Vasútfejlesztés

2020.10.29. 14:00

Megújulnak az állomások és a fogadóterek Hajdú-Bihar megyében

A MÁV is végez pályafelújításokat; a Debrecen–Nyíregyháza, majd a Debrecen–Konyár közötti szakasz következik.

Fotó: Molnár Péter

Bár a felújított sínpálya alkalmas a vasúti szerelvények 160 kilométer/órás sebességgel való közlekedésére, a vonatok csak 2022 végén, 2023 elején közlekedhetnek ennyivel Püspökladány és Debrecen között

– ezt Kikina Artúr, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vasútfejlesztési igazgatója válaszolta a Napló kérdésére. A szakembertől azt is megtudtuk, hogy az eredeti ütemezés szerint szeptember 30-án kellett volna átadni a Püspökladány–Ebes közötti harminckét kilométeres pályaszakaszt. A Hajdúszoboszló állomás épületénél megtalált, előre nem tudott pincerendszer feltárására és megszüntetésére vonatkozó tervek elkészítése azonban annyi időt vett igénybe, hogy emiatt a biztosítóberendezéseket nem lehet véglegesíteni.

Körülbelül 5 éve kezdődött és várhatóan 2021 első fél évében fejeződik be a 100. számú vasútvonal Püspökladány–Ebes közötti szakaszának felújítása. Itt a létesítmények döntő részének műszaki átadás-átvétele megtörtént szeptember végéig. A projekt készültségi foka a múlt hónap végén a 93 százalékot közelítette. Határ­időre elkészültek a nyíltvonali szakaszok és a vasútállomások pályalétesítményei (vasúti pálya, felsővezeték, kisműtárgyak, vízelvezetés, térvilágítás, közműkiváltások, zajfalak, perontetők), Ebes állomáson a felvételi épület, biztosítóberendezési épület, P+R parkolók és az állomási előtér, Kaba állomáson a P+R parkolók és az állomási előtér; útépítések tekintetében pedig Ebes, Vasút utca és szintbeni kereszteződés, Kabán a Vasút utca és a kabai felüljáróhoz tartozó útcsatlakozások. A hajdúszoboszlói vasútállomáson található felvételi épület átépítése akadályba ütközött, az ezzel kapcsolatos projektelemek megvalósítása késedelmet szenved (biztosítóberendezés, távközlés, magasépítés, útépítések). A Püspökladány–Ebes beruházás teljes befejezése 2021 elejére várható. A még zajló munkálatok azonban nem érintik a vonatok közlekedését – válaszolt a Napló kérdéseire a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF).

Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója | Fotó: Molnár Péter

A teljes hálózatot

A részletekről Kikina Artúrt, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatóját kérdeztük a Debrecenben nemrégiben megtartott Ebes–Debrecen vasúti pályaszakasz felújítása ünnepélyes átadóján. Elmondta, a vasúti pálya Püspökladány és Ebes között 100 százalékban elkészült. A régi, átépített biztosítóberendezés vezérel most. Az új üzembe helyezése átcsúszott 2021 tavaszára. Véleménye szerint jövő év júniusáig be tudják fejezni a teljes rekonstrukciót, és akkor megtörténhet a szakasz műszaki átadása. Addig azonban, amíg a biztosítóberendezéseket nem adják át, illetve a jelek fogadására alkalmassá nem teszik a mozdonyokat – mindez 2022 végén vagy 2023 elején –, 120 kilométer/óra a megengedett sebesség, bár a vasúti pálya már most alkalmas 160 kilométer/órás sebességre. Vagyis az üzemeltető MÁV Zrt.-nek is fejleszteni kell, azaz minden egyes mozdonyt fel kell szerelni olyan berendezéssel, ami képes fogadni ezeket a jeleket. A teljes országos törzshálózatot fejlesztik. Most a Budapest–Székesfehérvár rendszeren a sor, ott üzempróbák vannak.

Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese | Fotó: Molnár Péter

– A vidéki közösségi közlekedés megújulását számos intézkedés segítette már 2020-ban. Ide tartozik a MÁV csoport és a Volánbusz között létrejött fúzió, amely lehetővé teszi a vonatok és a buszok menetrendjének összehangolását. Ezzel megszüntetjük a felesleges párhuzamosságokat, de a folyamat része a tarifaközösség kialakítása is, az egységes jegy- és bérletrendszer megteremtése a MÁV és a Volánbusz járataira szólóan. A MÁV folyamatosan fejleszti az e-jegy-applikációját, hogy gyorsabbá, kényelmesebbé tegye azt, visszaszorítsa a papíralapú jegyeket – ezt már Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese mondta az említett vasúti szakasz átadóján, majd azzal folytatta, hogy a NIF-en kívül a MÁV is tevékenyen vesz részt a térség közlekedési színvonalának javításán. Debrecen–Mátészalka vonal több szakaszán is jelentős, nagyságrendileg 600 millió forint karbantartást végeztek, ezzel sebességkorlátozásokat szüntettek meg, és a decemberi menetrendváltáskor öt perccel csökkenhet a két város között.

Új átjárók

Több átjárót is átépítettek. Jövőre Debrecen és Nyíregyháza között 500 millió forint értékben végeznek felújításokat, ami a két megyeszékhely között a 30 perces menetidő hosszú távú fenntartását szolgálja. 2022-ben a Debrecen–Nagykereki vonal Debrecen és Konyár közötti szakasza megújítását tervezik egymilliárd forintból. Fokozatosan korszerűsödik Debrecen és térségének járműparkja is. Jelenleg óránként közlekedik InterCity Debrecen és Budapest között. A 100-as vonalon 15 intercity jár új és modern, többcélú IC+ kocsikkal, amelyet a MÁV saját, szolnoki járműjavítójában gyárt. Ezekből további 40 készül el. A 115 beszerzendő mozdonnyal az emelt sebességű 160 kilométer/órás vontatásra is elegendő erőforrással fognak rendelkezni.

Kovács Zsolt

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában