Digitália

2023.01.21. 06:00

Hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz közlekedik Pakson

Három napon keresztül tesztelte a forgalomban a Paksi Közlekedési Kft. a Toyota-CaetanoBus gyártmányú, H2.City Gold típusú, hidrogén üzemanyagcellás autóbuszát. A CEE Hidrogén Busz Roadshow egyetlen magyar résztvevője a paksi cég.

Forrás: HUMDA

A zéró lokális emisszióval és nagyon csekély zajkibocsátással üzemelő, Portugáliában gyártott, háromajtós Toyota–Caetano H2.City Gold típusú buszt a Toyota üzemanyagcellás technológiájával szerelték fel.

A jármű egy töltéssel 400 km megtételére képes, a tankolás mindössze 9 percet vesz igénybe.

Az üzemanyagcella teljesítménye 60 kW, kiegészítve egy beépített (44 kWh kapacitású, LTO) akkumulátort is, így a járművet meghajtó villanymotor 180 kW leadására képes. A belső tér optimalizálása érdekében a hidrogéntartályokat és az üzemanyagcella-köteget a jármű tetején helyezték el. A tartályokban összesen 37,5 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson. A Toyota–Caetano H2.City Gold típus 10,7 vagy 12 méteres változatban elérhető el.

A demonstrációs mintaprojekt magyarországi koordinátora a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület, a program hazai mobilitási partnere pedig a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. A Messer Hungarogáz Kft. technológiai támogatást nyújt, a hidrogén-töltőállomást és az üzemanyagot biztosítja. A Paksi Közlekedési Kft. üzemelteti a járművet a közösségi közlekedésben.

Az EU finanszírozásával a Közép- és Kelet-Európában útjára indított társult JIVE-2 (Közös Kezdeményezés a Hidrogénjárművekért Európa-szerte) program az eddigi legnagyobb üzemanyagcellás busz projekt Európában. Célja, hogy előmozdítsa a hidrogén meghajtású buszok kereskedelmi forgalomban hozatalát és a kapcsolódó hidrogén-töltő-infrastruktúra kiépítését. A teljes európai ellátási láncot lefedő Európai Hidrogén Egyesület szintén részt vesz a demonstrációs mintaprojektben.

– Kiemelt célunk, hogy a közösségi közlekedésben csökkentsük a szén-dioxid-kibocsátást. Ebben nagy szerepe van a – 2021-ben elfogadott, Nemzeti Hidrogénstratégia részét képező – Zöld Busz Programnak, amely részeként a tavalyi februári budapesti demonstrációs mintaprojekt után már második alkalommal vesz részt a közösségi közlekedésben üzemanyag-cellás autóbusz Magyarországon. A hosszútávon az energia tárolására is jó megoldást jelent, ez a jövő egyik hatékony hajtáslánca – hangsúlyozta Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.

– A hidrogént eddig szinte kizárólag vegyipari, petrolkémiai célokra használtuk, de a jövő közlekedésében is fontos szerepet kap majd. A világ számos fejlett országában e tendencia teret kap, és a közlekedési célú közvetlen hidrogénfelhasználás mellett az energetikában, és az ipar szegmensében kap majd egyre fontosabb szerepet a tiszta hidrogén – reményeink szerint ez Magyarországon is így lesz. A városi közösségi közlekedésben a közeljövő egyik perspektivikus alternatív megoldását jelentik a hidrogén üzemanyag-cellás buszok, vonatok, esetleg üzemanyag-cellás rendszerrel kiegészített trolik, esetleg villamosok. Igazából főleg a nehézgépjárművek így a teherautók vagy éppen hajók, kompok esetében is várjuk az üzemanyag-cellás hajtáslánc elterjedését, de a személyautók esetében is jó esélyek vannak. A buszokra visszatérve ki kell emelni, hogy a hosszú évek óta EU-s projekteknek zajló összességében több tízmillió megtett kilométer, sok tízezer biztonságos hidrogéntankolás történt eddig Európában hidrogénüzemű buszokkal. Most Magyarországon, régiónkban is értékes, közvetlen tapasztalatokat szerezhetünk ezzel a technológiával – tette hozzá Mayer Zoltán, a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület titkára.

A hidrogén, mint energiahordozó, kiváló potenciállal rendelkezik a gazdaság számos ágazatának szén-dioxid-mentesítésére, különösen ott, ahol az akkumulátorok műszakilag nem alkalmazhatók hatékonyan, vagy drágább megoldást jelentenek. Az egyik ilyen szektor a városi tömegközlekedés, ahol az üzemanyagcellás buszokban használt hidrogén nagy teljesítményt és jobb komfortérzetet biztosít az utasoknak, üvegházhatást okozó és légszennyező anyagok, részecskék és zaj kibocsátás nélkül.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!