Jegyzet: Dolgozik a szesz

Jegyzet: Dolgozik a szesz
Brazíliát egyhamar nem lehet letaszítani a trónról. Nem a futball világ éléről, bár lehet, hogy több – az ő mércéjükkel – mérve nagy égés után oda is visszakapaszkodnak. T. Szűcs József jegyzete.


A brazilok a belsőégésű (autó)motorok hagyományos, drága és környezetszennyező üzemanyagának legalább részbeni helyettesítésére kialakult túlélő verseny, mondhatnánk, egyeduralkodói. Akiket nehéz lesz utolérni. Mármint abban, hogyan lehet növényi eredetű alkohollal kiváltani tetemes mennyiségű import olajat. Amely árába majdnem belerokkant az ország az első nagy (1973-as) olajválság idején. S ebből a sokkból nagy dolog született. A cukornádra alapozott átfogó program eredményeit senki sem vitatja, hisz a közutakon felhasznált üzemanyag jelentős hányada náluk már régen ebből a szezonról-szezonra újra termő növényből, tehát megújúló forrásból származik. Persze kevés ország tud előkapni olyan nagy területen termelhető üzemanyagforrást, mint a hatalmas Brazília.

S bárhogyan is szépítsük az üzemanyagnak feldolgozott cukornád mégiscsak mezőgazdasági területen terem. S ezt az érintett földeket talán nem autók, hanem emberek táplálására is fel lehetne használni. Ezt hangoztatják a cukornádon kákát keresők is. S szembeállítják vele az Amazonas-menti esőerdők riasztó pusztítását is. Azt, hogy az egykor még hatalmasabb őserdő, amelyet nem véletlenül a világ tüdejeként emlegetnek, legalább olyan gyorsan olvad az országban, mint a sarki jégsapkák. Ráadásul a pótolhatatlan élővilágú erdők helyén jobbára marhalegelőket alakítanak ki. Hiába, a piacgazdaság nem kisasszonyfutball. Ha marhát éri meg tartani, akkor a világ legritkább növényei sem érezhetik biztonságban magukat.

Bár, mintha ebben is mutakoznának apró, de bíztató változások. Némely marhatartó, persze nem ingyen, hajlandó, volt legelőinek egy részét visszaadni a természetnek, s a több emeletnyi fák gyorsan újra birtokba is vették azt – túlzás nélkül – az egész emberiség javára.

Szóval, azokat a fiúkat, akik egy hónapig a pályán dolgoznak, alighanem szintén olyan buszok szállítják, amelyek motorját szesz is hajtja, mint ott szinte közúti járművet. S ha néhány unalmas meccs közepette eme kényszer szülte, ellentmondásos,de mégiscsak az eddigi legátfogóbb, s több évtizede működő környezetgazdasági projektről is szó esik – nos, akkor a zöldek és nem zöldek másként (is) nézhetnek zöld-sárga (és kék) hazai csapat tagjaira.

– T. Szűcs József –