Kihívások és trendek

2022.09.16. 14:01

Új metódusok szükségesek az élelmiszer- és vendéglátóiparban

A Zamat Fesztivál szakmai konferenciája az innovációra hívta fel a figyelmet.

A konferencián arra is felhívták a figyelmet, hogy a hazai felnőtt lakosság kétharmada túlsúlyos vagy elhízott, s a táplálkozási problémák már gyermekkorban fellelhetők

Forrás: Czinege Melinda

Előre menekülni? – Az élelmiszer- és vendéglátóipar jövőképe válság idején címmel konferenciát és szakmai fórumot tartottak pénteken, a Zamat Fesztivál nyitónapján.

A konferencia célja az volt, hogy az élelmiszeripar, vendéglátás aktuális helyzetéről, kihívásairól, trendjeiről tájékoztatást adjon. Az esemény során szakértők segítségével mutatták be az élelmiszeripart érintő legfontosabb kihívásokat és a témával kapcsolatos trendeket, folyamatokat.

Megújulás szükséges

Tompa Gábor, a Nestlé Hungária Kft. vállalati kommunikációs és kormányzati kapcsolatok igazgatója előadásában a klímaválság nagyvállalatok stratégiájára mért hatásairól beszélt. – A jelen kor kihívása, hogy 2 milliárd ember szenved mikrotápanyag-hiánytól, elhízástól. Valamint a termőföldek erodálódása, a biodiverzitás csökkenése is nagy probléma, miközben a világon megtermelt élelmiszerek egyharmada hulladékként végzi. 2050-re majdnem 10 milliárdan leszünk, ami szintén hatalmas kihívást jelent – mondta.

Forrás: Czinege Melinda

Kiemelte, a helytelen táplálkozásból úgynevezett nem fertőző betegségek alakulnak ki, melyek a halálozások 71 százalékát okozzák a világon. A magyar lakosság körében ez szintén nagy mértékben jelen van, a hazai felnőttek kétharmada túlsúlyos vagy elhízott. Úgy véli, sajnos a táplálkozási problémák már gyermekkorban fellelhetőek. – Azok az elhízott gyermekek, akik jelenleg túlsúllyal küzdenek, felnőttként is ezt a mintát fogják továbbvinni – mondta.

Az innováció része, hogy az ízletes mellett az egészséges szó is egyre többször megjelenik az élelmiszerek kapcsán. De az edukáció, a fogyasztók tájékoztatása is fontos – hangsúlyozta a szakember, aki a klímaválságra is kitért. – Az üvegházhatású gázok drasztikusan nőnek, a termőföldek kimerülnek, ezért fontos a nettó zéró működés a vállalatok szempontjából, ami a (szén-dioxid) kibocsátási értékeket illeti.

Tompa Gábor szerint a fenntarthatóság értelmében meg kell újítani a környezetet. – Megpróbáljuk a termelőket, beszállítókat rávenni a termelési gyakorlatok alapvető megváltoztatására, hogy a talaj egészsége megmaradjon – hangsúlyozta, hozzátéve, többek között új gyakorlatok kellenek, a szántás és egyéb mélyművelés nélküli termelés lehet a követendő irány.

Növelni a hatékonyságot

Mokánszki László, a Mok-Expert Energy Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ügyvezetője előadásának központjában az energia szerepelt. Kiemelte, a Covid időszak alatt energiatúltermelés volt, azt követően azonban hatalmas kereslet indult el, ez pedig áremelkedéshez vezetett. Ezzel egy időben elkészült az Északi áramlat II. gázvezeték, de az engedélyezési folyamat, annak elhúzódása, meghiúsulása miatt tovább emelkedtek az árak. Majd kirobbant a háború, és az EU különböző szankciókkal próbált válaszolni, amely szinte gazdasági háborúvá vált. A drasztikus emelkedés mellett ráadásul a kereskedői magatartás is megváltozott, sokan elsősorban a megmaradt ügyfélkörre összpontosítanak, közülük válogatva, jóval szigorúbb feltételekkel.

Hangsúlyozta, a vendéglátó szférában fokozott érzékenység látható az ugrásszerű energiaköltség-emelkedés miatt (energiahordozónként 10–15-szörös áremelkedés történhet, akár átmenet nélkül.)

Úgy véli, az energiahatékonyság növelése, az alternatív- és megújuló energia bevonása szükséges. Valamint rendszerhasználat-optimalizálás (a kapacitás felülvizsgálata egyes vállalkozásoknál, ugyanis bizonyos esetekben a szerződésben aláírt értéknél jóval kisebb teljesítménnyel dolgoznak, így milliós tételben takaríthatnak meg az optimalizálással.)

Forrás: Czinege Melinda

A jövő étterme

Bíró Lajos séf, mesterszakács, étteremtulajdonos a jövő vendéglátásáról beszélt a szakmai fórum alkalmával. Hangsúlyozta, a megfelelő szakértelem eleve elengedhetetlen egy sikeres vendéglátóipari egység működésekor.

– A Covid előtt a vendéglátás pozitív oldala az volt, hogy az átlag felett kereshettek a szakmabeliek. A járvánnyal ez elveszett, a vendéglők az emberek 70 százalékát nem tudták megtartani. Más szektorok nyugodtabb tempóját választották a vendéglátás idegtépő rendszere helyett. Akik akkor váltottak, már nem akarnak visszajönni, több pénzért sem. Ez pedig probléma – emelte ki.

További gond véleménye szerint a túlfizetés, mely kiindul egy adott helyről (például Balaton), és körbeér az ország nagyvárosaiban is, miközben árspirál indul el lefelé az ételeket tekintve. – A vendéglátósok nem pótolhatják ki a hiányzó részt, tönkre fognak menni, ha ezt folytatják – mondta.

A kertből az asztalra (farm to table) trendre is kitért. – Ha visszaállnánk az idősebb generációk metódusára, rengeteget spórolhatnánk – fogalmazott a szakember, rámutatva, az ilyen trendhez megfelelő mennyiségű termelésre, termelőre van szükség, szezonálisan felhasználva a zöldségeket, gyümölcsöket.

Úgy véli, a fine dining nem tűnik el, a nagyon gazdag réteg ugyanis gazdasági helyzettől függetlenül megengedheti majd magának. – Nem lesz annyi belőlük, mint eddig, de egy bizonyos rész fennmarad. A baj alatta következik, a polgári réteg kedvenc helyei már nem fogják tudni megengedni maguknak az áremelkedést. Talán 50 százalékos emelkedés is bekövetkezhet, a bisztró stílusú street food pedig beszippantja majd a vásárlókat. Az alatt a szint alatt viszont már kérdés, mi marad meg – hangsúlyozta.

Kiszállítás válság idején

Vatai Szabolcs, a Foodpanda Head of Sales pozíciójának betöltőjeként nagy rálátással bír a kiszállítók világára. Kifejtette, akkor sikeres a platform, ha az éttermek jól működnek, és a vásárlók kedvező élményeket kapnak. Kialakulásuknak hála, ráadásul új jelenségként alakultak meg a vendégtér nélküli éttermek, kizárólag kiszállításra dolgozva, melyek jóval költséghatékonyabb megoldást biztosítanak.

Manapság a vezető ételkiszállítási cégek is megtorpannak azonban. – A koronavírus okozta lezárások miatt nőtt az igény ezekre a vállalatokra. Annak végén azonban az emberek újra örültek az éttermeknek, visszamentek a munkahelyükre, kevesebbet rendeltek, így a korábban tapasztalt növekedés lelassult. Igaz, az iparágnak nem fellegzett be ezáltal, alapvetően továbbra is növekednek a bevételek a piacon, és az éttermeknek is bevételi lábat jelentenek.

– A jövőben azok a platformszolgáltatók lehetnek sikeresek, akik az éttermekre partnerként tekintenek. Utóbbi szektort megannyi probléma sújtja jelenleg, így arról kell gondoskodni, hogy ők túléljék a válságot. Segíteni kell az éttermeket, akár beszállítói platform kialakításával vagy kapacitásmaximalizálással is – hangsúlyozta a szakember.

PSZ

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában