2009.01.04. 12:19
Csorba Péter: Egyensúly régi és új között
<p>Debrecen – Az új esztendőben – júniusban – lejár a megbízatása Csorba Péternek, a Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola rektorának. Többek között a rektori ciklusa alatt elért legfontosabb eredményeiről faggattuk.</p>
Csorba Péter – aki 2001 óta áll a tanítóképző élén – úgy vélte, az elmúlt évek legfontosabb vívmánya nem más, mint az, hogy sikerült megtalálni az egyensúlyt a változtatás és a megőrzés között, ráadásul nem kényszerűen, hanem a kollégákkal egyetértésben, az ő segítségükkel.
Csorba Péter szerint a főiskola mindenképp meg tudta őrizni a tanítóképzés hagyományos erényeit. Mint mondja, a titok nyitja az, hogy a tanítóképzés elemei hogyan tudtak megjelenni a további képzésekben.
– A meghatározó céljai között minden képzésünk az emberre irányítja a hallgatók figyelmét, függetlenül attól, hogy tanító, informatikus könyvtáros, kommunikáció-média, lelkipásztori munkatárs vagy kántori szakra, illetve ifjúságsegítőnek vagy kommunikátornak készül – magyarázta Csorba Péter, hozzátéve azt is: nagy öröm az oktatók számára egy ilyen intézményben tanítani, különösen, hogy nyitott személyiségű, érdeklődő hallgatók érkeznek a főiskolára.
A térségbe ágyazva
Akadt rengeteg jellemző, amin változtatni tudott a főiskola, ha nem is volt mindig egyszerű a döntés. Például a tanítói munka iránti csökkenő igényre az új képzések megindításával kellett választ adni.
– Alkalmazkodván az új képzési szerkezethez, átalakult az oktatási felépítés is: intézetek alakultak. Meghatározó ezek között a felnőttképzési intézet, melynek révén sikerült erősíteni az intézmény regionális beágyazottságát; a hallgatók egyharmada ennek az egységnek a kurzusaira jár. Az intézet a felsőfokú szakképzéseivel, valamint posztgraduális, OKJ-s, illetve rövid ciklusú oktatási formáival a munkaerőpiacon is meghatározó tényezővé vált, a szociális szférától kezdve a gyógypedagógiai asszisztensi képzésekig szakember-utánpótlást nyújtván – mutatta be Csorba Péter, hozzátéve: újdonságként sportoktatói kurzust is indít az intézet.
Saját tansajtóval
Rektorsága sok „építkezéssel” is járt, a nagyelőadótól a gyakorlóiskolai felújításig, az informatikai háttér fejlesztésétől az orgonabeszerzésig. Különösen figyelemreméltó a médiaszak gyakorlati bázisa: a Kölcsey-főiskola egyedülálló saját „tansajtó-birodalmat” épített ki hallgatóinak, a hírportáltól kezdve a rádión át a folyóiratig.
– A titok itt is egyszerű – világított rá érdeklődésünkre a rektor –: a tanítóképzés klasszikus értékeiből fakad, abból, hogy nincs képzés fejlett gyakorlati oktatás nélkül.
A médiaszakokon tapasztalható túlkínálat problematikáját firtató kérdésünkre Csorba Péter rámutatott: a túlképzés áll a jogi, az agrár-, az orvosi pályák esetében is.
– Kétségtelen – mondta –, hogy reformra szorult a felsőoktatás, át kellett gondolni, hogyan tud olyan képzéseket nyújtani, amelyek nem az intézmény érdekeit szolgálják, hanem a társadalom igényeit. A legnagyobb siker, hogy megtaláltuk a munkaerőpiacnak azt a szegmensét, ahová az igények szerint tudunk szakembereket képezni. Nagy öröm, és biztatásul szolgálhat az ide jelentkezőknek az is, hogy a városi, a regionális, de az országos médiumok meghatározó szereplői között is jelen vannak a mi végzettjeink.