényes szállásutalványt. Ugyanígy távoztak mások is, a kezdetben még tíz párból öten maradtak.

Jobb lehetőségek

Dr. Hajnal Zsolt, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének (Fome) elnöke úgy fogalmazott, az üdülési jog egykor jó alternatívának számított az üdülőingatlanokkal szemben, ugyanis nem kell füvet nyírni, telket gondozni. Egy meghatározott összegért lehet üdülni, ám mára az idegenforgalmi viszonyok és szokások egyaránt megváltoztak. Az internetnek köszönhetően kuponokkal, foglalási kedvezményekkel 30-50 százalékkal csökkentett áron, vagy éppen Erzsébet-kártyával olcsóbban lehet nyaralni, hozzátéve, hogy listaáron, amit a timeshare is kínál, csak nagyon kevesen üdülnek.


Illusztráció: Getty Images


Elmondta, a cégek három korcsoportot igyekeznek megszólítani: a fiatal párokat két-három éjszakás kedvezményes wellnesshétvégével, ezért egy előadást kell végigülniük – ezt a lehetőséget kapta munkatársunk is a szállásutalvánnyal. Bár a szállás ingyen is lehet, de a fogyasztás kötelező, ami egy négycsillagos hotelnél igen tetemes. Az igazi célcsoportot azonban az anyagi tartalékokkal bíró középkorúak és/vagy már üdülési joggal rendelkező idősek jelentik.

Nem kellően tájékoztattak

A legtöbb gond az értékesítési forma jellegéből adódóan a megtévesztő tájékoztatással adódik – derül ki a Gazdasági Versenyhivatal közleményeiből. Jellemző a piac működésére, hogy egy tavaly júliusi közlés szerint valamennyi(!) vizsgált esetben jogsértést állapítottak meg, amiért bírságoltak is. Például olyan helyzetbe hozták az ügyfeleket, hogy azonnal kellett dönteniük, mert az ajánlat csak a rendezvényen volt elérhető, illetve hamis ígéretet kaptak a már meglévő üdülési joguk továbbértékesítésére úgy, hogy jog megvásárlására késztették a vendégeket, valótlanul tájékoztatva őket a beszámításról. A régi üdülési jogot pedig a legtöbbször egyáltalán nem adták el, így a pórul jártaknak két jog anyagi terheit kellett viselniük.

Hajnal Zsolt arra hívta fel a figyelmet, hogy ha valaki mégis üdülési jogot vásárol, elengedhetetlen az apró betűs részeket is alaposan elolvasni. Célszerű otthon átbeszélni, mielőtt 20-30 évre, vagy éppen határozatlan időre szóló szerződést ír alá, pláne akkor, ha egy újabb jogra való szerződésről van szó. A 14 napos elállási jog pedig a szerződés aláírása után is érvényes – hangsúlyozta.

HBN–SZZSL


A Fome Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodáját Debrecenben a Vörösmarty u. 13–15. alatt találják.


Az üdülő fenntartási díja emelkedhet

Az üdülési jog díja jellemzően egy magyarországi ingatlan esetében egyszeri egy-három millió forintos használati, illetve az 50-200 ezer forintos éves fenntartási díjból tevődik össze. A legtöbb szerződésbe azonban bekerül, hogy az üzemeltető utóbbit jogosult akár évente is emelni az infláció mértékével, de például egy korszerűsítés, amire egy idő után szükség van, ezt nagyon meg tudja dobni (sokszor a fenntartás díja egy másik nyaralás árával is vetekedhet). Ezt akkor is fizetni kell, ha a jogtulajdonos nem tudja igénybe venni a lehetőséget. A felújítás elmaradása is fájdalmas tud lenni: sok pénzért lepusztult helyen üdülhet az ember.


Kapcsolódó cikkeink a témában:

Debrecen - Egy évvel később derült ki, hogy a 250 ezer forintos tagdíj egy évre szól.

Bár csak néhány lépcsőt volt alkalmunk menni az üdülési jogértékesítés terén, e tapasztalás is elég arra, hogy megállapítsuk, az értékesítés professzionálisan működik. Szabó Zsolt László írása.


Termékbemutatós átverésekkel foglalkozó korábbi cikkünket pedig itt találja:

Nyeremény helyett újabban különböző termékek tesztelésével, illetve ingyenes egészségfelméréssel csábítanak embereket termékbemutatókra, amit rendszerint olyan cég végez, amelynek neve megtévesztésig hasonlít az egészségbiztosítás valamely intézményének nevére – számolt be a legfrissebb trendről dr. Hajnal Zsolt, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) elnöke.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában