Sok múlhat rajtunk

2021.03.29. 20:00

Mit tehetünk, ha egy embertársunk élete a tét?

Fontos, hogy a mentők érkezéséig elsősegélyben részesítsük a bajbajutottat.

Fotó: illusztráció / Shutterstock

Az év minden szakaszában előfordulnak közlekedési balesetek, viszont talán a tavaszi időszakban történik a legtöbb – ennek okán fordultunk Ménes Dávidhoz, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs munkatársához, a Debreceni Mentőállomás megbízott állomásvezető mentőtisztjéhez, aki többek között választ adott, hogy milyen esetekben szükséges segítséget nyújtanunk a helyszínen a sérültnek, illetve mi a teendő, ha vérző sebesülttel találkozunk. – Az egyik legelvárhatóbb emberi cselekedet, hogy a bajba került embernek segítsünk. Rendkívül fontos, hogy a mentők érkezéséig elsősegélyben részesítsük a bajbajutottat, amelynek célja az élet megmentése, a gyógyulás elősegítése, illetve megakadályozni a további egészségkárosodást. Kiemelendő, hogy aki elsősegélynyújtásra vállalkozik, annak a legjobb tudása szerint kell eljárnia – mutatott rá.

Azonnali beavatkozás

A szakember felhívta a figyelmet arra: először is csak akkor kezdjük meg az elsősegélynyújtást, amennyiben a helyszín biztonságos! Ha úgy ítéljük meg, hogy nem az, akkor meg kell várni a szaksegítséget! – Minden esetben ismerjük fel az elváltozást a sérültön, amely néha egyszerű feladat, hiszen látható. Hagyatkozzunk az érzékszerveinkre, ez fontos információkkal szolgálhat: beszéljünk a bajbajutottal, nézzük meg a kültakaróját, mozgását, hallgassuk meg a panaszait, tapintsuk meg a bőrét! Ha tájékozódtunk, utána hívjunk segítséget – fogalmazott.

Ezután kitért arra is, hogyan állíthatjuk el a vérzést a szakemberek érkezésééig. – A jelentős vérzés mindig azonnali beavatkozást igényel – ha nem így járunk el, akkor sokkos állapotba kerülhet a sérült, vagy akár a keringése is megállhat. Fontos kiemelni, hogy a vérrel való közvetlen érintkezés fertőzésveszéllyel jár, ezért, ha csak lehet, viseljünk gumikesztyűt! Óvatosan fektessük le a sérültet! Ha nincs gumikesztyű nálunk, akkor kiválóan alkalmas egy tiszta nejlonzacskó is erre a célra. A leghatásosabb vérzéscsillapító eljárás a seb direkt nyomása, melyet úgy kell kivitelezni, hogy nyomjuk erősen az ujjainkat a vérző területre. Ha megfelelő a területre gyakorolt nyomás, akkor a vérzés megszűnik. Ha képzett elsősegélynyújtóról van szó, akkor kivitelezhet nyomókötést is. A kötszert vegyük ki a csomagolásból, helyezzük a vérző területre, és rögzítsük erősen egy másik kötszerrel vagy kendővel! Védjük a bajbajutottat a lehűléstől, takarjuk be! Hívjuk a mentőket, és ne aggodalmaskodjunk, mert a mentőegység párhuzamos riasztása mellett a mentésirányítóink a vonalban maradnak a bejelentővel. Mindeközben tanáccsal tudják ellátni a bajbajutottat, esetleg állapotváltozás esetén ellátási stratégiát váltani – hívta fel a figyelmet.

Az elsősegélynyújtónak a segítségnyújtás esetén mindig csak annyit kell tennie, amennyit az adott feladat megkíván. Ez biztonságot jelent a segítségre szorulónak és az ellátást nyújtónak is.

Az elsősegélynyújtónak nem kell szakemberré válnia, csupán a mindenkitől elvárható tudást kell megszerezni.

Súlyos sérülés feltételezése esetén óvjuk a sérültet minden mozgástól, fogjuk meg a fejét, és tartsuk középvonalban! Csak akkor szabad mozgatni, ha életveszély áll fenn, vagy a mentők megérkezéséig életveszély alakul ki, továbbá ha a sérült helyszínen maradása az életét veszélyezteti – mondta.

Nem elég a jogosítvány, szükség van a rutinra!

A jó idő beköszöntével egyre több motorkerékpárt fogunk látni az utakon – éppen ezért érdeklődtünk Koroknai Imrétől, a Koroknai Autósiskola vezetőjétől egyebek közt a biztonságos motoros közlekedés főbb tényezőiről, hátteréről.

Fotó: MW-archív

A szakember elmondta a Naplónak: az évtizedek folyamán Magyarországon a motorozás úgy alakult ki, hogy voltaképpen hobbi-közlekedésieszközzé alakult, városi forgalomra már nem annyira jellemző – sokkal inkább a robogózás az elterjedt közlekedési forma városon belül. A nagyobb teljesítményű motorokat rendszerint szenvedélyből, valamilyen életérzésből, életstílusból fakadóan vásárolják meg – így kerülnek be a közúti közlekedés vérkeringésébe. – Ahhoz, hogy a motorkerékpárok biztonságosan részt tudjanak venni a közúti forgalomban, nem elegendő csupán a közlekedési szabályok ismerete, betartása. Elengedhetetlen, hogy a sofőr kellő rutinnal rendelkezzen, s azt folyamatosan fejleszteni kell – hiszen a motorozás csak akkor lesz valódi élmény, ha fejlődni tudunk. Számtalan rossz berögződéssel találkozom. Mindig leszögezem: a legfontosabb a tudatosság formálása. Legyünk tudatában annak, hogy a járművel való közlekedés milyen veszélyeket rejt! Soha ne feledjük, a legtöbb motorosbaleset a sebesség helytelen megválasztásából következik be ­– ez pedig nagyon súlyos következményekkel jár: a balesetek kimenetele nagyon sokszor súlyos, életveszélyes és akár halálos is lehet – fogalmazott a Naplónak.

Elengedhetetlen, hogy tudatában legyünk, milyen technikai képességekkel, készségekkel rendelkezünk. Ismerjük a fokozatosság elvét: kisebb tömegű, teljesítményű motorkerékpáron tanuljunk, illetve szerezzünk gyakorlatot – tette hozzá a szakember.

Nagy Emese

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában