kreativitás és türelem

2020.11.29. 15:30

Az egyedi ékszerek alkotásához kreativitás kell

A tűzzománc végtelenül sérülékeny, egészen addig, míg a kémiai kötés ki nem alakul.

Fotó: Kovács Péter

Karászi Judit több mint harminc éve foglalkozik tűzzománc ékszerek készítésével és festészettel. Eleinte a festmények felé tolódott a figyelme, többnyire önálló kiállításai voltak, ám az elmúlt években a hangsúly annyira áthelyeződött az ékszerekre, hogy már tárlatokból van kevesebb. Ettől függetlenül több mint ötven képet bármikor be tud mutatni.

– A galériák, kiállítóhelyek nagyon megérezték a 2007-es gazdasági válságot, új utakat kellett keresni. Magánemberként sem voltam egy fesztiválokra járó típus, azonban öt éve csatlakoztam egy kis debreceni kézművestársasághoz, melynek tagjai fesztiválokat szerveznek – kezdtük a beszélgetést a püspökladányi ékszerkészítővel otthonában, ahol bármerre nézünk, a falakról festményei, a polcokról pedig ékszerei köszönnek vissza. Karászi Judit ebben az évben csatlakozott a CSAK Designhoz, a kreatív csapatban ekkor még nem volt zománcos. Függetlenségét megőrizte, de így egy szervezett, jó támogatottságú közösség tagja lett, mely igyekszik minél több megjelenést biztosítani a kézműves termékeknek.

Üveg a fémen

Az ékszerkészítéshez elapadhatatlan kreativitás és türelem szükséges. Judit megosztotta velünk, hogyan készülnek az egyedi fülbevalók, nyakláncok és karkötők.

– Vörösrézzel dolgozom, erre hordom fel a tűzzománcot, ami többféle állagú lehet: van finom porrá őrölt, van kristályosabb; a következő szint, amikor szabálytalan rögök vannak benne. Ez egy üvegszerű anyag, amit elektromos kemencében több mint 800 Celsius-fok fölött égetek rá a rézre. Kémiai kötés alakul ki, tulajdonképpen ráolvad az üveg a fémre, ettől lesz csillogó a felülete – tudatta Judit. A több mint harmincéves tapasztalata révén selejtet már nem készít jó ideje, de a folyamatban az anyag esetlegessége miatt mindig benne van a meglepetés. Technikai mulasztás is hozhat váratlan történéseket, ha például úgy kerül a tűzzománc a kemencébe, hogy nem szárad meg az anyag, akkor egy kisebb robbanással ledobja a festéket a rézről. A technikai lépéseket szigorúan be kell tartani. A tűzzománc végtelenül sérülékeny anyag egészen addig, míg a kémiai kötés ki nem alakul.

– Megtisztított fémlemezre egy vízzel hígított speciális alapozót hordok fel ecsettel, ez megszárad, majd kiég. Nagyon pici tüskékkel minimális felületen kell tartani mindezt, hogy ne ragadjon bele, hiszen a réz mindkét oldalán van alapozó. Viszonylag vékony fémekkel dolgozok, hogy vágható legyen, ne legyen súlya. Van olyan technika, amikor egyszerűen a rézlemezre alapozót hordok fel, égetem, és egy színt felviszek rá, ez már önmagában gyönyörű – részletezte Karászi Judit. Egy másik eljárásban rekeszeket készít, ez azt jelenti, hogy másfél milliméteres vörösréz csíkot vág ki, ennek meghajlításával alakít ki mintát. A hajlítás elengedhetetlen, az egyenes lemezek eldőlnének – A rézsíkot is át­itatom alapozóval, az kiszárad, majd kiég. Kapok egy olyan felületet, aminek rekeszei, peremei vannak – ezek adják a mintát –, majd feltöltöm különböző állagú festékekkel – osztotta meg.

A festéknek és az alapozóknak is vannak különböző típusai, ezek mindegyike másként viselkedik, más színt eredményez. – Újabban azt élvezem, hogy egy ékszeren belül kontrasztba állítom a különböző festékeket – mondta Judit. Hozzátette: – Tudom, mit lehet megcsinálni fémből, és mit nem. Tűhegyes ékszert nem készítek, mert az szúrni fogja a viselőjét. Olyanokat tervezek, amelyek hordhatók, legömbölyített szélűek.

A népművészet átörökítése

Ékszerkészítéskor lehet játszani a formákkal, de a klasszikus minták is sokszor előkerülnek. A ladányi tűzzománcos elmondta, mindig jönnek új ötletek, de megvannak a harmincéves sablonok is. – Mindig azt csináltam, amit akartam, nem sok kompromisszumot kellett kötnöm. Annyiban alkalmazkodom, hogy a hordhatóságot mindig szem előtt tartom. Normál, alkalmi és hétköznapi viseletet csinálok. Azt megfigyeltem, hogy van egyfajta törekvés a népművészet átörökítésére. Mentőmisszió ez, amit a kézművesek véghez visznek, hiszen ma már annyi minden készül géppel, de azokban nincs benne az alkotó lelke – vallja. – Mindig is elbűvölt az általam alkalmazott két technika, egyelőre nem tervezek újabb zománctechnikákat elsajátítani. Az alkotói világ érdekes, jó értelemben vett magányos világ, a saját elvárásaimnak kell megfelelni. Nagy türelmet, kézügyességet, kreativitást igényel, és egy kicsit őrültnek kell hozzá lenni.

Kiss Dóra

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában