Nagyvilág

2016.11.27. 17:46

Barokk tóparti romantika

Salzkammergut - Tavak a hatalmas hegyek szorításában, különleges jégalakzatok, gigantikus mélységek jellemzik.

Ausztria leghíresebb tájegysége Salzburg­tól keletre, délkeletre fekszik. Ez a gyönyörű tóvidék az egykori bevételi forrásnak számító sóbányákról kapta a nevét. Az itteni tájat a sok kisebb-nagyobb tó teszi különlegesen széppé, valamint a fölöttük magasodó változatos formájú hegységek. A települések tele vannak régi polgárházakkal, többségükre jellemző az egyediség, több szintesek, sok ablakkal, virágokkal, és sok esetben egyedi falfestéssel díszítve.

Természeti kincs

Indulás után autóbuszunk a hegyeshalmi határátkelő felé gurult. Salzkammergut vidékét elérve először St. Wolfgang városát fedeztük fel. Igazi üdülőváros benyomását kelti, de mi nem pihenni jöttünk, egy turistautat kerestünk, hogy megcsodáljuk a természeti értékeket. A 2-3000 méter magas csúcsokat már Sankt Gilgen felé hajókázva csodáltuk. Ferenc császár nyári rezidenciáját Bad Ischlben látogattuk meg. Ez a híres fürdőváros sok szép felfedeznivalót tartogatott számunkra. Egy mesés panorámaúton értük el az 1630 méteren található Losert. Újra felhúztuk a túracipőt, hogy a környéket bebarangoljuk. Utunk során a természet varázsát csak fokozták az ékszerdobozszerű tóparti települések, többek között a világörökség részét képező Hallstatt. A festői városkát a tó és a hegy közötti keskeny helyre szorosan egymás mellé és fölé épített házak teszik érdekessé, melynek gyönyörű főterét, a katolikus templom szárnyas oltárát megnézve a hely hatása alá kerültünk. Átélhettük a gigantikus sziklafal oldalában szűken egymásra épült házacskák között szőlővel futtatott, gyümölcsfákkal beültetett tóparti romantikát. Furcsa ellenpontja a város katolikus templomának temetőjében található, bizarr csontház, ahol festett koponyák tömkelegét láthattuk a világ egyik legkedvesebb városkájában. Itt található Salzkammergut leghíresebb tava, a hatalmas hegyek szorításában fjordszerűen tekergőző Hallstatter See.

A jégpalotában

A Hallstatter See felett, a Dachstein északi oldalában nyílik a varázslatos jégbarlang a Riseneishöhle, és a gigantikus méreteiről nevezetes Mammuthöhle. Cseppkőbarlangot sokan láttak már, de a jégbarlang sokkal különlegesebb. Már a megközelítése is egy kellemes kirándulás, hiszen felvonóval tehető meg az út első szakasza a barlang bejáratáig. Az óriási jégbarlang jégpalotája az Alpok legcsodálatosabb természeti látványosságai közé tartozik. A káprázatos jégvilágban sétálva különleges tavak és gleccserek birodalmába kerültünk. Kiemelkedő látványosság a Grál-lovagok terme, a Trisztán terem. Sokszor 200 méter hosszú jégképződményekben barangolhattunk, miközben a jégcsapok csúcsain csodás táncot jártak a színes világítás fénycsóvái. A legújabb látványosság egy ipari űrruha, melyet 2012-ben a marsi viszonyokra hasonlító jégbarlangban teszteltek egy esetleges, jövőbeni marsi utazás céljára.

Meghatározó múlt

Másnap reggel rövid sétánk végállomásánál egy vízesés várt ránk. A vizes programunk folytatódott Hellbrunnban, egy különleges vízi kastély parkjában, ahol mi, látogatók is kaptunk a frissítő permetvízből. A délutánt a világ színpadán, a tartomány központjában, Salzburgban töltöttük. Az Alpok északi szélén fekvő, varázslatos barokk város a vár sziluettjével, a dómmal és a templomokkal már régóta a világörökség része. A salzburgi óvárosban sétálva szó szerint lábaink előtt hevernek a látnivalók: a különbözőbb korokból fennmaradt templomok, tornyok, homlokzatok, oszlopos erkélyek. Még az utcák is emberekről és eseményekről vannak elnevezve.

Mozart városa

A városban és környékén számos kastély díszeleg. A Mirabell-kastély kertje, Salzburg egyik legszebb és leggyakrabban fotózott látványossága. Mozart városában feltétlenül meg kell kóstolni a róla elnevezett édességet, amely az 1905-ös világkiállításon aranyérmet szerzett. A golyóformájú édesség nugátkrém, marcipán és csokoládé egyedülálló keveréke.