Tanúsítvány

2023.10.25. 07:00

Ingatlant hirdet? Debrecenben is fontos változás élesedik novembertől

Novembertől új épületenergetikai szabályok lépnek hatályba, emellett megújul az épületek energetikai tanúsítási rendszere is.

Szakál Adrienn

Ezentúl albérletre is vonatkozik a szabályozás

Forrás: Illusztráció / Napló-archív

Minden ingatlan eladásánál vagy bérbeadásánál újfajta energetikai tanúsítványt kell elkészíttetni novembertől, a változás az új épületek kivitelezésére is vonatkozik. A részletekről október 24-én, kedden Gór Péter debreceni ingatlanszakértő beszélt a Haonnak. Elmondta, hogy az új tanúsítvány részletesebb információkat közöl az épületről és a felújítási lehetőségekről, és ezentúl 10 év helyett csak 5 évig lesz érvényes. 

Az energetikai tanúsítvány azt mutatja meg, hogy az épület fenntartása mennyi energiába kerül. Minél kevesebb energiaigénye van az ingatlannak, annál kedvezőbb minőségi osztályba sorolják

– fűzte hozzá. Ez azonban nemigen hatja meg a bérlőt a szakember szerint, mivel mindenki a havi rezsiköltség ismeretében veszi ki az ingatlant, és az aktuális fogyasztást tartja szem előtt. Ingatlanvásárláskor viszont annál hasznosabb lehet a dokumentum, mert ez alapján biztosabban kalkulálhat előre az új tulajdonos.

Fontos változás, hogy ezentúl közzé is kell tenni az ingatlan eladási vagy bérbeadási hirdetéseiben az energetikai tanúsítvány szerinti besorolását.

Ez Gór Péter szerint szintén nem kavar majd komolyabb hullámokat Debrecen jelenlegi ingatlanpiacán, amin most körülbelül 5-600 kiadó lakás és 100-150 kiadó családi ház hirdetésével találkozhatunk.

Mutatjuk, hogyan kell igényelni az energetikai tanúsítványt

Az e-tanúsítványokkal kapcsolatos honlapokon egyszerű útmutatót lehet találni a dokumentum igényléshez. Az e-tanusitvany.hu például rövid űrlapot tüntet fel kezdőoldalán, amit az igénylőnek ki kell töltenie. Egy rövid telefonos beszélgetéssel felveszik a legfontosabb adatokat, majd időpontot egyeztetnek a személyes helyszíni felmérésre. A mért adatok alapján az irodában elvégzik a számításokat, és elkészítik a tanúsítványt, végül a dokumentumokat futárszolgálattal – rendszerint már másnap – kézbesítik a megrendelőnek.

Az energiatanúsítványt vagy annak másolatát a lakás eladójának vagy bérbeadójának a szerződés megkötésének napjáig be kell mutatni a leendő vevőnek vagy bérlőnek, és azt legkésőbb a birtokba adás napjáig át is kell adni. 

A tanúsítvány beszerzése egyébként – a mostanában megszokott trendekkel ellentétben – nem mondható komoly anyagi érvágásnak; öt évenként egyszeri alkalommal 10-20 ezer forint között mozog – tudtuk meg végül Gór Pétertől.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában