a tanácsadás fontossága

2020.01.18. 07:00

Gyakori az online kereskedelemmel és a termékekkel kapcsolatos panasz

A fogyasztók alapvető érdeke jogaiknak érvényesítése.

Fotó: illusztráció, Shutterstock

Fogyasztóvédelmi jogainkkal nem árt tisztában lennünk, hiszen számtalan olyan helyzet adódhat és adódik is életünk során, melyekben hasznunkra válhatnak az alapvető tudnivalók. Habár leggyakrabban a különféle vásárlásokkal kapcsolatban merülnek fel fogyasztóvédelmi kérdések, érdemes tudni, hogy a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) szerteágazó tevékenysége több területen is a segítségünkre lehet, ráadásul díjmentesen, szakszerűen és függetlenül. Céljuk, hogy a rendelkezésre álló fogyasztóvédelmi eszközök alkalmazásával elősegítsék a fogyasztók érdekeinek védelmét, a hatékony és gyors (elsősorban peren kívüli) jogorvoslatot, a megfelelő tájékoztatást, az információhoz jutás lehetőségét és a fogyasztói oktatást.

– Egyesületünk két tanácsadó irodahálózatot működtet; az egyik a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodahálózat (GVTI), ahol fogyasztóvédelmi és versenyjogi tanácsadással foglalkozunk. Szakterületeink a fogyasztók megtévesztése, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, megtévesztő reklám, tisztességes verseny követelményeibe ütköző, vagy a gazdasági versenyt korlátozó piaci magatartások, az üzletfelek megtévesztése, vásárlással kapcsolatos kérdések, többek között jótállás, kellékszavatosság, elektronikus kereskedelem – mondta el a Naplónak dr. Kiss-Benedek Damarisz jogász, a FOME és a GVTI munkatársa.

Fizetési nehézségek?

Majd folytatta: a Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózatnál pénzügyi fogyasztóvédelmi tanácsadás zajlik, ahol pénzügyi szolgáltatókkal kapcsolatban (bank, biztosító, megtakarításokkal, befektetésekkel és mindennapi pénzügyekben) adnak tanácsot munkatársaik, panasz esetén, akár még szerződéskötés előtt.

„Leggyakrabban adósságrendezési kérdésekben, tehát, folyamatban lévő hitelek kapcsán, vagy a hitelek kapcsán fizetési nehézségekkel küzdő fogyasztók keresik meg irodánkat. Továbbá a különböző biztosítási kérdések is igen gyakoriak”

– mondta Kiss-Benedek Damarisz.

Panaszok online vásárláskor

A szakember kifejtette, mivel egyre többen vásárolnak interneten keresztül, így számos elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos kérdés, panasz érkezik hozzájuk. Ezeken kívül a megvásárolt szolgáltatások, termékek esetleges hibája miatt is sokan döntenek úgy, hogy utánajárnak a jogaiknak. Megtudtuk, különösen a nagyobb akciók idején fordul elő, hogy a fogyasztók arról számolnak be, hogy valószínűleg megtévesztő kereskedelmi gyakorlattal szembesültek.

Örvendetes azonban, hogy az utóbbi években egyre több vállalkozás is tanácsot kér abban, hogyan igazíthatná a kereskedelmi gyakorlatát a jogszabályokhoz.

Továbbra is írhatnak a panaszkönyvbe

Az érvényes jogszabályok kapcsán megtudtuk, az elmúlt évben nem voltak jelentős változások, melyek a fogyasztóvédelmet érintik. Azonban történt két olyan módosítás, amely hatással lehet a fogyasztókra. Az egyik ilyen a vásárlók könyvével kapcsolatos: 2019 áprilisától más vásárlók által a vásárlók könyvébe bejegyzett személyes adatok megismerése lehetőségének kizárása céljából a vásárlók könyvéből a kereskedő a bejegyzést követően haladéktalanul el kell távolítania vagy a javaslatot tartalmazó oldalt, és azt elzártan – a folyamatos sorszámozás rendjének megfelelően – meg kell őriznie és felszólításra át kell adnia a hatóságnak.

Fontos kiemelni, hogy a vásárlók könyvébe (panaszkönyv) való bejegyzés lehetősége a fogyasztók számára továbbra sem szűnt meg, azt a vállalkozásnak írásbeli panaszként kell kezelnie, ennek megfelelően 30 napon belül írásos, érdemi választ kell adnia.

A másik változás a közjegyző előtti fizetési meghagyásos eljárást érinti: 2019. július 1-jétől emelkedett a közjegyző előtt indítható fizetési meghagyásos eljárás illetéke. Az eljárás díjköteles, amit a kérelem benyújtásakor kell megfizetni. Mértéke a pénzkövetelés eljárás megindításakor fennálló, járulékok nélkül számított összegének (díjalap) 3 százaléka, minimum 8 ezer forint, illetve annyiszor 1.600 forint, ahány fél az eljárásban részt vesz, de maximum 300 ezer forint lehet.

Vitás kérdések kezelése

Kiss-Benedek Damarisz felhívta a figyelmet, hogy panasz, minőségi kifogás esetén mindenképpen az érintett vállalkozással kell megpróbálni rendezni a problémát.

Dr. Kiss-Benedek Damarisz | Fotó: fome.hu

– Fontos, hogy ennek ténye és tartalma igazolható legyen, ezért javasoljuk, hogy írásban (is) történjen kommunikáció a vállalkozással. Ha a probléma így nem oldódik meg, jogvita alakul ki, jogi lépéseket tehet a fogyasztó, amely a vita tárgyától függően más-más jogi út lehet. Amennyiben a fogyasztó fogyasztóvédelmi jogsértést tapasztal, például jogsértően tájékoztatta a kereskedő a jogairól, nem válaszolt a panaszlevelére, nem vett fel jegyzőkönyvet, felmerül a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat, a Járási Hivatal Fogyasztóvédelmi Osztálynál élhet bejelentéssel, országos érintettség esetén a Gazdasági Versenyhivatalnál. A szerződés nem megfelelő teljesítésével, a szolgáltatás vagy a termékek hibája esetén a jogvitát a Békéltető Testület előtt, közjegyző előtti fizetési meghagyásos eljárásban vagy polgári peres eljárásban tudja a fogyasztó rendezni – mondta.

VK

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában