Nagyvilág

2017.02.26. 14:28

Szigetvilág álomszép korallzátonyokból

Maldív-szigetek: a kék sokféle árnyalatában játszó tengervíz, vakítóan fehér korallhomok, pálmafák.

Atollokból és korallképződményekből álló több száz gyűrű alakú sziget alig emelkedik a tenger szintje fölé. Malén a gazdasági központja, forgalmas kikötője és reptere. A fővároson keresztül zajlik az idegenforgalom, mely a lakosságot jelentős bevételhez juttatja – bár a fehér turisták által itt hagyott profitból az őslakosok túlnyomó többsége semmit sem lát. A halászatból éhen halni nem lehet, viszont más tevékenység sincs, a mecsetbe járáson kívül. Műemlék épülete kevés van Malénak, de annál több a mecset, és a minaret. A város egyházi és világi épületei is arab hatásúak. Épületei közül a leglátványosabb a gazdag díszítésével az egykori szultáni palota, az úgynevezett Péntek mecset. Sajnos belülről nem csodálhattuk meg, mivel pont „imára” érkeztünk. Viszont körsétánk alkalmából, találkoztunk az utcán hömpölygő embertömeggel, különösen a piacon.

Mámoros érzés. Sri Lankáról induló gépünk Maléban történt landolása után hajóra szálltunk, és negyven perc múlva a paradicsomban érezhettük magunkat. A legtöbb sziget jellemzően alig 150-500 méter hosszú és 100-150 méter széles. A nagyobbakat egy óra alatt gyalog komótosan körbe lehet sétálni. Van olyan kicsi sziget is, amelyen az ember körbesétál a parton, és képes „saját magával” szembetalálkozni.

Megszokott utcai látvány Sri lankán. Fotó: Becsi Etelka

Sok a friss házas

Nem véletlen, hogy ezeken a kis szigeteken nyaralók többsége nászutas, jegyespár. Itt átélhető a mámoros érzés, a végtelennek tűnő óceán partján, mégis teljesen civilizált környezetben, biztonságban és totális kényeztetésben. Minden ilyen szigeten csak egyetlen szálloda állhat, és ezek épületei sem lehetnek magasabbak a pálmafáknál. A hotel a szigeteken bungalókból és néhány közös használatú épületből, recepcióból és ajándékboltokból áll. A személyzet tagjai néhány kivétellel férfiak lehetnek. A Maldív –szigeteken komolyan veszik a Korán azon írását, mely szerint a muszlimoknak szigorúan tilos ötcsillagos szállodákban sört csapolniuk, illetve égetett szeszt üvegből kiönteniük. Ennek megfelelően a bárpult mögött bangladesiek dolgoznak, és a helyi férfiak csak szervíroznak.

Laza életérzés

Másnap hatalmába kerített minket a laza életérzés,mindenhova mezítláb közlekedve érkeztünk, de hát itt nincs autóforgalom, zajos motorkerékpár, sem embertömeg. Legfeljebb az éttermi étkezéseknél tapasztaltunk némi nyüzsgést. Elindultunk a sziget partvidékén megkeresni a legszebb helyet. Egyszerű, mégis leírhatatlan látvány a kék sokféle árnyalatában játszó tengervíz, a hófehér korallzátonyok és a mindenféle pálmafák látványa. Kókusztejet szürcsölgettünk, és elnyúltunk a fehér homokpadon. Az aprócska szigeten a programlehetőségek korlátozottak. A tenger alatti világ szerelmesei válogathatnak a jobbnál jobb lehetőségek közül. Én a hidroplános utazást választottam a korallzátonyok fölött. Ezt az élményt átélni és megörökíteni egyedi életérzést jelentett számomra.