salakmotor

2021.08.11. 16:53

Speedway Grand Prix-s útinapló – farkasokkal táncoltam

Felejthetetlen élmények és egykori álmok valóra válásával ért véget a Speedwolf Debrecen Speedway Team lengyelországi sportszakmai útja.

A debreceni különítmény Maciej Kuciapával (balról a harmadik) a Grand Prix-dobogón | SpeedWolf

Szerencsére korábban már megtapasztalhattam, hogy salakmotorversenyt nézni igazából Lengyelországban érdemes. Polákföldön egészen más egy-egy viadal légköre, mint bárhol máshol a nagyvilágban. Mindentől különbözik és semmihez sem fogható. S erről az elmúlt hétvégén újra megbizonyosodhattam.

A SpeedWolf Debrecen alakulatának egy kisebb csoportja péntek reggel Lublin felé vette az irányt, hogy egy sportszakmai utazás során a Speedway Grand Prix 5. és 6. fordulóját a helyszínen tekintse meg. A „Farkasfalkát” a gárda első embere, Baráth Norbert vezette, rajta kívül a klub edzője, Tihanyi Sándor, az alakulat versenyzője, Magosi Norbert és a technikai stáb három tagja, Csire Sándor, Oláh Róbert „Róka”, illetve Boros Attila mellett kaptam helyet a kisbuszban.

A cívis társaság azzal a nem titkolt céllal utazott a cívisvárostól 530 kilométerre lévő GP-helyszínre, hogy ellessen egy-két olyan dolgot, amit többek között a versenyrendezésben, a pálya előkészítésben, vagy akár a motorozásban kamatoztathat.

A debreceni különítmény Maciej Kuciapával (balról a harmadik) a Grand Prix-dobogón | Fotó: SpeedWolf

Hulló és születő csillagok

Némi meglepetésre a lublini első fordulót, azaz a versenysorozat 5. viadalát nem fogadta telt ház, mintegy 8 ezren lehettek a helyszínen. A visszafogottabb érdeklődést arra vezették vissza a helyszínen lévő drukkerek, hogy munkanap volt, és az augusztusi időpont ellenére olyan kellemetlen hideg, hogy kabátban kellett nézni a nagydíjat. A zimankó sem gátolta a közönséget abban, hogy jól érezze magát, nagyszerű hangulat fogadta a világ legjobb motorosait. Természetesen minden résztvevő hatalmas tapsot kapott a bemutatás során, ám két pilóta kiemelkedő üdvrivalgásban részesült: a kétszeres világbajnok Bartosz Zmarzlik, illetve a lublini klub üdvöskéje, a szabadkártyával induló Dominik Kubera.

Szinte egész nap esett az eső a kelet-lengyelországi városban, mégis már az első futamban porzott a pálya. Ennek a hátterében az állt, hogy a szervezők ponyvával védték az ovált az égi áldástól, ezért maradt száraz és kemény a pálya a 19 órai kezdésre. A viadal azt hozta, amit a szurkolók vártak: viszonylag kevés előzést, de kőkemény csatákat. A lengyel drukkerek számára a verseny egyik negatív meglepetését a Lublinba listavezetőként érkező Maciej Janowski szolgáltatta, aki rendkívül enervált motorozást bemutatva mindössze 4 pontig jutott. Az éllovasok közül az orosz Artyom Laguta, Zmarzlik és a svéd Fredrik Lindgren nem hibázott, mindannyian ott voltak a fináléban, ugyanúgy, ahogy a szabadkártyás ifjú lengyel. Kubera fantasztikusan versenyzett, félelmetesen gyors tempót diktált, és kihasználta a hazai pálya minden előnyét. A döntőt és ezzel a nagydíjat Zmarzlik nyerte, s a hazai drukkerek hatalmas örömére a második helyen Kubera ért célba, megelőzve Lindgrent és Lagutát.

A lengyel szurkolók felfokozott hangulata pár órával a viadal után is megmaradt, ugyanis amikor a Lublin belvárosában portyázó társaságok egyik tagja elüvöltette magát, hogy „Dominik”, akkor valamelyik teraszról mindig érkezett a válasz: „Kubera”. És ez így ment egész éjszaka…

Gyorsabb a gyorsnál

A nagydíj másnapján, szombaton egészen más arcát mutatta az időjárás, valódi nyári este fogadta a résztvevőket. Az előjelek alapján minden adott volt egy remek derbihez, hiszen telt ház, tízezer néző fogadta a világ legjobb vaspapucsosait.

A pénteki remek hangulatot tudták fokozni a nézők, s ebben nagy szerepe volt két férfinak. Hivatalos formában műsorközlőnek hívnánk a két úriembert, akik a nagydíj „hangjai” voltak, ám a kétnapos produkciójuk alapján inkább ceremóniamesternek nevezném őket. Már a versenyek előtt megénekeltették a publikumot, majd a viadalok alatt is ők diktálták, mit skandáljon a lelátó népe. S azok, akik jegyet váltottak az eseményekre, vették a lapot, felejthetetlen miliőt varázsolva a Miejski Stadionba. Bevallom, mindig óriási hatással van rám, amikor a lengyel szurkolók a versenyek előtt egy emberként, teli torokból éneklik a himnuszukat, s ezt testközelből átélni, állandóan felemelő érzés. S az is irigylésre méltó, hogy a polákoknál a salakversenyek igazi családi események, s teljesen mindegy, hogy például az anyuka kiskosztümben ül a nézőtéren, ugyanúgy torkaszakadtából ordítja, hogy „Polska”, mint a B közép akármelyik tagja. A Lengyelországban tapasztalt hangulat miatt szoktam mondani, hogy utánozhatatlanok és felülmúlhatatlanok a polákok, s ezt az érzést mindenkinek át kell élnie legalább egyszer!

Azt hihetnénk, hogy ilyen hangulatban nem lehet veszíteni, ám Laguta másként gondolta, s megnyerte a 6. forduló döntőjét. Az orosz érdemeit növeli, hogy Zmarzlik ezen a viadalon is verhetetlennek tűnt. A kétszeres világbajnok lengyelről már sokszor, sok helyen elmondták, hogy kevés ilyen versenyzőt látott a salakos világ. Bartek egyedi vezetési stílusa, veszélyt nem ismerő manőverei és páratlan érzéke a speedwayhez kiemeli a mezőnyből. (Mentora, a korábbi világelső Tomasz Gollob mondta róla, hogy új versenyzői stílust teremt, aminek hamar sok követője lesz.) Ráadásul Zmarzlik pénteken bizonyította, hogy fekszik neki a lublini ovál. Ám minden egyes verseny más, s ezt a tézist nyomatékosította mindenkiben Laguta, aki még a gyors pilótánál is gyorsabbnak bizonyult. Egy lengyel szakíró szerint a GP legjobbjai már kozmikus sebességet produkáltak. A hazai nézők szakértelméről mindent elmond, hogy az orosz pilóta a tiszteletköre során hatalmas tapsot kapott. Persze nem akkorát, mint a másik két dobogós, akik mindketten hazaiak voltak. A nagydíj előtt sokan úgy vélték, Kubera nem biztos, hogy el tudja viselni azt a nyomást, amit az előző napi ezüstérem megszerzése jelentett. Nos, kiderült, a mindössze 22 esztendős titán számára nem volt teher a korábbi kiemelkedő teljesítmény. A junior világbajnoki ezüstérmes lengyel ismét egészen a fináléig száguldott, ahol végül a harmadik lett, megelőzve Lindgrent. Kubera a kétnapos teljesítménye alapján méltán érdemelte ki a „hétvége hőse” elismerést a drukkerektől. A fiatal talentum a szombati megmérettetés után könnyes szemmel ajánlotta a sikereket az áprilisban, rákban elhunyt édesanyjának, aki – Kubera szavaival élve – fentről vigyáz rá.

Nagy az öröm a dobogósoknál (balról): Zmarzlik, Laguta és Kubera | Fotó: speedwaygp.com

Hullámzás

Ha már a győztesekről megemlékeztünk, szóljunk a hétvége veszteseiről is. Janowski szombatra sem tudott javítani a produkcióján, teljesen formán kívül motorozott, mindössze két pontot szenvedett össze. A Magic becenévre hallgató salakszóró éllovasként érkezett Lublinba, s a két fordulót követően az 5. helyről várhatja a következő, malillai Svéd Nagydíjat.

Lindgren két egymást követő futamában tapasztalta meg, hogy milyen lent és fent. Az egyik etapban csúnyán elkaszálta Janowskit, csakis a szerencsén és a lengyel technikai tudásán múlt, hogy nem lett esés az incidensből. A négy kör leintése után a hazai szurkolók füttykoncerttel tudatták a svéddel nemtetszésüket. De aztán jött a következő Lindgren-futam, amit megnyert a tavalyi vb-bronzérmes, s ekkor már nem füttyöt, hanem tapsot kapott a drukkerektől a leintést követően. Korábban már említést tettem a polák publikum szakértelméről, ez is egy ékes bizonyíték erre: hiába rivális, ha bizonyít, akkor elismerést kap.

A hétvégét a szlovák Martin Vaculik zárta a legrosszabbul: a kórházban ért véget a verseny a számára.

A szombati versenynap 12. futamának befordulójában tömeges ütközés történt, aminek következtében Vaculik és Jason Doyle a földre került. Vaculik járt rosszabbul, nem tudta folytatni a küzdelmet, mint utóbb kiderült, eltört a kulcscsontja. Érdekesség, hogy ezt az etapot többször is újra kellett indítani, s az egyik ismétlés során Doyle újfent bukott. A két esés ellenére az ausztrál világbajnok teljesítette a viadalt, sőt az első olyan pilóta volt, aki a derbi után kisétált a közönséghez, és autogramot osztogatott. Doyle-on kívül Anders Thomsen és csapatvezetője, Hans Nielsen tette meg ugyanezt a gesztust a drukkerekkel.

Álmok és élmények

Tihanyi Sándor (jobbra) az ifjú sztárral, Dominik Kuberával | Fotó: SpeedWolf

A debreceni különítmény a nagydíj éjszakáján, Lublin belvárosában találkozott Kuberával, aki a késői (vagy inkább korai) óra ellenére készségesen állt a telefonok kamerái elé. Nemcsak az új kedvencbe, de a háromszoros világbajnok, Tai Woffindenbe is „belefutottak” a speedwolfosok még napközben: a brit klasszis feleségével és két kislányával ebédelt az óváros egyik éttermének teraszán.

Jóleső érzés volt látni, amikor a magyar salakmotorozás képviselőit felismerték Lublinban: Tihanyit és Magosit többen megállították, illetve kértek közös fotót. Bár fényképezést nem óhajtott, de Subit megszólította a lengyelek egykori sztárja, Krzysztof Cegielski is, aki nagy mosoly kíséretében köszönt a debreceni élő legendának. S ha már Subi! A debreceniek exsalakosának péntek este egy korábbi, elérhetetlennek tűnő vágya teljesült: Grand Prix-s dobogóra állhatott. Mondjuk ebben óriási szerepe volt egykori Simon&Wolf-os csapattársának, Maciej Kuciapának, aki jelenleg a lublini extraligás klub edzője, s így könnyedén „lezsírozta” a biztonságiakkal, hogy Subi és a hajdúsági különítmény a pénteki GP után bemehessen a pályára.

Oláh Róbert „Róka” a dán Anders Thomsen „skalpját” gyűjtötte be | Fotó: SpeedWolf

A cívisvárosi gárda felejthetetlen emlékekkel, és remélhetőleg hasznosítható tapasztalatokkal indult haza vasárnap a GP helyszínéről. A kisbuszban sokáig témát adott a stábnak, hogy milyen munkagépekkel végezték a pályakarbantartásokat a szervezők, hogyan cseréltek villámgyorsan airfence-t a technikai személyzet tagjai, s milyen új technikával startoltak a nagymenők. Az út annyira zökkenőmentesen alakult, hogy a csapat eleget tudott tenni a korábbi speedwolfos versenyző, Stanislaw Burza szombati meghívásának, így megnézhettük a lengyel II. liga rangadóját, ahol a Rzeszów a Rawicz-csal meccselt. A hazai győzelemmel zárult derbi után kiderült, hogy az ausztrál Sam Mastersnek augusztusban 14 lekötött versenye van, ráadásul az egyik éppen 20-án, Edinburgh-ban, így nem tud résztvevője lenni a cívisvárosi meghívásos megmérettetésnek.

Az, hogy a Debrecen Nagydíj főszervezője, Baráth Norbert sikerrel járt-e a rzeszówi depóban, azaz kötött-e megállapodást valamelyik pilótával augusztus 20-ára, hamarosan kiderül.

Boros Norbert

Az 5. forduló eredménye:

1. Bartosz Zmarzlik (lengyel) 20 pont, 2. Dominik Kubera (lengyel) 18, 3. Fredrik Lindgren (svéd) 16, 4. Artyom Laguta (orosz) 14, 5. Jason Doyle (ausztrál) 12, 6. Tai Woffinden (brit) 11.

A 6. forduló eredménye:

1. Laguta 20, 2. Zmarzlik 18, 3. Kubera 16, 4. Lindgren 14, 5. Emil Szajfutgyinov (orosz) 12, 6. Max Fricke (ausztrál) 11.

A Grand Prix állása:

1. Zmarzlik 101, 2. Laguta 100, 3. Lindgren 80, 4. Szajfutgyinov 79, 5. Maciej Janowski (lengyel) 72, 6. Woffinden 65.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában