Így néz ki most a helyzet

2022.12.06. 20:00

Irdatlan drágulásról beszélt egy debreceni autókereskedő, szerinte ez áll a háttérben

Elképesztő arányban tekerik vissza a kilométerórát a külföldről behozott autók esetében.

Forrás: illusztráció / MW-archív

Továbbra sem kedvezők a hazai autópiac mutatói a Használtautó.hu friss elemzése szerint. Mint hétfői közleményükben írják, csökken az új autók piaca, a használtan behozott autók száma immár hatodik hónapja apad, már éves szinten is mínuszban van, átlagéletkoruk pedig továbbra is nő, így a hazai autóállomány egyre inkább öregszik. Emiatt mára átlagosan több mint 15 éves autók futnak a magyar közutakon.

Debreceni autókereskedőt kérdeztünk, mi a tapasztalata a jelenségről, valóban megcsappantak-e az eladások.

Komádi Norbert, a Galaxy Autó Kft. ügyvezetője úgy véli, a drasztikus áremelkedések miatt esett vissza a használt autók forgalma. A kereskedő szerint, ahogy minden árucikk esetében, az autóknál is irdatlan drágulás tapasztalható. Az adás-vételi szerződések számának csökkenését az orosz-ukrán háború, az infláció és a benzinárstop megszüntetése miatti félelem is elősegítette.

Az alkatrészek ára, a szervizelési költségek mellett a munkadíjak is jelentősen megemelkedtek. De az autók vételára is az egekbe szökött

– fejtette ki. Példaként megemlítette, egy 2017-es Škoda Octaviát, ami egy átlagos, közkedvelt autó, korábban 3 millió forintért lehetett értékesíteni, míg a mostani piaci ára négymillióra emelkedett. Ez a kereskedő szerint jelentős árdifferencia, ami a vásárlói kedvre is erős hatással bír.

A legkeresettebb autók közül a Volkswagent, a Fordot és a Škodát említette.

– A külföldről behozott autókkal az a probléma, hogy a valóban jó autók a belpiacon kelnek el, és ugyanúgy elkérik az árát. Mire a KPM-vizsgát és az egyéb költségeket hozzászámoljuk, nem éri meg behozni Magyarországra. Csak azokat tudják jó árban hazahozni külföldről, amelyekben sok a kilométer, vagy töröttek – mondta. Komádi Norbert szerint számos kereskedő vagy magánszemély még mindig a él azzal a gyakorlattal, hogy visszapörgeti a kilométerórát. Ugyanis szerinte nem lehet nyomon követni.

– Éppen ezért külföldi autókkal nem foglalkozunk. Csak leinformálható, hiteles magyar autókkal. Nyilván van, akinek megvan a forrása, és valóban hiteles járművekkel tud kereskedni, anélkül, hogy hozzájuk nyúlna.

De ki merem jelenteni, hogy 80 százalékuk pörgeti az órát

– vallja az ügyvezető.

És mégis, mire figyeljünk vásárláskor? Komádi Norbert azt tanácsolja, autóvásárlás esetén megéri egy teljes átvizsgálást igényelni. Így mindössze 5-15 ezer forintért bebiztosítjuk, hogy a márkaszerviz szakszerű állapotfelmérést végezzen az autón, hiszen a kereskedők sem autószerelők, és nem feltétlenül tudják, hogy adott esetben milyen hibája jöhet k az autónak.

Szintén hasznosnak tartja az egyéves kiterjesztett garanciát. A 40-50 ezer forintos kiadás egy 4-5 milliós autó vételáránál elfogadható összegnek tekinthető. Az egy százalékos többletért cserébe egy éven keresztül másfél millió forintig teljes körű garanciát kapunk.

A kereskedő tapasztalatait igazolja a CarVertical használtautó-piaci átláthatósági indexe, mely szerint Magyarországon 13 százalék a visszatekert kilométerórájú autók aránya, átlagosan 46 ezer kilométert állítanak vissza a trükközők. Ezzel a nemzetközi élmezőnyben hazánk középen foglal helyet a megbízhatóság terén: nem olyan rossz a helyzet, mint Kelet-Európában, de a fejlettebb, nyugati országokhoz képest rosszabbul állunk.

A kárérték tekintetében azonban hazánk 2638 eurós átlaggal az első helyen áll, jóval a globális átlag alatt. Az elemzés szerint minél nagyobb a kárérték, annál valószínűbb, hogy javíthatatlan, sérült, nem megbízható autók találhatóak az utakon.

HL

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában