Megmondjuk miért nem érdemes bedőlnie a termékbemutatók csodaszereinek

Akt.:
Megmondjuk miért nem érdemes bedőlnie a termékbemutatók csodaszereinek
© Illusztráció: telegraph.co.uk
Debrecen – A termék kézhezvételétől számított 14 napig el lehet állni a vásárlástól.

Nyeremény helyett újabban különböző termékek tesztelésével, illetve ingyenes egészségfelméréssel csábítanak embereket termékbemutatókra, amit rendszerint olyan cég végez, amelynek neve megtévesztésig hasonlít az egészségbiztosítás valamely intézményének nevére – számolt be a legfrissebb trendről dr. Hajnal Zsolt, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) elnöke. – Engem legutóbb a nem létező országos egészségügyi központra hivatkozva hívtak fel, amely a lakosság ingyenes ízületi és reumatológiai felmérését végzi.

Költséges tevékenység

A bemutatókról általánosságban elmondható, hogy a megvételre kínált termékek rendszerint jóval drágábbak, mintha üzletben vásárolnánk meg. (Tavaly kiderítettük, hogy a 100 ezer forintért kínált porszívót 24 ezer forintért is meg lehetett vásárolni az interneten; Hajdú-bihari Napló 2014. augusztus 2.). Ugyanakkor nem azért drágák, mert csodaszerek – hívta fel a figyelmet a szakember. Hanem azért, mert a termékbemutató a legköltségesebb kereskedelmi tevékenység: több személyt kell utaztatni, helyiséget bérelni, szállást foglalni, ebédet rendelni. Ehhez jön még a telefonos munkatársak bére, akik a hívásokat indítják. Őket gyakran a munkaügyi központon keresztül szervezik. Telefonszám-listákból dolgoznak, amelyeket a cégek adnak-vesznek egymás között.

Dr. Hajnal Zsolt szerint a társaságok másolják egymás tevékenységét. Úgy véli, a vállalkozásokat gyakran a moderátor igazgatja, s azért népszerű a tevékenység, mert alacsony kockázattal nagy haszonra lehet szert tenni. Ugyanakkor egy-két nagyobb bírság után jellemzően kimentik a vagyont, gyakran felszámolják a céget, ezzel is nehezítve a végelszámolást és felelősségre vonást.

A FOME elnöke a termékekről szólva kiemelte: találkozott már olyan áruval, amely az egyik drogéria katalógusában is felbukkant, lényegesen olcsóbban, mint a termékbemutatón. – A leggyakrabban dömpingáron, nagy tételben beszerezhető eszközöket, készülékeket kínálnak, amelyek köré „mesét költenek”. Jó példa erre az az 500 ezer és egymillió forint közötti áron kínált fotel, amelyről azt állították, lerázza az erek faláról a lerakódásokat, ami egészségügyi nonszensz. Továbbá sokszor forradalmi újdonságként beszélnek a termékekről. Volt arra is példa, hogy egyes árucikkek esetében NASA, illetve Pentagon által használt technológiát emlegettek – mondta.

Önmagától is pezsgett

Dr. Hajnal Zsolt szerint a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) minden bejelentést kivizsgál, s felkutatja a tanúkat, ezek alapján állapítják meg a tényállást. Máskor a készülékeket viszik el. Legutóbb egy mágnesterápiás matracot vizsgált a GVH. Kiderült, hiányzik az igazolás arról, hogy valóban gyógyhatású, és arra is fény derült, hogy nem bizonyítható az annak tulajdonított gyógyhatás. Emlékezetes egy lábmasszírozó esete is. Ennek hatását egy vásárló közreműködésével próbálták igazolni, az edényben lévő folyadék pezsgett és elszíneződött. A versenyhivatal viszont bebizonyította, hogy a folyadék az elektrolízis miatt akkor is pezseg, ha nincs benne senkinek a lába.

A FOME elnöke azt tanácsolta, hogy aki betegnek érzi magát, ne a termékbemutatón keresse a gyógyulását, hanem forduljon orvoshoz. Ők azok, akik másnap és a jövő hónapban is elérhetőek, ellenben a termékeket reklámozókkal.

Tömködik a joghézagokat

A piramisjátékhoz hasonlóan a bemutatók betiltására vonatkozó felvetésünkre a Debreceni Egyetem Állam- és Jogtudományi Karán is tanító adjunktus közölte: jogalkotói mérlegelés kérdése, hol van a határ, amit elérve kijelenthető, hogy a fogyasztó csak úgy védhető meg, ha betiltják a tevékenységet. – A piramisjáték esetében olyan széles tömeget ért el az átvert emberek száma, hogy szabályozni már nem lehetett, csak a betiltás maradt. A termékbemutató egy Európa-szerte ismert kereskedelmi tevékenység, s a vállalkozás szabadsága értelmében idehaza is végezhető. A jogalkotó abból indul ki, hogy végezhető tisztességesen is, de mivel kiszakítják a fogyasztót a biztonságos környezetéből, garanciákra van szükség. Az új jogszabály a-tól t pontig sorolja, miről kell tájékoztatni az ügyfelet, ott a 14 napos meggondolási lehetőség is, és a kitöltött elállási nyilatkozat, amit csak vissza kell küldeni. Ha ezek nem elegendőek, el kell gondolkodni azon, kell-e ezeket a fogyasztókat tovább védeni – fogalmazott az elnök.

Visszaélés esetén keressék a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete munkatársait, akik ingyenes tanácsadással segítenek. Debrecen, Piac utca 77. II. em. 13. címen.

– Szabó Zsolt László –


Sok a szabálytalanság

Dr. Hajnal Zsolt szerint a termékbemutatóval foglalkozó cégek ellenőrzése a legköltségesebb, mivel nem üzletekben működnek. Noha kötelezettségük a bemutatók helyszínét bejelenteni, azt ritkán teszik meg.Országos szinten a tavalyi ellenőrzések közel 90 százalékában találtak szabálytalanságot. – Szinte mindig privát számról hívják az ügyfeleket, a hívásokról nem készül hangfelvétel, sokszor már a megkeresés megtévesztő, az előadáson tapasztalt kereskedelmi gyakorlatokról nem is beszélve. Például olyan jellemzőket tulajdonítanak a termékeknek, amelyek nem igazoltak. Gyógyhatás, egészségre gyakorolt kedvező hatás csak akkor állítható egy termékről, ha az gyógyhatású készítmény, készülék, vagy gyógyszer minősítéssel rendelkezik. Minden más élelmiszernek minősül. Gyakran hangoztatják, hogy korlátozott számban és ideig elérhető egy termék. Szintén szabálytalan a mozgóárazás, tehát az, hogy az előadás végéhez közeledve csökkentik az árakat. Sokszor az agresszív fenyegetéstől sem riadnak vissza: hangoztatják, hogy nem viszik haza a látogatókat, vagy az asztalnál ülő beépített ember gyakorol lelki nyomást („Milyen nagymama vagy, hogy „nem veszed meg az unokáidnak?!”).

Otthon meggondolható

– Szolgáltatás esetében a szerződés megkötésétől, terméknél annak kézhezvételétől számított 14 napon belül meggondolhatja magát a vásárló, és indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, s újabb 14 napon belül vissza kell kapnia a teljes vételárat. Gyakran próbálkoznak azzal a társaságok, hogy egy foglalót előre elkérnek, s a Polgári Törvénykönyvre hivatkozva tagadják meg annak visszatérítését. Ilyen esetben viszont a foglaló is visszajár – hívta fel a figyelmet dr. Hajnal Zsolt, aki hozzátette: az elállás az alapszerződés mellett az annak finanszírozására kötött kölcsönszerződésre is vonatkozik, azaz a termékbemutatón felvett hitel, személyi kölcsönre megkötött szerződésből is van visszaút két héten belül. A termék visszaküldéséről az ügyfélnek kell gondoskodnia.








hirdetés