Hatékony intézkedések

2023.08.18. 12:24

Az indulás óta átlagosan 7 százalékkal mérséklődött az árfigyelőben szereplő élelmiszerek ára

Az indulás óta átlagosan 7 százalékkal mérséklődött az árfigyelőben szereplő élelmiszerek ára – közölte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) pénteken. A tárca közleményében felidézte: a GFM szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal 2023. július 1-jén indította el az online árfigyelő rendszert annak érdekében, hogy a piaci verseny fokozásán keresztül letörje az inflációt és megvédje a családokat az élelmiszerárak további növekedésétől.

MW

Illusztráció

Forrás: Világgazdaság

Fotó: Móricz Sabján Simon

Az árfigyelő hatékonyságát mutatja, hogy az elmúlt másfél hónapban a legnagyobb üzletláncok között olyan árversenyt generált, amelynek következtében az indulás óta a 62 termékkategóriából 54-ben átlagosan 6,7 százalékkal csökkentek az átlagárak. 

Július eleje óta az árak csökkenésének több mint 0,5 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve mintegy 1,8 százalékpontos élelmiszer-inflációt csökkentő hatása lehetett a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve

– jelezte a minisztérium.

Illusztráció
Fotó: Havran Zoltán / Forrás: Magyar Nemzet

A tojásárak 28 százalékkal, a zöldségek és a spagetti átlagárai mintegy 17 százalékkal, valamint a liszt, a margarin és a sertészsír árai 10 százalékot meghaladó mértékben csökkentek a júliusi indulás óta. A zöldségek közül leginkább az újburgonya, a zöldpaprika és a paradicsom árai csökkentek: 46, 35 és 33 százalékkal. A húsok közül a pulykamell ára átlagosan 12, a csirkecombé 8 százalékkal lett olcsóbb.

A rendszerben szereplő termékkategóriák közül 28 kategóriában tovább csökkentek az átlagárak az elmúlt héten. 

Mindössze egy hét alatt csaknem 17 százalékkal csökkent a körte, 10 százalék körüli mértékben a finomliszt és a paradicsom, valamint 7 százalékot meghaladóan a csirkecomb ára.

Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított, illetve augusztus 1-jével kibővített kötelező akciózás is támogatta

– tette hozzá a tárca.

Az online platform népszerűsége töretlen, elindulása óta csaknem 1 millió 50 ezer látogatója volt. 

Az oldalon végzett szabadszavas keresések száma meghaladta az 535 ezret, amelyek során az elmúlt héten a látogatók leggyakrabban a csirkemell, cukor, tej, tojás és olaj szavakra kerestek – ismertették.

Az árfigyelő hozzájárul a családok megvédéséhez, hiszen elkezdte letörni az élelmiszerárakat, a multikat árcsökkentésre kényszeríti, így jelentősen segíti az infláció egy számjegyűre csökkentését – hangsúlyozta közleményében a GFM.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában