kirándulás

2020.09.18. 21:16

Rózsakert és kastély a Tisza partján

A Rózsakirály a kitűnő ízlésével Magyarországon egyedülállónak számító rózsaligetet hozott létre.

Fotó: Kiss Dóra

A Tisza mentén több kedvelt fürdőzőhely és megannyi látnivaló várja azokat, akik nem vágynak nyüzsgő fürdővárosba vagy telített strandokra. Kedvelt hely többek között Gergelyiugornya és Tivadar, de sok kisebb és nagyobb település mellett dönthetünk.

Tivadarral átellenben, a híd túloldalán, a Tisza bal partján található Kisar, mely Debrecentől körülbelül 100 kilométerre fekszik. A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei község remek lehetőséget nyújt a feltöltődésre és a hétvégi kikapcsolódásra, hiszen a folyópart néhány perces sétával elérhető, Fehérgyarmat pedig 6 kilométerre található. A környéken egymást érik a kisebb települések, minduntalan látnivalóba botlunk néhány kilométeres körzetben. A település bázisnak kiváló, remek apartmanok elérhetők, vagy akár a szomszédos Tivadaron is bérelhetünk faházakat. Ha csak lustálkodni akarunk, ott a ház és a Tisza-part. Ha az aktív pihenésre és a kirándulásra voksolunk, az apró faluk, kisebb városok, múzeumok, templomok, természeti területek elérhető közelségben vannak.

A Rózsakirály palotája

Augusztus utolsó hétvégéjén döntöttünk úgy, hogy a nyár zárásaként újra ellátogatunk Kisarra. Már ismertük a helyet, tavaly is voltunk itt, évekig pedig Tivadarra jártunk le kisebb-nagyobb baráti társasággal. Péntek délután a parton meglepően sokan voltak, akadt, aki a bóján túl úszott, a part egy részén horgásztak, a gyerekek pedig örömmel lubickoltak a nem túl mély vízben. Szombaton úgy döntöttünk, ellátogatunk a szomszédos Nagyarra, ahol a Luby-kastély található. A történelmi épület múltja egészen az 1800-as évekig nyúlik vissza, építtetőjét, Luby Gézát kora „Rózsakirálynak” hívta. A kastély honlapján az impozáns épület történetéről olvashatunk.

Fotó: Kiss Dóra

Romantikus séták

A kastélyt Luby Géza építtette 1879-ben menyasszonya érkezésére. A nemesi pár otthonául szolgáló épületet mennyei park vette körül, amely Luby Géza másik nagy szerelmének, a rózsakertnek adott otthont. A Rózsakirály a kitűnő ízlésével, korát meghaladó szellemiségével Magyarországon egyedülállónak számító rózsaligetet hozott létre, amelyben mindennap romantikus sétát tett a feleségével. A 20. század elején a család anyagi okokból eladni kényszerült a kastélyt, majd rövidesen visszakerült a Luby családhoz. Az államosítás után a kastély általános iskolaként működött tovább, majd a leromlott épületet 2010-ben vásárolta meg Szabó Zoltán, a kastély mai tulajdonosa, s teljes egészében felújította az épületet.

Az oktatás és haladó szellemiség, amelyet a Luby család képviselt, a felújításkor nagy hangsúlyt kapott. A 2013-ban átadott épületben interaktív múzeum működik, amely játékos formában, a modern technika segítségét tanítja meg a történelmi érdekességeket a látogatóknak. A vírushelyzet miatt az interaktív múzeum és a szabadulószoba nem üzemelt, azonban ezek nélkül is számos élményt és érdekes információt kapunk a kastélyba belépve. A zenélő rózsakertben a színpompás virágok között sétálva a hangulatot fokozza a kellemes háttérmuzsika, mely illeszkedik a kert miliőjéhez. A kastély éttermében pedig rózsás különlegességeket kóstolhatunk, mint például rózsás limonádé vagy éppen kávé.