Magyarország

2008.04.08. 17:17

Utazzon Oszkárral

<p>Közlekedési munkabeszüntetések idején különösen, de a hétköznapi utazások szervezésénél is érdemes figyelni a telekocsi szolgáltatást.</p>

Az Inform Média portáljain egyszerre jelent meg egy új üzleti kapcsolat eredményeként a telekocsi szolgáltatást működtető Oszkár weboldal információs doboza. Megkerestük az ötletgazdákat, ismertessék ők az új szolgáltatást. Kérdéseinkre Gyürüs Máté válaszolt. A rendszert tavaly október elején Prácser Attilával kezdték fejleszteni és tesztelni és a Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karának Közlekedésszervezési szekciójában TDK dolgozatként is beadták. A novemberben megtartott Tudományos Diákköri Konferencián a tesztüzemben lévő rendszert mutatták be, mellyel szekciójukban az első helyet nyerték el és az egyetem a Pro Progressio ösztöndíjban részesítette őket. Az Oszkárt műlt év végén állították éles üzembe. Azóta felhasználóik száma meghaladja a 2000-t és mindezidáig közel 10000 utasférőhelyre adtak fel hirdetést az ország minden tájáról.

BOON/ÉM: Mondj néhány szót magadról, hol élsz, mivel foglalkozol ? Honnan jött az ötlet, van-e hasonló honlap, milyen a "piaci helyzet"?
Gyürüs Máté: Mindketten vidéken (Szombathelyen, és környékén) élő, és a Budapesti Műszaki Egyetemre járó hallgatók vagyunk. Idén írjuk mindketten a Közlekedésmérnöki karon diplomadolgozatunkat. Mint vidéki egyetemisták immáron öt éve kell szembesülnünk hétvégenként a hazautazás kellemetlenségeivel. Már másodéves korunkban megfogalmazódott a gondolat bennünk, hogy jó lenne személyautóval, kisbusszal, vagy esetleg turistabusszal hazautazni. Azonban gyorsan rájöttünk, hogy a szűk baráti körből nemhogy kisbuszt, de még egy személyautót sem lehet rendszeresen megtölteni, így azt a konklúziót szűrtük le, hogy egy – általunk használt nevén nevezve – személyfuvar-közvetítő rendszert kéne létrehozni.

Természetesen rövid kutatás után rájöttünk hogy nem is találtunk fel igazából semmit, ugyanis számos jól működő külföldi honlap mellett jó néhány magyar kezdeményezés is világot látott már. Mélyebben vizsgálva azonban ez utóbbiakat, rájöttünk, hogy belföldi viszonylatra tervezett olyan oldal, mely az általunk fontosnak tartott minden lényeges szempontnak eleget tesz, nincs. Ilyen fontos szempontok voltak a teljeskörű adatvédelem, a helyfoglalás lehetősége, és egyéb funkcionális kérdések. Az Oszkár üzembeállítása óta is születtek hasonló célú rendszerek, azonban bízunk benne, hogy köztük is megállja helyét. Rendszerünk teljes mértékben nonprofit módon üzemel, sem a regisztrációért sem pedig a közvetítésért nem kérünk díjat. Az áttekinthetőség miatt reklámokat sem helyeztünk el az oldalra, mivel azok sok esetben a használhatóság rovására mennek.

BOON/ÉM: Milyenek az első tapasztalatok az ’Oszkár’- ral, kellett-e finomítani a kezdet óta ? Megvan ennek a közlekedési módnak a kultúrája ?
Gyürüs Máté: Az indulás nem volt könnyű, sokáig váratott magára az első létrejövő együttutazás, azonban azóta örömmel állíthatjuk, hogy az emberek mentalitása változni látszik. Lehetséges, hogy a sztrájkok is hatással vannak erre. Számos olyan ismerősünk van, aki eleinte az „én idegen kocsijába be nem ülnék” mentalitással állt hozzá, majd egyszer mégis kipróbálta, azóta pedig ha teheti, mindig Oszkárral megy haza.

Természetesen a kezdeti koncepciót folyamatosan alakítjuk a felhasználók igényéhez idomítva, mindig adódnak olyan apró-cseprő, esetleg nagy változtatások a rendszerben melyeket megcsinálva felhasználóink elégedettségét növeljük. A közlekedési mód kultúrájáról egyelőre nem beszélhetünk, ugyanis véleményünk szerint gyerekcipőben jár, azonban véleményünk szerint van jövője a kezdeményezésnek, és bízunk benne, hogy elterjedésével ez is egy széles körben elfogadott közlekedési mód lesz.
BOON/ÉM: Mennyire korrektek a résztvevő autósok, utasok, mik a rendszerbe épített biztosítékok ? Mik a céljaitok a honlappal, hová fejlődhet optimális esetben a dolog?

Gyürüs Máté: Az autósok és utasok akik a rendszert használják teljes mértékben korrektek, mindezidáig egyetlen negatív visszajelzést sem kaptunk ezzel kapcsolatban. Az Oszkár fejlesztésekor egyik fő szempontnak tartottuk felhasználóink védelmét. Ez megnyilvánul a személyes adatok védelmében, de emellett nagy hangsúlyt fektetünk a bizalom kiépítésének lehetőségére. Ezt szolgálja számos ellenőrző algoritmus, ami a regisztrált felhasználó hitelességét igazolja, de a személyes profillap is a bizalmat hivatott mélyíteni. Az értékelő rendszer, egyrészt szubjektív, azaz útitársak személyes véleményén alapul, másrészt objektív, melyet a sikeres együttutazások számából kalkulál a rendszer. A rendszer fejlesztésén folyamatosan dolgozunk, jelenleg egy részletesebb térképadatbázis létrehozását tűztük ki célul.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!