Helyi közélet

2013.12.02. 10:22

Mit adhatnak a magyarok Japánnak? - Interjú Kovács Lajossal, a Nagisz Zrt. elnök-vezérigazgatójával

Nádudvar, Tokió - Nem utópia a gyümölcsöző gazdasági kapcsolat kialakítása a távol-keleti szigetországgal.

Nádudvar, Tokió - Nem utópia a gyümölcsöző gazdasági kapcsolat kialakítása a távol-keleti szigetországgal.

Orbán Viktor miniszterelnök múlt heti japán látogatásáról sokat lehetett olvasni a sajtóban, az azzal párhuzamosan futó japán–magyar üzletember-találkozóról azonban már kevesebbet, annak ellenére, hogy az ország ötvenöt olyan cége, illetve azok képviselői vettek rajta részt, akiknek nem álom a gyümölcsöző gazdasági kapcsolat megteremtése – vagy akár a már meglévő továbbfejlesztése – a távol-keleti országgal.

A miniszterelnököt kísérő delegáció tagja volt a nádudvari székhelyű Nagisz Zrt. elnök-vezérigazgatója, Kovács Lajos is. Hazaérkezése után kérdeztük résztvevőkről, lehetőségekről, élményeiről.

A Nagisz az ország egyik legnagyobb mezőgazdasági termelője, egyértelmű volt a részvételük a tokiói üzletember-találkozón?

Kovács Lajos: Meglepetésként ért a felkérés, nem számítottunk rá, mivel – mint ahogy azt a szervezőknek is jeleztük – direkt módon nem vagyunk jelen a japán piacon. Bár közvetve, a hízósertésen keresztül igen. A nálunk nevelt állatok húsát ugyanis több partnerünk forgalmazza Japánba. Ott leginkább azért szeretik, mert eltérő a színe, a márványozottsága, mint más Nyugat-Európából származó árunak. Ellenben úgy gondoltuk, vannak még olyan termékeink, amiket szívesen megismertetnénk, így elfogadtuk a meghívást. Később kiderült, főképp olyan cégek képviselői mentek, akik még nincsenek jelen az ottani piacon. A japán felek is azokat a potenciális területeket kívánták felderíteni, hol lehetne fejleszteni a kapcsolatokat.

Említene néhány céget, akiket olvasóink is ismerhetnek?

Kovács Lajos: Ott voltak például a baromfi-feldolgozó Tranzitker vállalatcsoport munkatársai, akiket a megyei termelők is ismerhetnek. A Pápai Hús vezetői is részt vettek, ők most tartanak abban a stádiumban, hogy minősítik, auditálják az általuk előállított termékeket, hogy megfelelnek-e a japán piacra. De a libamáj- és pecsenyekacsa-exportőröktől, a cipőkészítőn át az Operaház vezetőjéig minden területnek voltak ott képviselői (a teljes listát a keretes írásunkban olvashatják – a szerk.). A japán partnerek részéről is hasonlóan sokrétű volt a részvevők összetétele, ők közel százhúszan voltak.

A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) magyar–japán üzletember-találkozóján – Orbán Viktor előadásán túl – mit tudhattak meg a jelenlévők a magyar gazdaságról? Volt lehetősége a cégeknek a bemutatkozásra, a kapcsolatépítésre?

Kovács Lajos: A nagykövetség eleve úgy hívta meg a japán partnereket, hogy ismertette, milyen területekről érkeznek a vendégek. Sőt, előre megszervezték, hogy ki melyik cégekkel találkozzon. Én három vállalattal, befektetési tanácsadóval tárgyaltam. Pontosítottuk, hogy milyen termékek jöhetnek szóba, hajlandóak lennénk-e befektető társat fogadni egy projektbe, illetve, hogy nyitottak vagyunk-e egy magyarországi látogatásra. Egyébként hazánknak és a termékeinknek is jó az imázsa. A minőségi és ízletes, nem utolsósorban pedig adalékmentes áruért hajlandóak akár többet is fizetni.

Az már tudható, hogy a nagykövetség fogadásán a Konyári-pincészet borait fogyasztották, volt esetleg valamilyen nádudvari termék is terítéken?

Kovács Lajos: Arra nem volt lehetőség, mivel ez nem a direkt termékbemutatásról szólt. A fogásokról és a borokról a nagykövetség gondoskodott. Mi legfeljebb képeket, prospektusokat, bemutató filmeket vihettünk.

Ismerik egyáltalán a japánok a nálunk népszerű tejtermékeket, például a túrót, a tejfölt?

Kovács Lajos: A sajtokat nyilván igen, de a többit nem hiszem. Bár egy hasonló kormányzati szervezésű kiállításon, Franciaországban sem ismerték a körözöttet, de amikor megkóstolták, el voltak ájulva tőle. Be kell mutatkozni, erről is beszéltünk.

Lát arra reális esélyt, hogy Japánba is exportáljanak?

Kovács Lajos: Igen, sőt idén – a találkozót megelőzően – már három komoly megkeresésünk volt japán befektetőktől, akik a termékeink iránt érdeklődtek.

Milyen egyéb programokon vettek még részt?

Kovács Lajos: Nem sok szabadidőnk volt, szuvenírvásárlásra például mindössze 20 perc egy rövid városnézés ideje alatt. Az ötnapos látogatásból kettőt az utazás tett ki, az ott töltött idő pedig a találkozó programjaival telt. Orbán Viktorral és a vele tartó Varga Mihállyal, illetve más politikusokkal lényegében csak a repülőn találkoztunk, nekik más protokolláris programjaik voltak.

Magánemberként mi tetszett Önnek a legjobban a távol-keleti országban?

Kovács Lajos: Az udvariasságuk, a tisztaságuk, a precizitásuk. Az, hogy számukra a tisztesség és a becsület a legfontosabb. A másik tisztelete minden mozdulatban tetten érhető. Amíg az ember a tévében látja, hogy állandóan meghajolnak az furcsa, de ott egy rövid időn belül mindenki szinte automatikusan felveszi ezt a tiszteletteljes szokást.


A japán-magyar üzletember-találkozón résztvevő cégek:

Agyag-Ásvány Kft. (kreatív), Állami Gyümölcs- és Dísznövénytermesztési K-F Közhasznú Nonprofit Kft., Astellas Pharma Kft. (biotech, gyógyszeripar), Bio-Fungi Kft. (mezőgazdaság), Budapest Airport Zrt., Buday Shoes Kft. (cipőipar), CEC Tanácsadó Kft., Cellum Global Zrt. (ICT: infokommunikációs technológia), Danubius Hotels Nyrt., Dataneum Zrt. (ICT), Design Terminál, Forum Hungaricum Nonprofit Kft. (kreatív), Dr. Rátky és Társa Ügyvédi Iroda, ENTEL Engineering Research&Consulting Ltd. (ICT), Envirosan Bt. (megújuló energia), FBZ Hungária Kft. (textil- és ruházati ipar), Ganz EEG Kft. (gépipar), Graphisoft Se. (szoftverfejlesztés), GRID CEE Tanácsadó Zrt. (megújuló energia), H.L. Jewel Kft. (marketing, ékszer), Haas+Sohn Kft. (fémipar), Hantech Zrt. (fémipar), Hungarwool Kft. (ruhaipar), Hunnect Kft. (kommunikáció, oktatás), ITware Kft. (ICT), IVANKA Factory Zrt. (építőipar), Izo Intelligence Kft., K+F Kutatás-fejlesztési Tanácsadó Központ Kft., Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyédi Iroda, Középülettervező Zrt., Közlekedési Műszergyártó Zrt., Kritérium Kft. - Konyári Pince (élelmiszeripar, bor), Kürt Zrt. (ICT), LA-Impex Kft. (bőr- és szőrmeipar), Magyar Állami Operaház, Magyar Biztosítók Szövetsége, Magyar Suzuki Zrt., Magyar-Japán Gazdasági Klub, Mozaik Kiadó Kft. (ICT), MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet, NAGISZ Zrt., Nagy Lovarfelszereléseket és Kellékeket Előállító Kft. (bőr- és cipőipar), Pápai Hús 1913 Kft., Pata József Gépipari Kft., Patrolline Kft. (járműipar), PrivateInvest Inc. (pénzügyi szolgáltatások), Reneszánsz Kőfaragó Zrt. (bányáaszt, díszítőkő kőfeldolgozás), Robix Hungary Kft. (gépipar), SICILIA-EXIM Kft. (élelmiszeripar, bor), Simon István ev. (műanyag-, gumiipar), S-Metalltech 98 Kft. (ivóvíztisztítás, K+F), Századvég Politikai Iskola Alapítvány, Tigra Computer és Irodatechnika Kft., Transmissió Kft. (élelmiszeripar, bor), Vibrocomp Kft. (építőipar), Vikuv Zrt. (vízkutatás), XAPT Hungary Kft. (ICT)


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában