Hajdú-Bihar

2019.01.16. 11:17

Láthatáron az M47 is

Hajdú-Bihar - Folytatódik a gyorsforgalmiút-építési hullám a következő években Hajdú-Bihar megyében.

Hajdú-Bihar - Folytatódik a gyorsforgalmiút-építési hullám a következő években Hajdú-Bihar megyében.

Befejeződött az M35-ös autópálya építése, átadták az M4-es sztráda első, csomóponti szakaszát. Ezzel azonban nem fejeződött a gyorsforgalmi út építési hullám Hajdú-Biharban, hiszen a jelenlegi tervek szerint egy év múlva ismét sztrádát avatnak Biharban. Mégpedig a Berettyóújfalu és az országhatár közötti 2x2 forgalmi sávos M4 sztráda következő ütemét, amely mintegy 28 kilométer hosszúságú lesz. Ezzel megyénkben is megvalósul a közvetlen sztrádaösszeköttetés Magyarország és Románia között.

Mindezzel egyidőben előkészítés alatt van az M4 gyorsforgalmi Berettyóújfaluból Budapest felé tartó szakaszának tervezése, építésének előkészítése. A tervek szerint előbb a Törökszentmiklós (nyugat) és Püspökladány közötti 65 kilométer hosszú szakasz készül el, majd a 29,9 kilométer Püspökladány és Berettyóújfalu közötti rész. Ezek besorolása 2x2 forgalmi sávos autópályává fejleszthető autóút.

A már régóta tervezett Debrecen-Szeged 2x2 sávos gyorsforgalmi út is belátható távolságba került. Az M47 Gáborjánnál ágazna ki az M4-ből, a nyomvonalára jelenleg három koncepció is van.

Csak tervezési időpontok vannak

A jelenleg hatályos szerződés és a tervezett ütemezés szerint az M4-es sztráda Berettyóújfalu és  országhatár közötti szakaszának befejezési határideje 2020. január vége. A beruházás ütemterv szerint halad. A jelenlegi téli hőmérséklet látványos munkavégzést nem tesz lehetővé. A hőmérséklet enyhülésével a kivitelező folytatja az építést. Ezek közé tartozik a műtárgyak szerkezeti cölöpözése, acél felszerkezet gyártása és helyszínre szállítása, összeszerelése, a töltésalapozás és töltésépítés, átereszépítés, valamint a pályaszerkezet készítése – kezdte tájékoztatását a Napló kérdéseire Hideg András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatója, majd azzal folytatta, hogy a határátkelőhely az M4 autópálya projekttel egyidőben valósul meg. Komplex átkelőt építenek, a be- és kilépő irányból 10-10 ellenőrző sávval, amelyből négy-négy a személygépjárművek és a tehergépkocsik, kettő pedig a buszok ellenőrzésére szolgál majd. A román fél tájékoztatása alapján az országhatár és Bihar település közötti 5,35 kilométer hosszú szakasz, amely a DN19 országos közúthoz csatlakozik, 2020. év első felének végére készül el. Ezáltal megvalósul a két ország közötti közúti összeköttetés a határkapcsolat esetében.

Azt már Vitányi Istvántól, Bihar országgyűlési képviselőjétől tudjuk, hogy az autópálya országhatári metszéspontjától az Ártándi határátkelőig megépül egy 2x1 forgalmisávos út, mivel élő állatokat szállító teherjárművek csak Ártándnál kelhetnek át.

Később lehet autópálya

– Az „M4 Törökszentmiklós (Nyugat)-Püspökladány-Berettyóújfalu közötti gyorsforgalmi út előkészítése” tárgyú projektre jelenleg tervezési feladatok elvégzésére rendelkezünk. A NIF két szakaszra bontva a tervezési feladatok közbeszerzési eljárásait elindította – válaszolta a Napló kérdésére Hideg András, majd részletezte: a Törökszentmiklós (Nyugat)-Püspökladány közötti gyorsforgalmi útra beérkezett ajánlatok bontása 2018 októberében megtörtént. A tervezési szerződés megkötése 2019 első negyedévében várható. Az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítésének átfutási ideje 24 hónap. Ezt a szakaszt 65 kilométer hosszúságban, 2x2 forgalmi sávos autópályává fejleszthető autóútként tervezik meg. Kapcsolódó építményei mindkét oldalon két-két egyszerű, illetve komplex pihenőhely, továbbá 27 műtárgy és hat csomópont. Az M4 Püspökladány-Berettyóújfalu közötti szakaszára beérkezett ajánlatok bontására 2019. január elején került sor. A tervezési szerződést 2019. második negyedévében lehet megkötni. Az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítésének átfutási ideje 28 hónap. Ez a szakasz 29,9 kilométer, 2x2 forgalmi sávos autópályává fejleszthető autóútként tervezik meg. Kapcsolódó építmények: szükség szerinti ellenőrzési pontok, érintett közművek, két különszintű csomópont, két pár egyszerű pihenőhely, várhatóan 19 darab híd és egyéb szükséges műtárgyak.

Három vonalterv

A Debrecent Szegeddel összekötő M47-es gyorsforgalmi út tanulmánytervei készülnek jelenleg. A tervezési szerződéseket (Debrecen-Békéscsaba és Békéscsaba-Szeged szakaszokra bontva) 2018. május közepén kötötték meg 18 hónapos átfutási idővel. Az év első felében lesznek a környezetvédelmi munkarészhez szükséges részletes tavaszi és nyári élővilág védelmi felmérések. NIF feladatába jelenleg tanulmányterv és környezeti hatásvizsgálat elkészítése, valamint környezetvédelmi engedély megszerzése tartozik – tájékoztatott az M47-es gyorsforgalmi jelenlegi állásáról Hideg András.

Azt már a térség polgármestereitől tudtuk meg, hogy a majdani M47-es 2x2 sávos út Gáborjánnál ágazna majd ki az M4-ből, és jelenleg három útvonalterve van. Ezek nyugatról kelet felé haladva a következők: Berettyóújfalut nyugat felől megkerülve Bakonszeg, Darvas, Szeghalom vonalon halad dél felé; a másik szerint lényegében a mostani 47-est követi; míg a harmadik az országhatár felé kanyarodva, az ottani településeket felfűzve futna Gyula irányába. A legolcsóbb a jelenlegi 47-es nyomvonalon haladó lehetne, míg a tőle nyugatra és keletre lévők újabb térségeket kapcsolnának be a gyorsforgalmiút-hálózatba. Az országhatárhoz közel futó pedig akár alternatív útja lehetne a Romániában a határral mintegy párhuzamos főútnak. Vitányi István országgyűlési képviselője az utóbbi nyomvonalat preferálja.

- Kovács Zsolt -


[related-post post_id="4091817"]

[related-post post_id="4090108"]

[related-post post_id="4096790"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!