Színházi világnap

2022.03.30. 15:45

A műtőben történtek terhe a teátrumajtóban marad

„Van olyan nővér, akit én vittem először színházba, soha korábban nem volt előadáson.”

Forrás: Hallay Judit-archív

Kell, hogy időnként olyan szférába kerüljünk, ami a hétköznapi életünktől egészen eltérő, esetleg elérhetetlen – vallja dr. Hallay Judit altatóorvos, intenzívterapeuta, akinek élete valamilyen módon mindig összefonódott a színházzal. Az egri származású altatóorvos gimnazista kora óta szívesen töltődik előadásokon, koncerteken. Ötven éve él a cívisvárosban, azóta hűséges közönsége a helyi kulturális eseményeknek és jó néhány éve van bérlete a Csokonai Színházba.

 

A debreceni társulattal akkor pecsételődött meg a közös sorsa, amikor Varga Klári színművészt látta az Edith Piaf-esten Rusz Milán harmonikással. 

Az előadás után odamentem hozzá ismeretlenül, és meghívtam egy orvosi rendezvényre énekelni. Azóta ő a legjobb barátnőm

– idézte fel. A Jászai Mari-díjas színészen keresztül lassan a társulat többi tagjával is személyes kapcsolat alakult ki. Invitálta őket játszani különböző rendezvényekre, vagy épp gyógyította őket.

 

Az egyetemen a szakmája tanításán túl az Élet az életben nevű speciálkollégiumot vezette és a grafológiától, a színházon, hedonizmuson, viselkedésterápián át, a legkülönbözőbb témakörökben jeleskedő előadókat állított a pódiumra, köztük színészeket.

 

Legyenek emberközelben

 

Bár 73 éves nyugdíjas, továbbra is dolgozik, a beszélgetésünknek épp egy rövidesen kezdődő műtét szabott időkeretet. Most azon sürgölődik, hogy minél több kollégája eljusson a teátrumba. Előadást ajánl, jegyvásárlást intéz számukra. – Van olyan nővér, akit én vittem először színházba, soha korábban nem volt előadáson, pedig fantasztikus stresszoldó. Én ötször is képes vagyok megnézni egy-egy darabot, mert tudom, hogy mindannyiszor másként játsszák. Örömmel figyelem az előadás változását, a spontán reakciókat – hisz ez nem egy rögzített kép – és a folyton változó önkifejezést, ahogy a színész abban az aktuális lelkiállapotában át tudja nekem adni a szereplője lényét. A nekem nem tetsző darabokban az érdekel, hogy hogyan valósítja meg a szegény művész a karakterét, ha már ilyen a szöveg vagy a történet. A trágárságot viszont nem szeretem a színen.

Egészen furcsa dolgokat figyelek meg: a rendezést, a ruhákat, a mozgásokat. Gondolkodom, hogy az író milyen lelki és fizikai állapotban volt, amikor a művet alkotta.

Olykor mindenféle előzetes elvárás, vágy nélkül „beesek” és azt figyelem meg, hogy mit adott hozzám az élmény. Az biztos, hogy kizökkent a mindennapi teendőimből, elvarázsolódom – mondta.

 

Hezitálás nélkül feleli a Három nővért, amikor az utóbbi évek legerősebb élményéről érdeklődöm, majd a Ha álom az élet és a Júlia című monodrámákkal egészíti ki és aktuálisan A trubadúr operáért rajong.

 

A színházi világnap kapcsán arra kérem, fogalmazzon meg üzenetet a nekünk, nézőknek oly sokat adó művészek számára:

Nagyon irigylem a színészeket, mert a földi életben nem megvalósítható álmaikban előbb-utóbb a színpadon kiteljesedhetnek és ez valami csodálatos. Azt kívánom nekik, hogy meg tudják tartani méltóságukat, saját elképzeléseiket és ha elszáll minden körülöttük, maradjanak emberközelben, mert néző nélkül ők sem boldogok.

HaBe

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában