2018.03.01. 20:01
„Mire hazajössz, nem is fog rá emlékezni”
Debrecen - Kinek volt jó ez odafönt? Efféle kérdések is felhorgadhatnak a nézőben, amikor olyan embertelen helyzetnek lehet tanúja a moziban vagy a képernyő előtt, mint az Örök tél című, a kommunizmus áldozatainak emléknapján bemutatott tévéfilmben. Csakúgy, mint a főszereplő, Irén kislányának szavaiban, a nyitó párbeszédben: „…nem is vigyáz ránk, apára sem vigyázott…”
Debrecen - Kinek volt jó ez odafönt? Efféle kérdések is felhorgadhatnak a nézőben, amikor olyan embertelen helyzetnek lehet tanúja a moziban vagy a képernyő előtt, mint az Örök tél című, a kommunizmus áldozatainak emléknapján bemutatott tévéfilmben. Csakúgy, mint a főszereplő, Irén kislányának szavaiban, a nyitó párbeszédben: „…nem is vigyáz ránk, apára sem vigyázott…”
Az alkotók erős sűrítéssel, néhány mondatos dialógusban, a mindent látó gyermeki elmén keresztül vázolják fel a drámai hátteret (apa a fronton, talán oda is veszett már). Aztán pedig a nagyapa szavai által – melyekkel lányát, a szovjet munkatáborba induló, ám mit sem sejtő Irént vigasztalja kislánya neheztelése miatt – a sors minő beteges iróniája ad előre tekintő összefoglalást:
Mire hazajössz, már nem is fog rá emlékezni.”
(Kiderül persze, kinek volt jó mindez „odafönt”. Joszif Visszarionovicsnak – és a vele szövetségeseknek.)
Duplán jó
Köbli Norbert forgatókönyveit az utóbbi években lelkes sajtóvisszhang fogadta, már-már várakozáshangulatot lehet érezni egy-egy filmjének bemutatója előtt, rendezze azt bárki.
Nem érdemtelenül. Nehéz olyan alkotást létrehozni, amely művészi értéket hordoz, és közönségsikerre is számíthat. A forgatókönyvíró általam látott, történelmi vagy korabeli környezetben játszódó alkotásai (A vizsga, A berni követ, Félvilág, Szürke senkik és most az Örök tél) mind ilyennek bizonyultak.
Hiteles képsorokkal és színészi megformálásokkal, ihletett motívumokkal (például az a bizonyos padlásajtó…) és fordulatokkal építkezik az Örök tél, témáját és megvalósítását illetően nem véletlenül élik meg sokan hiánypótló, az elhurcoltak emlékét méltón elénk állító műnek.
Akad persze furcsaság is: Csányi Sándor Rajmundját – aki szerelmével és szemléletével a túlélést jelenti Irén számára – ilyen testfelépítéssel inkább olimpiai edzőtáborba képzelnénk. Szintén meglepően hathat az egyszeri néző számára az 1940-es évekből egy „ne haragudj, kicsim!” a gyermeknek adott pofon után. De bármi megtörténhet; mint tudjuk, az élet a mindenkori legjobb forgatókönyvíró.
A sors, személyesen
Köbli történeteinek, ahogy ennek is, nagy erénye, hogy a személyes drámát helyezi a középpontba – megtalálva és megmutatva mindenütt az embert az embertelenségben. Ez a szál szinte annyira erős, hogy a történelem már-már díszlet. De ez ne tartson vissza senkit.
- Fábián György -
Örök tél
Rendező: Szász Attila
Forgatókönyv: Köbli Norbert
Szereplők: Gera Marina, Csányi Sándor, Döbrösi Laura, Kiss Diána Magdolna, Farkas Franciska, Kurta Niké, Orosz Ákos, Für Anikó, Gáspár Tibor
A film vasárnapig még megtekinthető a Médiaklikken.