mozi

2018.01.16. 12:54

Bright: éjszakai hajsza Csodaországban

Debrecen - Mit kapunk, ha összegyúrjuk A Gyűrűk Urát egy sablonos alvilági zsarufilmmel és némi kendőzetlen brutalitással? A Netflix amerikai streamingszolgáltató saját gyártású városi fantasyje sajnos nem elég bátor ahhoz, hogy frappáns választ adjon az egyébként izgalmas kérdésre.

Debrecen - Mit kapunk, ha összegyúrjuk A Gyűrűk Urát egy sablonos alvilági zsarufilmmel és némi kendőzetlen brutalitással? A Netflix amerikai streamingszolgáltató saját gyártású városi fantasyje sajnos nem elég bátor ahhoz, hogy frappáns választ adjon az egyébként izgalmas kérdésre.

Adott egy alternatív univerzum, ahol az USA-ban, azon belül Los Angelesben az emberek mellett többek között orkok, elfek és kentaurok is tagjai a populációnak. Teljesen beilleszkedtek, élik mindennapjaikat, foglalkoztatják őket; a fajok közti egyensúly ingatag ugyan, de megvan. Az alapfelállást egy 2000 éve halott sötét nagyúr visszatérésének lehetősége, na meg az ehhez kapcsolódó, iszonyatosan erős varázspálca kavarja meg, és ahogy az ilyenkor lenni szokott, a fegyver egyszerre nagyon sok mindenkit kezd érdekelni. Ebbe a jól átgondolt világba kapcsolódik bele a néző, aki egy ember és egy ork zsaru (Will Smith és Joel Edgerton) szemszögéből követi végig a történetet.

Igen, jól átgondolt a világ, mert David Ayer direktor rendszere él és lélegzik: az orkok lepukkant kertvárosban bandáznak, tündér élősködők bosszantják a tisztes amerikai polgárokat, az elfek pedig a saját luxuskörzetükben izolálják magukat az összes olyan társadalmi rétegtől, ami alattuk helyezkedik el. A film legjobb pillanatai tehát éppen azok, amik tálcán rakják a néző elé az univerzum működését, a hierarchiát, a karakterek társadalmi beidegződéseknek megfelelő akcióit és reakcióit.

A stabil alapnak viszont sajnos nem egyenes ági következménye a példás történetvezetés. A sztori durván egy éjszaka eseményeit meséli el, és sajnos eléggé csikorogva-recsegve-ropogva halad előre a teljesen kiszámítható, és majdnem önmaga paródiájába hajló végkifejletig. A rendező két korábbi filmjéből, Az utolsó műszakból és a Suicide Squad - Öngyilkos osztagból is emel át motívumokat, a borzasztóan sikerült utóbbiból pechünkre sokkal többet. A főszereplők útjába futószalagon, szinte kohézió nélkül dobálják be a leküzdésre váró akadályokat, az akciók pedig itt-ott ugyan látványosak és kellően brutálisak, de a felépítésükkel és a pozicionálásukkal akadnak gondok.

Smith és Edgerton csuklóból hozza a kötelezőt, kettejük párbeszédei, kapcsolatuk dinamikája abszolút a film húzóereje. Hellyel-közzel Noomi Rapace alakítása is egyben van, mint főgonosz, arról viszont szegény nem tehet, hogy Max Landis forgatókönyve néha cérnán rángatja őt, jelentősen beszűkítve ezzel a lehetőségeit.

Ezeket egybevéve a Bright sajnos nem lett több, mint egy érdekes alapgondolat, amibe vésővel és kalapáccsal erőltettek bele egy semmitmondó sztorit és néhány hatásos, de rengeteg hatástalan mechanizmust. Nézhető, de mégis a kihagyott ziccer iskolapéldája marad.


Értékelés: 3/5

Rendező: David Ayer

Szereplők: Will Smith, Joel Edgerton, Noomi Rapace, Lucy Fry, Edgar Ramírez

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!