élhetőbb város jöhet létre

2020.06.29. 12:16

Bemutatták Debrecen okosváros-stratégiáját

A város Smart City programja érinti a közlekedést, a tömegközlekedést, a fenntarthatóságot és a közbiztonságot is.

– Fontos mérföldkőhöz érkeztünk, ha a városi közgyűlés elfogadja a Smart City stratégiára vonatkozó előterjesztést. Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának kiemelten fontos, hogy rendelkezzen olyan stratégiával, melynek segítségével képes megfelelni a fejlődő város kihívásainak – jelentette ki Barcsa Lajos, a cívisváros gazdaságért felelős alpolgármestere hétfő reggel, a debreceni repülőtéren tartott sajtótájékoztatón. Hozzátette, Debrecen az első városok között volt, amely foglalkoztak az okosváros témájával. Mátyus László vezető szakértő személyében pedig a Smart City program külön felelőst is kapott.

Fotó: Matey István

Akár 400 kamerával figyelhetnek

– Érdemes tisztázni, mi is az a smart city. A kifejezés szó szerinti fordításban azt jelenti, hogy okosváros, azonban fontos meghatározni azokat a területeket is ezzel kapcsolatban, amelyek a debreceniek mindennapjait jelentősen befolyásolják – mondta az alpolgármester.

Az egyik ilyen fókuszpont a közlekedés, azon belül is a tömegközlekedés, ahol Barcsa Lajos megjelölt több fejlesztési elemet is. Az egyik a városi menetrend Google Mapsre történő feltöltése, a másik pedig az elektronikus jegyrendszer, amelyek már meg is valósultak.

 

– Itt azonban nem állunk meg. Rövid időn belül eredmény várható a parkolási rendszerben. Emellett elégedetlenek vagyunk a tömegközlekedési applikációval, melynek fejlesztése nem nagy költség, viszont a mindennapi életet jelentősen befolyásolja.

„Újabb lépcsőfok az elektronikus jegyrendszer bővítése is, mely értelmében akár napi menetjegyet is lehetne személyi igazolványra vásárolni, ezekre forrást biztosít a Debrecen 2030 program.”

– Kamerafejlesztésbe is kezdtünk, mely keretein belül 146 kamera található a város területén. Ez a rendszer egyrészt közbiztonsági, másrészt közlekedési feladatokat szolgál. Az ok, amiért ellátogattunk a repülőtérre, hogy a kamerajelek egy itt lévő szerverszobába érkeznek. A kapacitás lehetővé teszi, hogy akár 400 jel is érkezzen. A felvételeket a törvényi szabályozás miatt az önkormányzat nem, csak a rendőrkapitányság figyelheti, amely adott esetben megteszi a szükséges intézkedéseket – fejtette ki Barcsa Lajos. A kamerák HD felbontási képet rögzítenek, amelyek zárt hálózaton keresztül érkeznek a szerverszobába. A rögzített fájlokat harminc napig tárolják, ez azonban a kapacitás bővítésével a jövőben növekedhet.

Fotó: Matey István

Hosszú folyamat eredménye

Mátyus László, az EDC vezető szakértője kijelentette, hosszú folyamat eredménye az ismertetett stratégia. Az EDC az öt éves létrejötte óta folyamatosan foglakozik az okosváros kérdésével. Ennek érdekében egyeztettek a városlakókkal, hogy milyen irányba haladjon a fejlesztés, hiszen a Smart City program mindenki életét befolyásolja annak érdekében, hogy egy élhetőbb város jöhessen létre.

Zöld és fenntartható város

Balázs Ákos, a városüzemeltetésért és a környezetvédelemért felelős alpolgármester kijelentette, a zöld és fenntartható város koncepciója és a Debrecen 2030 program sem képzelhető el okos megoldások nélkül.

Fotó: Matey István

Megjegyezte, az okosváros fejlesztési koncepció alappillérei közé tartozik a városi infrastruktúra jobb kihasználása, a zöld területek megóvása és bővítése, a működési hatékonyság növelése, az infokommunikációs eszközök biztosította adatvezérelt döntéshozatal támogatása, valamint a jövő generációi miatt a fenntarthatóság és a szemléletformálás előtérbe helyezése.

– Régi álom, hogy olyan városirányítási központ jöjjön létre, amellyel Debrecen közlekedését irányítani tudjuk. A valós idejű forgalomszervezés a legnagyobb kihívás. Ehhez kell egy központ, hiszen minél több adatot szeretnénk feldolgozni, valamint olyan informatikai háttérmegoldások is, amelyek ezt biztosítják – osztotta meg Balázs Ákos.

SZG

Ezek is érdekelhetik