2021.06.04. 11:30
Trianon 101: határtalan sorsok két hazában
Újhelyi Kinga: a politika és a történelem szabta határok elsőként az emberi tudatból tűnhetnének el.
20210531 Debrecen fotó: Kiss Annamarie KA Hajdú-Bihari Napló Trianoni kiállítás a Déri múzeumban.
Fotó: Kiss Annamarie
A nemzeti összetartozás napja alkalmából Újhelyi Kinga színművésznő és László Ákos grafikusművész osztotta meg gondolatait a Naplóval. Mindketten ismert és elismert művészei Debrecennek, de sorsuk nem csak ezen a ponton találkozik: életük fele az országhatáron kívül, a másik azon belül kezdődött el.
A Csokonai Színház művésze, Újhelyi Kinga egy partiumi kistelepülésen, Sarmaságon született 1977-ben, és a Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetem elvégzése után szerződött Veszprémbe, majd Debrecenbe. – Az a hely és az a család, ahová születünk, egész életünket meghatározza. Környezete, szellemisége, kultúrája, hagyományai beivódnak a sejtjeinkbe, vérünkbe, idegrendszerünkbe – vallott a színművész az otthon, a gyökerek jelentőségéről. Újhelyi Kinga értelmiségi családból származik, édesapja testnevelés, édesanyja irodalom szakos tanár volt, magyar irodalmat tanított abban az átkos rendszerben, mely minden erejével az erdélyi magyar kultúra eltörléséért dolgozott. – Följelentették azt, aki templomba jár, és sok más viszontagságot is megéltem emiatt gyerekfejjel, de a sok sérelem, megaláztatás csak erősebbé tett. Sosem hagyott nyugodni a kérdés: miért nem szabad magyar zászlót kitenni, magyar dalokat énekelni – idézte fel gyermekkori érzéseit. Visszaemlékezett arra is, mi volt a legfájdalmasabb emléke a megkülönböztetéssel kapcsolatban. – Sarmaság több száz éves, magyar falu, de hozzánk is – sok más magyar faluhoz hasonlóan – román családokat költöztetett be a Ceaușescu-rendszer. Egy nap kenyérért álltam sorba nyolcévesen, amikor valaki hozzám szólt: bozgor! Ez azt jelenti, hazátlan – idézte fel a szívbe markoló jelenetet Újhelyi Kinga, aki akkor nem is értette, miért mondják ezt neki.
A színművész az összefogás jelentőségét egy aktuális példával erősítette meg: nemrégiben a Nagyváradi Szigligeti Színházat két másik román kulturális intézménnyel akarták összeolvasztani, sokakat elbocsátottak még tavaly, karácsony előtt. A történet szépsége, hogy a román és a magyar társulati tagok egy emberként írtak petíciót, majd sok magyar és román kultúratámogatóval együtt több százan tüntettek a színház előtti téren.
– Trianon miatt siránkozni nem érdemes, emlékezni viszont fontos, hogy úgy éljünk: ez soha többé ne történhessen meg – vélekedett.
A HATÁr-sorSOK című kiállítás a Déri Múzeumban
„Szerelmem, Debrecen”
László Ákos grafikusművész csaknem négy évtizede állt sordöntő kérdés elé Nagyváradon. Sok társához hasonlóan édesapaként kellett megtapasztalnia, milyen fájó érzés, ha az édes anyanyelv már nem alapvető jog, velünk született ajándék. – Két kislányunknak – akkor öt- és hétévesek voltak – a Ceaușescu-rezsim ’80-ban bevezetett nyelvtörvénye miatt román iskolában kellett volna tanulniuk – emlékezett vissza. A grafikusművész akkor feleségével több álmatlan, végigbeszélgetett éjszaka és hosszú vívódás után, 1980-ban Kolozsvárra ment a konzulátusra. – Beadtuk a kérelmet, Szepes István főkonzul hallgatta meg a panaszunkat. Két és fél év megaláztatás és várakozás után 1982. október 17-én szálltunk le a vonatról a Nagyállomáson, ahol a feleségem bátyja, Baranyi Lajos várt minket. Itt, ekkor dőlt el életem, munkám sorsa – idézte fel. – Visszatekintve ezekre az évekre, nagy bátorság kellett ahhoz, hogy negyvenhárom évesen két kislánnyal megtegyem ezt a lépést – tette hozzá.
László Ákos beszélt arról is, hogy nagy csöndben alakult a művészi sorsa Debrecenben. A befogadást akkor érezte először, amikor ’97-ben megkapta a Cívisház Városunk, Debrecen című pályázatának fődíját, ugyanis ekkor ajánlotta fel neki a nemrég elhunyt Tóth Gábor nyomdaigazgató: készítsen még Debrecent ábrázoló grafikákat, és adja ki naptár formájában. – Innen indult el a szakmai, emberi karrierem, emiatt kaptam aztán a várostól Csokonai-díjat 2002-ben és 2015-ben Pro Urbe díjat. Ha ott maradok Nagyváradon, nem rajzolok várost, utcákat ma, hiszen régebben sem tettem. Ez csakis Debrecennek, Debrecenről szól – fogalmazott. Végül Köteles Pálnak, az Alföld egykori szerkesztőjének a soraival fejezte ki, mit jelent számára az összetartozás napja: A lélek teherbírásának talán legnagyobb próbatétele, ha sorsunk úgy alakul, hogy többé nem egybetartozó fogalmak: szülőföld és haza. A lélek megnyugvást keresve bolyong elveszített szülőföld és megtalált haza között.
SZD
Borítóképünkön: A Déri Múzeum installációja szavak nélkül is elénk tárja Trianon mardosó tragédiáját
Kapcsolódó cikk:
https://haon.hu/kozelet/helyi-kozelet/igazsagot-magyarorszagnak-101-eve-irtak-ala-a-trianoni-bekeszerzodest-5323024/