Nagyvilág

2015.05.27. 16:18

Posztapokaliptikus fémorgia a homokban

Max Rockatansky harminc év után újra előbújt az ausztrál sivatag dűnéinek árnyékából.

Max Rockatansky harminc év után újra előbújt az ausztrál sivatag dűnéinek árnyékából.– Már csak egy dolgot vehetnek el tőlem: az életemet – fogalmaz a főszereplő a Mad Max – A harag útja című film bevezetőjében, s valóban, az egész mű nem szól másról, csak a túlélésről. Pedig abban a posztapokaliptikus környezetben, ahol a történet játszódik, az emberi életnek már vajmi kevés értéke van: a víz, az üzemanyag, a lőszer sokkalta fontosabbak, nem csoda, hogy a Halhatlan Joe önkényuralma alatt tengődő társadalomban a harcosok legfőbb vágya a minél heroikus(abbnak gondolt) halál. Viszont a főhősöket tényleg az motiválja, hogy a homoktengerben egy jobb és szebb világban „érhessenek partot” – egy több tonnás teherautó, a Hadivas segítségével.

A kultusz

A Mad Max-sorozat kultusza a mai napig igen erős, hiszen nagy valószínűséggel még a fiatalabb generáció számára sem kell túl sokat magyarázni, miről is van szó: egy megkeseredett, magányos hős kalandjai az ausztrál pusztában harminc-negyven év távlatából is látványosak és szórakoztatóak. A menő járgányok és autós üldözések, az egyvonalas, ám markáns (sokszor degenerált) karakterek, a kihalt táj, a fém és a bőr fetisisztikus imádata mind-mind elősegítették azt, hogy a film műfajt teremtsen (olyan jobb-rosszabb alkotásokat megihletve, mint a Terminator, a Waterworld, A puszta acél, a Halálhozó 3000, vagy a 2019: Az új barbárok), s három évtizednyi kihagyás után is mindenki feszült várakozással viseltessen A harag útja iránt. (Hogy a kultuszra magyar példát is említsek, a Vágtázó Halottkémek A földalatti zene ellentámadása című dalában az alábbi sorok szerepelnek: „nem lesz többé ember / csak zombi és med mex”.)

A nehézségek

Ki gondolta volna, hogy George Miller az 1979-es, gyakorlatilag zsebpénzből összeeszkábált első Mad Max-filmje után 2015-ben a cannes-i fesztiválon érheti meg a negyedik (nem szerves folytatásnak tekinthető) fejezet hivatalos bemutatóját? Pedig sokáig nagyon úgy tűnt, hogy a sivatag elnyeli a terveket: Miller nem tervezet folytatást a trilógia lezárását követően, ám végül sok ötlet megfogalmazódott benne, s a kétezres évek elején nekiállt a tervezésnek (akkor még az addigi címszereplő Mel Gibsonnal). Ám először a 2001. szeptember 11-i terrortámadás tett be a munkának, majd a forgatási helyszínnel akadtak problémák (a kiszemelt terület a heves esőzések miatt kizöldült, s használhatatlanná vált, emiatt Namíbiába kellett költöztetni a forgatást), így végül 2015-ig kellett várnunk arra, hogy Max Rockatansky ismét bepattanjon leharcolt, de bivalyerős Interceptorjába, és… hogy pár perc után rögvest ócskavassá is tegyék azt üldözői.

Posztmodern western

A film első fél órájában Miller rögtön meg is idézi az előző három részt: a kissé burleszkszerű begyorsítások a Mad Maxet jellemezték; a gigantikus páncélkamion Az országúti harcosban kapott fontos szerepet; a kolóniák, a beltenyészet, a fogyatékos karakterek (köztük egy törpe) pedig Az igazság csarnokán innen és túl meghatározó elemei voltak. És ahogyan a trilógiában, úgy itt is nagyon erős a western-hangulat. Mindez a helyszínben (végtelen határvidék), a szereplőkben (velejéig romlott, despota „földbirtokos”; az őt követő zsoldossereg; a szótlan, tragikus múlttal bíró főhős és főhősnő; a területüket elveszítő „indiánok”), a történetvezetésben (üldözés, heves összecsapások, a megmentett kolónia elhagyása a zárlatban) és a minimalizált dialógusokban is tetten érhető (a rendező elsőként a storyboardot készítette el, direkt a képekre bízva mindent, a lényegre törő szövegeket csak a legvégén illesztette be a sztoriba).

„Zöld” út az új részeknek

Összességében a film legnagyobb erénye épp a legvégén megemlített jellemzője: a papírvékony történetet Millerék nem terhelték túl fölösleges magyarázkodással és szövegeléssel, inkább megépítettek egy halom, küllemében is tiszteletet parancsoló autót, s szabadjára engedték őket a pusztában, hadd tegyék a dolgukat, tömény akcióorgiát zúdítva a nyakunkba. Szintén pozitívum, hogy a trükkök nagy része valós kaszkadőrmunka, számítógépes effekteket csak apróságokban alkalmaztak. Bár a színészeknek sok dolguk nem akadt a karakterformálással, de jól teljesítenek (kár, hogy a mindig, mindenben zseniális Tom Hardy megszállottsága és játéka a szájbilincs levételével elszürkül), a rendezőtől viszont hatalmas ötlet volt az első rész antagonistáját alakító Hugh Keays-Byrne-re bízni egy újabb ikonikus szemétláda megformálását Halhatlan Joe személyében), a táj és a színvilág is elképesztő, ahogyan a zene is nagyban hozzájárul az események dramatizálásához. Ettől függetlenül azért akad egy-két üresjárat, de a sok-sok elismerő hang nem alaptalan, A harag útja robbanásokkal, vérrel, vassal, benzinnel, homokkal kövezte ki az utat a folytatásoknak.

HBN-VÉKONY ZSOLT

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!