túraautó

2019.12.13. 15:14

Trónra ül a legkisebb királyfi?

Bereczki Norbert folyamatosan nyomon követte Michelisz pályafutását, és szorít a sikeréért.

Mogyoród Hungaroring 20190428 Autósport 2019 Gyorsasági Autó WTCR rajt Fotó: Földi Imre Nemzeti Sport

Fotó: Földi Imre / Nemzeti Sport

A hétvégi malajziai fordulóban megnyerheti a túraautó-világkupa (WTCR) idei szezonját Michelisz Norbert, a Hyundai magyar versenyzője. Az összetett pontversenyt 27 futam után a magyar pilóta vezeti 316 ponttal, mögötte az argentin Esteban Guerrieri, a francia Yvan Muller, valamint a svéd Thed Björk következik, négyüknek van még matematikai esélye a végső sikerre. A versenyhétvégén 85 pont gyűjthető össze, hosszú a lista abból a szempontból, hogy melyik versenyzőnek mire van szüksége a diadalhoz. Amennyiben Michelisz mindhárom vasárnapi futamot megnyeri, vagy legalább 66 pontot szerez a hétvége során, akkor biztosan az övé lesz a WTCR idei bajnoki címe.

A magyar ehhez megtette az első lépéseket, hiszen megnyerte mindkét időmérőt.

Mesébe illő

Bár az aszfalt helyett inkább a murva a lételeme, Bereczki Norbert raliversenyző már a kezdetektől követi Michelisz pályafutását.

– Norbi pályafutása mesébe illő, amolyan klasszikus a legkisebb királyfi történet – hívta fel a figyelmet a debreceni pilóta. – Szimulátor versenyzőként kezdte, ahol megnyert egy olyan sorozatot, amelynek köszönhetően kipróbálhatta magát valódi versenyautóban, és onnantól kezdve gyakorlatilag folyamatosan felfelé ívelt a karrierje. Kelet-közép-európai pilótaként sosem egyszerű érvényesülni, hiszen hiába van meg a tehetség, ha nincs mögötte megfelelő anyagi és szakmai háttér, gyakorlatilag nincs esélyed. Az autó- és motoreladásokban hazánk nem tölt be jelentős szerepet, épp ezért hatalmas dolog, hogy Michelisz odajutott, hogy reális esélye van megnyerni a világkupát olyan hagyományosan nagy piaccal rendelkező országok versenyzői előtt, mint a franciák, olaszok, spanyolok vagy éppen németek. Egy versenyző kiválasztása nem csak szakmai, hanem hangsúlyosan gazdasági kérdés is, minden technikai sportban sokat nyom a latban, honnan jön a versenyző, mekkora piac és gazdasági erő van a háta mögött – hangsúlyozta Bereczki.

Márkák egymás ellen

Egy WTCR kaliberű sorozatban egyáltalán nem mindegy, hogy melyik márka nyeri a sorozatot, óriási a presztízsharc a gyártók között, akik mindent megtesznek a vezérpilótájuk sikerességéért. A szezon végének közeledtével az sem ritka, hogy nem csak a csapattársak, hanem a márkatársak is segítik az esélyes versenyzőt, mint ahogy láthattunk erre nem egy példát az elmúlt versenyhétvégéken.

A túraautózásban az egyik legfontosabb az időmérő, és a verseny rajtja, mert a futamokon általában nagyon kevés előzési lehetőség akad. Az időmérőn nincsenek egyszerre annyian a pályán, így a versenyzők jobban tudják autózni azokat az ideális íveket, amelyek igénybevételével a leggyorsabbak tudnak lenni.

A futamokon nem a köridőkkel, hanem egymással küzdenek a pilóták, sokszor egymás „kilincsén” autóznak, ami eleve kizárja, hogy mindenki az optimális íveken forduljon el. Ráadásul előfordulhat, hogy az éllovasnak nem érdeke, hogy széthúzódjon a mezőny, ezért nem nyomja annyira, amennyire megtehetné, hanem próbálja valamennyire visszafogni, tömöríteni a mezőnyt.

Érti az autót

Bereczki szerint – mivel teljesítményben elvileg nagyon közel vannak egymáshoz az autók – nüanszok fognak dönteni arról, kinek emelik a végén a kezét a magasba.

– Norbi egy szimpatikus, intelligens, művelt, a versenyzéssel abszolúte együtt élő ember, aki nagyon jól használja a pályát. A sikerének egyik titka, hogy zseniálisan tudja beállítani az autóját a pályához és a körülményekhez. Rengeteget elemzi a telemetriát, verseny vagy edzés végeztével máris összeül a mérnökökkel, szerelőkkel és elemez. Nem ő a legagresszívebb sofőr, de nem is biztos, hogy egy ilyen kiélezett versengés végén érdemes összetörni az autót egy tülekedésben. A malajziai szerencsére nem városi pálya, így egy kis hibázást nem büntet meg azonnal, van korrigálási lehetőség. Elméletileg négy esélyes a világkupa, nagyon szorítok Michelisznek, hogy megnyerje, de ehhez mindennek klappolnia kell – nyilatkozta a cívisvárosi pilóta.

Michelisz Norbert a túraautó-világkupa idei bajnoka riválisai eredményétől függetlenül akkor, ha…

…megnyeri mindhárom versenyt vagy szerez összesen 66 pontot (65 ponttal már nem csak rajta múlna a siker).

…megnyer két versenyt, szerez egy pole-pozíciót és egy hatodik helyet. Ebben az esetben 65 pontot szerezne, s a végső sikeréhez kellene az is, hogy Guerrieri ne szerezzen 74-nél több pontot. Ez esetben az argentinnak is 381 pontja lenne, de több győzelmével Michelisz hódítaná el a bajnoknak járó trófeát.

…megnyer két versenyt, negyedikként végez a harmadikon és szerez három pontot az időmérő edzések során.

…megnyer egy versenyt, a másik kettőn másodikként végez és szerez hét pontot az időmérő edzéseken.

…megnyeri az első időmérő edzést és nyer két versenyt, akkor legalább a hatodik helyen kell végeznie a fennmaradó egy futamon. Biztonságban lesz Guerrieritől, ha hátrébb végez (hetedik, nyolcadik, stb.) a futamon, de a második időmérő edzésen bejut a legjobb öt közé.

…másodikként végez az első időmérő edzésen, nyer két versenyt, és a fennmaradó futamon negyedikként ér célba. A fentebb említetthez hasonlóan hátrébb is végezhet a harmadik futamon, ha a második időmérőn a legjobb öt közé kvalifikálja magát.

…harmadik az első időmérésen, nyer két versenyt és negyedikként végez a fennmaradó futamon. A fentiekhez hasonlóan hátrébb is végezhet a harmadik futamon, ha a második időmérőn a legjobb négy közé kerül.

MSz

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában