Ez ám a teljesítmény!

2022.07.15. 07:01

Szabályszerűen lopakodik az elektromos kukásautó

Debreceni cég gyártja a jövő tisztán elektromos nehézgépjárműveit.

Forrás: Czinege Melinda

Az elektromos kukásautó sikertörténete a 2000-es évekre nyúlik vissza. Akkoriban a Debreceni Egyetem Műszaki Karának hallgatói különböző hajtásláncok fejlesztésével kísérleteztek Barta István mestertanár vezetésével. A szakmai csapat egy versenyautón dolgozott, amivel komoly eredményeket értek el. Ezt követően az egyetem nagyobb járművekre is kiterjesztette a fejlesztést. Ekkor bérelték ki a Köntösgát soron található csarnokot, ahol hozzáláttak a munkálatokhoz. Már csak egy pénzügyi befektetőre volt szükség, hogy megkezdődjön a sorozatgyártás, így 2014-ben az Electromega Kft. megvásárolta a bejegyzett szabadalmat.

– Az első kukásautóhoz 2015 végén szereztük be az első alkatrészeket, és 2016 tavaszán már bemutattuk Budapesten a prototípust. Úgy gondoltuk, ha a meredek Istenhegyi úton megállja a helyét, akkor Magyarországon bárhol elboldogul – mondta portálunknak a vállalkozás ügyvezető igazgatója, Bántó Ruben.

Hozzátette: való igaz, a bekerülési ár magasabb, azonban 7-8 év alatt megtérül, mivel az üzemeltetése szemtelenül alacsony a dízelmotoros elődjéhez képest.

A fosszilis üzemanyagot használó autókkal szemben a cég napi 4000 forintos töltési költséget vetít előre az elektromos nehézgépjárműveire. Emellett a hagyományos üzemű gépkocsik induláskor nagyobb energiát vesznek fel, valamint sem a kuplungnak, sem a váltónak nem tesz jó a gyakori megállás.

– Nagyon hatékony rendszert találtak ki a mérnök kollégák: a részegységek használatközben fogyasztanak csak, nincsenek forgó- és kopóalkatrészek, az egész hajtást szoftveresen vezéreljük. A generátornak köszönhetően a fékezés pillanatában ugyanis az akkumulátor visszatölt, ez pedig egy kukásautó esetén kifejezetten előnyös, mert energiahatékony, mivel rendeltetéséből adódóan egy műszakban 600-700-szor áll meg néhány méterenként – magyarázta az ügyvezető.

Járulékos nyereség

A környezetbarát működésen keresztül egyéb, nem várt előnyei is adódtak a kukásautónak. Bántó Ruben elmondta, az egyik járművet tesztelő csapat szerint a sofőr a nap végére kevésbé érezte fáradtnak magát a motorzaj és a rázkódás hiánya miatt. Az már nézőpont kérdése, jó-e vagy rossz, hogy egész műszak alatt hallotta, mit beszélnek a kukákat ürítő kollégái a jármű végénél. Megemlítette, a hajdúszoboszlói sofőr 15 év után csípőprotézisre vár, mivel minden minden megálláskor egy négyütemű mozdulatsort kellett elvégeznie a belső égésű motoros járművet vezetve.

– A legnagyobb kihívás az elektromobilitásban a hatótáv. Más nemzetközi konkurens cégek például bemutattak már ezer kilométeres távolságra tervezett járművet, no de hatványozottan jóval drágábban. Nyilván meg kellett találnunk a középutat a megvalósítható táv és a megfizethető ár között. Hiszen a legnagyobb felmerülő költség az akkumulátor – mesélte az igazgató. A járművekbe csaknem 200 kilowattórás teljesítményű akkumulátort szereltek, amely egy műszakra vagy akár 150-200 kilométeres hatótávra elég. Ezután körülbelül 8-10 órás töltést igényelnek a lítium-vasfoszfát kémiájú akkuk. Bántó Ruben szerint ez a megoldás strapabíróbb, a gyorstöltés ugyanis az élettartam rovására megy.

Mivel minden nap hasonló útvonalat jár be a kukásautó és a fuvarozó is, így erre a kiszámítható útvonalra skálázható a teljesítmény. Ennek megfelelően 13, 18 és 23 tonnás össztömegű járművet gyártanak.

Második élet

– Büszke vagyok a csapatra, Vitéz Attila kollégám vezetésével eddig nem volt olyan műszaki kihívás, amit ne tudtak volna megoldani. Azt a hajtásláncot, amivel rendelkezünk, bármelyik alvázzal és felépítménnyel össze tudjuk hangolni. Szinte mindegyik tehergépjármű-gyártó termékével van tapasztalatunk – mondta az igazgató. Az Electromega ugyanis új és használt járműveket alakít át elektromos hajtásúvá. Így egy használaton kívüli, idősebb autó 6-8 hét alatt egyfajta „szívátültetést” kap. Bántó Ruben szerint ezzel egy második életet adnak a járműveknek.

Már látható és (alig) hallható

A cég eddig húsz elektromos autót gyártott le. Ebből négy a megyében végez szolgálatot. Így Debrecen, Hajdúböszörmény, Balmazújváros és Hajdúszoboszló utcáin láthatjuk a zöld rendszámos járműveket. Készítenek multiliftes konténerszállító járműveket, amelyek az ipari hulladékokat gyűjtik be, valamint nyerges vontatót. Ez utóbbiból kettő Győrben, három a fővárosban üzemel.

Megtekintettük és meghallgattuk az elektromos autót működés közben. Mondhatni egy macska is megirigyelné, hogy közlekedik. Míg a motor hangja elhanyagolható, a felépítmény zaja természetesen adott. Ha például lecsapják a kukát, és borul az üveg, a fizika törvényeinek megfelelően hangos lesz.

Az viszont biztos, hogy erre a kukásautóra nem fog felébredni hajnalban a szomszédság. Bár az is igaz, hogy aki elfelejti időben kihúzni a kukát, nem fogja riasztani az utcasarkon beforduló jármű zaja.

HL

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában