Helyi közélet

2008.09.02. 11:21

Tegyünk tojást a gázpedálra!

<p>Debrecen – Amikor az ember autót vásárol, akkor nem csak a márkát, illetve a modellt kell jól meggondolnia, hanem azt is, hogy benzin- vagy dízelüzemű legyen a négykerekű.</p>

Igaz, hogy a dízel kevesebbet fogyaszt és strapabíróbb, csakhogy nem lehet nem észrevenni, hogy a gázolaj immár jóval drágább, mint a benzin.

Nem nagy dolog

Legyen bármilyen motor az autónkban, vezetéstechnikával és egy kis odafigyeléssel igenis spórolhatunk az üzemanyagon. Az elkoszolódott gyertya és/vagy levegőszűrő például kifejezetten fogyasztásnövelő, mint ahogy az a puha gumiabroncs is.

Nem kell itt nagy dolgokra gondolni (száz kilométerenként csupán néhány deciliter naftára), csakhogy ugye egyrészt a sok kicsi sokra megy, másrészt pedig az idő előtti kopásból eredő kár ugyancsak a mi pénztárcánkat terheli.

Fölöslegesen. Van egy barátom, akinek a személykocsiján évek óta fenn van a tetőcsomagtartó.

Az odáig rendben van, hogy ő nem számolgatja az ebből adódó pluszköltségeket, de, hogy a süvítő menetszél sem zavarja, az szinte hihetetlen.

Jól jön a rutin

Eddig az odafigyelésről volt szó, most következzen a vezetéstechnika. Először is, soha ne pörgessük túl a motort, igyekezzünk mindig az optimális fordulatszám-tartományban sebességet váltani.

A rutimosabbaknak már füle van az ilyesmihez, akinek meg mégse, az vegyen magának fordulatszámmérős autót. Aki sokat jár városban, ügyeljen arra, hogy a lámpákra motorfékkel guruljon rá, a mai korszerű járművek puha fékbetétei ugyanis a gyakori használattól viszonylag hamar elkopnak. A következő jótanács, hogy próbáljunk defenzíven vezetni; ez azt jelenti, hogy figyelünk a többi közlekedőre, próbáljuk kitalálni a gondolatukat is, s ezzel megelőzni mindeféle közlekedési galibát.
Végül érdemes szót ejteni az energiafaló elektromos berendezésekről. A mai korszerű járművekben a világítás és a fűtőventillátor mellett gyakran légkondícionáló is terheli a motort.

Ezeket szükség szerint működtessük, mint ahogy azt is nekünk kell eldönteni, hogy egy lámpánál vagy vasúti átjáróban leállítsuk-e a motort.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában