név és márkajel

2020.06.15. 13:21

Michael Jordan, az amerikai álom megtestesítője

A szakértők szerint a sportteljesítményen túl más tényezők is szerepet játszanak Michael Jordan sikerében.

Chicago Bulls players Dennis Rodman (L), Scottie Pippen (C) and Michael Jordan (R) hold three of the team's four recent Larry O'Brien trophies 18 June at a rally for the team in Grant Park in Chicago. Thousands of fans crowded into the park to see the NBA champions. AFP PHOTO Tim ZIELENBACH (Photo by TIM ZIELENBACH / AFP)

Fotó: AFP-archív

Michael Jordan azon exsportolók közé tartozik, akiknek nem kopott a nevük az évtizedek alatt. Az a szakértők között is parázs vitát vált ki, hogy betudható-e egyetlen játékosnak a Chicago Bulls nemzetközi sikere. Ami viszont tény, hogy a ’90-es években még az is ismerte Michael Jordant, a 23-as mezszámot és a bikák csapatát, aki életében nem látott még kosárlabdamérkőzést. Ez a népszerűség pedig töretlennek mondható, hiszen a mai napig divatosnak számítanak a sportoló nevével fémjelzett lábbelik és egyéb ruhatermékek. A Jordan körüli „énmárkáról” a Rocketing két marketingszakértőjét, Szabó Nikolettát és Bíró Zoltánt kérdezte a Napló.

Fotó: Szabó Nikoletta-archív

A kosárlabda nagykövete

Bíró Zoltán szerint más azért nem érhetett el hasonló kultuszt, mivel Jordan maga volt az NBA ki nem nevezett nagykövete. – Amikor az NBA játékosokkal teletűzdelt amerikai válogatott először lépett a pályára az 1998-as Olimpián, az egész világ láthatta, hogy a kosárlabdát lehet egy más, magasabb szinten is játszani – tekintett vissza a múltba a szakértő. Hozzátette, akkoriban a legtöbb országban nem lehetett követni az NBA-t, viszont az Olimpiát mindenhol közvetítették, s a Dream Team játékára rácsodálkozva világviszonylatban is megindult az NBA virágzása. – Jordan klasszisokkal jobb volt az addig ismert átlagos kosárlabdázóknál, így a közönség nem hitt a szemének, hogy egy labdával miket lehet csinálni – ismertette Bíró Zoltán, megjegyezte, nem véletlen, hogy rábiggyesztették Jordanra az azóta már márkává érett Air Jordan nevet.

Jól kiépített marketing

De hogyan lehet üzletté tenni egy sporttevékenységet? Szabó Nikoletta úgy látja, a misszió lehet a kulcs, ami plusz értelmet ad egy karriernek.

„Jordan amellett, hogy a világ valaha élt egyik legtehetségesebb játékosa, képes volt megadni Chicagonak, majd egész Amerikának a bajnokoknak járó dicsőséget, ami már a pályája elején is célja volt”

– ismertette az okokat. Bíró Zoltán szerint nem meglepő, hogy mindenki meg akarta venni a Jordan cipőket, hiszen a rajongók úgy akartak játszani és öltözködni, mint ők. – A lábbelik megjelenésükben is annyira egyediek voltak, hogy az NBA nem is engedte ezek hordását a mérkőzéseken. Ezt a tiltást viszont az amerikai sportszergyártó cég nagyon ügyesen kihasználta. Arra építette fel a marketing kampányát, hogy a „Jordan I” viselésével tisztességtelen előnyre lehet szert tenni – a szakértő szerint ez is hozzájárult ahhoz, hogy a cipők státuszszimbólummá váljanak, melyet a rajongók az utcán is bátran hordtak. – Az emberek imádták az újító, változatos és különleges lábbeliket, amihez kellettek olyan tervezők is, akik ki tudták szolgálni Jordan igényeit. Emellé párosult, hogy a játékos ügynöke, David Falkan remekül végezte a dolgát elérve, hogy saját almárka jöhessen létre a sportszergyártónál. Érdekességnek számít, de Jordan eredetileg egy német céghez szeretett volna szerződni. Sőt, annyira elzárkózott a tárgyalásoktól kezdetben, hogy a szüleinek kellett rábírniuk, hogy egyáltalán elmenjen az amerikai sportszergyártóval tárgyalni. A tervek szerint 4 év alatt 3 millió dollárnyi sneaker értékesítését várták, de ez a szám már az első év végére 126 millió dollárra nőtt. – fejtette ki a szakember.

A pénzt nem lehet sírba vinni

Szabó Nikoletta meglátása szerint önmagában a siker nem elég, abból a közösségnek is vissza kell adni valamit. – Egyre népszerűbb az a felfogás, miszerint gazdagon meghalni szégyen, hiszen a pénzt nem lehet sírba vinni, ellenben azt felhasználva jót is lehet cselekedni – jelentette ki. Michael Jordan ebben is kimagaslónak számít, hiszen több alkalommal is dollármilliókkal támogatott bajbajutottakat. Két éve a Florence hurrikán által sújtott területek megsegítésére 550 millió forintnyi, legutóbb pedig a rasszizmus elleni harcra közel 30 milliárd forintnyi összeget ajánlott fel.

– Amerikában azért is tekintenek rá nemzeti példaképként, mert megtestesítette az Amerika Álmot és a „from rags to riches”, tehát a szegényből gazdaggá válni önerőből ideológiát. Így Jordan még a mai fiatalság számára is inspiráló lehet, hiszen ez a karrier a bizonyíték arra, hogy egy nélkülöző családi háttér ellenére kemény munkával és kitartással hatalmas sikerek érhetők el – fűzte hozzá.

Más is megismételheti

A szakértő szerint akár meg is lehetne ismételni, amit Jordan ért ez az üzleti életben, de itt már több tényező is szerepet játszik. – Szerintem ha valaki képes arra, hogy a saját gazdagságánál többre vágyjon, és öncélú célkitűzések mellett a körülötte lévő emberek, közösség életére is tekintettel van, viselkedésével példát mutat, akkor megismételhető ez a márkaépítés. Természetesen ez évek kitartó munkája, s nem is csak egy tehetséges emberen múlik egyedül, hanem a mögötte álló menedzsmenten és a média-, marketing csapaton, ami kitalálja és véghez viszi a márkaépítési folyamatot. Véleményem szerint egyedül nem lehet világszintű hírnevet elérni, minden sikeres „énmárkát” építő személy mögött ott áll temérdek hasonló gondolkodású családtag, barát, üzleti partner és szakember, akik támogatják ezt az utat – fejtette ki Szabó Nikoletta. Megjegyezte, a magasabb fizetés, amit a sportolók kapnak, csorbíthat a saját márka építésének célján. – Magyarországon az egész nemzetet Puskás Ferenc tette büszkévé, amihez személyisége, tehetsége és nemzetközi teljesítményével is hozzájárult. Azóta viszont ezt egyik focista sem tudta megismételni. Én úgy látom, a mai sportolók, főleg azok, akik a futballistákhoz hasonlóan rengeteg pénzt keresnének, gyorsan szem elől tudják veszteni az eredeti céljukat az előttük álló bőséges anyagi lehetőségek miatt, s azután már nem fókuszálnak másra, csak a szűk környezetük jólétére – összegezte.

Nem csak sportolók esetében

Szabó Nikoletta szerint egy sikeres „énmárka” építése nem korlátozódik szükségszerűen csak sportolókra. – A sztárok is folyamatosan próbálnak a fogyasztók szeme előtt maradni, és olyan iparágakba beszállni, ami éppen trendi és valamennyire rezonál a célközönségükkel. Ezért ad ki sok színész parfümöt, sminket vagy könyvet. Ennek a hátterében valójában az áll, hogy tesztelik a csatornákat, amikkel el tudják érni a célközönségüket. Az emberek szokásai is változnak, így nekik is modernizálniuk kell önmagukat és márkájukat. Remek példa erre Kevin Hart, aki a világ jenleg a legjobban fizetett stand-uposa, de mégsem csak ebből a tevékenységéből él. Írt könyvet, adott ki Netflix sorozatot, most jelent meg egy üzleti motivációs hangoskönyve, de van podcast csatornája, készít rádió-adásokat, alapított több céget és már filmrendezőként és színészként is kipróbálta magát. Ez mind a saját határainak feszegetésére való, továbbá arra, hogy tudását és tehetségét megossza másokkal. Természetesen ez arra is jó lehetőség, hogy egyre több embert érjen el üzenetével és termékeivel a számukra legmegfelelőbb csatornán – tett kitekintést a szakértő.

Szilágyi Gergő

Borítókép: A Michael Jordannel (jobbra), Scottie Pippennel (középen) és Dennis Rodmannel (balra) fémjelzett Bulls soha nem látott magasságokba ért a ’90-es években

Kapcsolódó cikk:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában