Közeledik Ázsia

2022.10.13. 10:57

Távol-keleti repülőjárat indulhat Debrecenből

A befektetések nagy része immár nem Nyugatról, hanem a Távol-Keletről érkezik. Ehhez pedig a légi közlekedésnek is alkalmazkodnia kell.

Forrás: MW-archív

A Távol-Keletről érkező működőtőke nagyságrendje indokolttá teszi egy menetrendszerű járat indítását Debrecen és Kelet-Ázsia között. Az előkészítő tárgyalások más szereplők mellett a Wizz Airrel is elindultak

– közölte Magyar Levente. A külgazdasági és külügyminiszter-helyettes a Wizz Air első, Luthont repülő menetrendszerű járata indításának 10. évfordulója kapcsán tartott eseményen nyilatkozott erről a figyelo.hu-nak. 

A jubileumi sajtótájékoztatóról részletesen az alábbi cikkünkben számoltunk be:

Magyar Levente rámutatott: a működőtőke mozgásának iránya mára jelentősen megváltozott: a befektetések döntő többsége immár nem Nyugatról, hanem a Távol-Keletről érkezik.  Ennek konzekvenciáit pedig a légi közlekedésnek is le kell vonni, a feladatok megfelelő szintű elvégzésére fel kell készülni. Különösen Debrecenben, ahová már eddig is a magyar GDP tíz százalékának megfelelő nagyságrendű működő tőke érkezett. A befektetői körben egy ideje hangsúlyosan képviseltették magukat a távol-keleti cégek, a világ elektromosakkumulátor-gyártó piacának 35 százalékát birtokló kínai CATL letelepedésével pedig egyértelművé válik a kelet-ázsiai tőke túlsúlya a régióban. Emlékezetes: az akkumulátorcellákat elválasztó Semcorp már építi gyárát, a CATL pedig pár hete jelentette be a valaha volt legnagyobb magyarországi invesztíciót: debreceni gyártóbázisát több mint 7 milliárd eurós befektetéssel fogja megvalósítani. De hatalmas befektetést tervez a dél-koreai EcoPro is, amely tavaly decemberi bejelentése szerint 264 milliárd forintos beruházással kíván katódgyárat telepíteni a cívisvárosba – emlékeztet cikkében a vg.hu.

A Debrecen Airportba év elején szállt be többségi tulajdonosként az állam. Ezzel a tranzakcióval a debreceni lett az egyetlen magyar tulajdonú repülőtér, ahol is fél évtizeden belül százmilliárd forintos nagyságrendű fejlesztést tervez az állam. A potenciálisan megugró forgalom megfelelő kiszolgálása érdekében új utasterminál és kifutópálya építése is szerepel a fejlesztési csomagban. Magyar Levente közlése szerint Debrecenben a kolozsvári reptérhez hasonló színvonalú légikikötő kialakítását tervezik. 

Úgy számolnak, hogy a 2030-ra a mostani kétszázötvenezres forgalom megtöbbszöröződik, és eléri az évi 2,5 millió utast.

Az ambiciózus fejlesztési tervek megvalósítása értelemszerűen nem független a háborús helyzettől, illetve az abból fakadó következményektől, de az a cél, hogy a repülési kapacitások tekintetében is stabilizálódjon Debrecen regionális vezető szerepe, és a légikikötő továbbra is hangsúlyosan legyen képes hozzájárulni ahhoz, hogy a város a dél-kelet-európai régió egyik gazdasági bástyájává váljon – fejtette ki a miniszter-helyettes.

A háború kapcsán emlékeztetett, annak terheitől sok ezer milliárd forintos beavatkozással igyekszik megvédeni állampolgárait a kormány, ami nagy terhet jelent, ám vannak olyan feladatok, amiket ilyen körülmények között sem szabad feladni, a debreceni reptér működőképességének megőrzése pedig mindenképpen ezek közé tartozik.  

Magyar Levente szerint Debrecen teljesítménye egyedülálló:

az elmúlt években a város magához tudta vonzani a magyar éves GDP mintegy tíz százalékát gazdasági befektetési értékben. Mint ahogy egyedülálló a Wizz Air sikertörténete és a Debrecennel való együttműködése is.

A légitársaság sikerei kapcsán Váradi József vezérigazgatója ismertette: jelenleg a Wizz Air Európa leggyorsabban növekvő légitársasága, övék a legfiatalabb flotta, legnagyobb repülőgép-rendelésállomány, likvid tőkéjük pedig 1,6 milliárd euró, ami 8-10 évre stabilizálja a cég helyzetét. 

Debreceni üzletük kapcsán Váradi József kifejtette, a luthoni járat 2012-es elindítása után még tucatnyi desztináció vált elérhetővé a 2014-től Wizz Air egyik légibázisát is jelentő debreceni reptérről. Rámutatott, sikereik nem kis részt Debrecenhez, a térség leggyorsabban fejlődő régiójához kötik őket, további terveikben is hangsúlyosan szerepel a város, illetve reptere.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában