2013.09.23. 19:31
Elővárosi villamossal a munkahelyre
Debrecen - A megyeszékhely környékén viszonylag kis beruházással remek elővárosi villamos, HÉV hálózatot lehetne kiépíteni.
Debrecen - A megyeszékhely környékén viszonylag kis beruházással remek elővárosi villamos, HÉV hálózatot lehetne kiépíteni.
A város az 1960-as évek végéig, a 70-es évek elejéig egészen jó villamos hálózattal rendelkezett, összesen hét vonalon lehetett utazni. A hálózat mai szemmel legérdekesebb része, az 5-ös vonal volt, amely Nyulasig villamosként, azon kívül Nyírbátor felé HÉV-ként szállította az utasokat. Nagy hiba volt ezt megszüntetni. Ezt Szabó István vasútépítő mérnök jelentette ki az Európai Mobilitási Hét keretében, a Nagyállomáson az elővárosi villamos-rendszer kiépítésének lehetőségeiről szóló előadásában.
Jó adottságok, rosszul kihasználva
Debrecennek ugyanakkor ma is rendkívül jó a vasúti hálózata, nyolc sínpár, plusz a Zsuzsi kisvonat indul, illetve érkezik meg a városba. A Nagyállomás a város közepén található. Ezzel szemben a vasúti járműállománnyal, a pályák állapotával és a menetrenddel komoly bajok vannak, mely tényezők elriasztják az utasokat attól, hogy a közeli településekről tömegesen vonattal járjanak be a nagyvárosba dolgozni, ügyeket intézni - folytatta előadását Szabó István. A jövő mégis ez kell, hogy legyen, mivel a jelenlegi közlekedési formák közül a vasút a legbiztonságosabb és ha megfelelő állapotba hoznák, gyorsan nagy tömegeket, kényelmesen lehetne utaztatni vele. Erre Nyugat-Európában számos példa van. Az egyik a németországi Kalsruhe városa, ahol amióta összekapcsolták a városi villamosvonalakat a vasútvonalakkal, új elővárosok jöttek létre és fellendült a gazdaság.
HBN-OCs