Speciális iskola

2023.04.20. 07:03

„Annyi szeretet és figyelem sehol máshol nincs, mint a Bárcziban”

Áprilisban 115 éves a Bárczi Gusztáv-iskola, ahol van, amikor egy mosoly a sikersztori.

Több mint háromszázan járnak az intézménybe

Forrás: Kiss Annamarie

Éppen úgy, mint bármely más iskola előtt, péntek délben a kerítés utcafrontján gyermekeikre várakoznak a szülők a debreceni Budai Ézsaiás utca 2. szám alatt. Éppen úgy, mint más iskolaudvaron, nagy ricsaj van, a szabadban szaladgáló fiúk között féltő tyúkanyóként kíséri a legkisebbeket a bejárathoz a pedagógus. 

Az épületegyüttes külsőre korántsem sugallja azt a tekintélyt, ami nagyon is járna az iskolának; míg átsétálunk az autista gyerekeknek külön fenntartott csöndes szárnyba, nem lehet nem észrevenni, hogy sokat megélt az egykor bábaképzőként működő létesítmény, melynek falai között Szabó Magda is született.

Tóth Máté tizenhárom éves, értelmileg akadályozott debreceni kisfiú, aki öt éve a Bárczi Gusztáv-iskolában (teljes nevén: Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény) tanul. Az áprilisban 115 esztendős intézményben fejlesztő iskola, általános és középiskola, kollégium, valamint utazó gyógypedagógiai szolgáltatás is működik integráltan oktatott SNI gyermekek részére,. Hogy miként, arról Kovács Anikó igazgatót és Máté édesapját kérdeztük.

Az utolsó kicsengetés után az egyik tanteremben még komoly munka folyik: a májusi tehetségnapra készül a hattagú, tanulásban akadályozottak tagozatának 2.a osztálya. „Fordult a kulcs, nyílt a zár” – szavalja a kislány, s míg a dramatizált mesét együtt gyakorolják, a sarokban egy kisfiú bújik meg, arccal a fal felé. Ez a legcsendesebb épületszárny, az autista gyerekek törékeny nyugalma miatt igyekeznek minél kevesebb zajt beengedi a tantermekbe, mi is alkalmazkodunk ehhez, rövidre fogva a megindító műhelymunka félbeszakítását.

Több mint háromszázan járnak hozzánk, az általános iskola első évfolyamától a 8. évfolyamig, a középiskolai részen a készségfejlesztő iskolások egészen 23 éves korig. Az épületegyüttes 1906-ban épült és a második világháború után újították fel 

– mutatja az igazgató a csakugyan szebb napokat látott enteriőrt. – Abban az időben minden gyógypedagógiai intézményt az „emberbaráti intézmények” kategóriájába soroltak az árva gyerekekkel együtt, miután elsősorban adományokból tartották fent ezeket az intézményeket – magyarázza a vezető.

Debrecen Bárczi Kovács Anikó haon
Kovács Anikó igazgató régi dokumentumokból, levéltári iratokból állította össze a Bárczi teljes kronológiáját
Forrás: Kiss Annamarie

Kétszázhúsz feletti történelem

– Magyarországon sérült gyermekek intézménye először 1802-ben jött létre – folytatja, immár az igazgatói irodában. A régmúlt beszédes ténye, hogy az 1867-es népoktatási törvény még hátrányosan különbözteti meg a fogyatékosokat. A testileg vagy szellemileg gyenge gyermekek felmentést kaptak az iskolába járás alól, a „taníthatatlan tompaelméjűeket” pedig kizárták az iskolákból. Változást az 1921-es oktatási törvény hozott, mely a gyógyítva nevelő iskolákat jelöli meg a speciális igényű tanulók számára.

A Bárczi az országban a harmadik, értelmi fogyatékosokat ellátó intézményként nyílt meg 1908-ban, a lelkes szakembereket maga az élet, a mindennapok gyakorlata és a gyerekekkel megélt tapasztalatok tették – ahogy akkor nevezték – gyógyító nevelőkké. Az iskola 115 éve egy lakóházban kezdett, aztán többek között bádogviskóban működött, nyolcszor költözött, míg 1948-ban végleg megtelepedett a Budai Ézsaiás utcán. Húsz évvel ezelőtt még gyermekotthon is működött itt, azóta a sérült szakellátott – régebben: állami gondozott –  gyerekeket lakóotthonokba integrálták.

Kovács Anikó az irattárban őrzött eredeti dokumentumokból, illetve levéltári kutatásai alapján állította össze a Bárczi teljes kronológiáját. Asztalán korabeli dokumentumok és fotók mutatják azt az utat, mely a biztató jelenhez vezet. Egy fényképen Bárczi Gusztáv, az iskola névadója látható, aki személyesen segítette az intézmény szakmai fejlődését.

A szakember szerint a gyógypedagóguslét semmi máshoz nem fogható, bár úgy véli, a gyógyító nevelés fogalma jobban takarja a hivatásukat, mivel személyiségükkel, érzékenységükkel, végtelen türelmükkel, empátiájukkal itt a legtöbbször az egész család gondozására, megsegítésére van szükség.

– Az a feladatunk, hogy a gyerekeket szeretve neveljük. Tudjuk, hogy más a célunk, mint a többségi iskoláknak: a mindennapokban az, hogy jól érezze magát a gyermek, megtaláljuk a személyiségének és a képességeinek azokat a pontjait, amelyeket maximálisan fejleszthetünk – mutat rá.

 Apró, de óriási sikerek

1929-ben ilyen intelmek szerepeltek egy fővárosi iskolai értesítőben: „A gyermeknek kerülnie kell a dohányzást és a szeszes italt, a sört, a bort, a pálinkát! A jól látható fogyatékosságokat kell megszüntetni. A sérültek pedig a szegény- és a munkásrétegből kerülnek ki a rossz táplálkozás és higiénés körülmények miatt.” –  Azt hitték, hogy ha mindez megszűnik, nem lesznek értelmi fogyatékosok – magyarázza a szakember.

A siker is teljesen más viszonylatban értelmezhető a súlyosan, halmozottan sérült gyermekeknél, ami lehet csupán egy apró mozdulat, egy régen várt szemkontaktus, vagy egy mosoly.

– Az értelmileg akadályozottak esetében (a középsúlyos értelmileg sérülteknél) siker az, ha például alkotnak valami szépet. Lehet, hogy csak mi tudjuk, milyen kitartó munkát és gyakorlást igényelt egy-egy munka, ami a tanulásban akadályozottaknál (enyhe fokban értelmi sérülteknél) akár egy szakma megszerzése és a társadalomba való beilleszkedés is lehet  – jegyzi meg Kovács Anikó.

Az igazgatót végül arra kérjük, foglalja össze egy mondatban, milyen gondolatokkal folytatják a munkát ebben a nagy múlttal rendelkező iskolában. 

Megvolt előttünk a jó példa, és igyekszünk a múltnak megfelelni

 – hangzik az összegzés.

Máté nyolcévesen került az iskolába, középsúlyos sérültként. Az édesapja szerint eleinte voltak aggodalmaik kisfiuk beilleszkedésével kapcsolatban, de az elmúlt öt évben megtapasztalták: annyi szeretet és figyelem sehol máshol nincs, mint a Bárcziban. 

Máté nyitottabb és sokkal önállóbb lett, nincs nap, hogy kihagyná az iskolát annak ellenére, hogy születésekor az orvosok is lemondtak róla

 – osztotta meg az édesapa, Tóth Imre.

Az intézmény csütörtökön egész napos szakmai programsorozattal ünnepli fennállásának 115. évfordulóját.

SZD

                                                     

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában