Szükség lenne önkéntesekre

2021.12.30. 11:30

Segítség a vonal végén: idén csaknem 150 ezren hívták fel a 116-123-at

Advent kezdetétől emelkedik, év végén tetőzik a lelkisegély-szolgálatok hívásainak száma.

Forrás: illusztráció / MW-archív

A pandémia kezdete óta már nemcsak decemberben, hanem a korlátozások időszakában is emelkedett a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének munkája. A beérkező hívások okairól és az önkéntes segítők toborzásáról hétfőn a szervezet alelnöke, a debreceni iroda vezetője, Rénes László mondta el a legfontosabb tudnivalókat. 


A veszélyhelyzet kezdete óta a megszokottnál magasabb a segélyvonalakat igénybe vevők száma, idén csaknem 150 ezren hívták fel a 116-123-as számot – kezdte a szakember. A telefonos lelki elsősegélyre jelentkezők száma az óévben advent kezdetétől 10-20 százalékkal emelkedett, a megkeresések oka a régi, de a járvány miatt az idősek körében is népszerűbbé vált távkommunikáció tovább rontott a helyzeten. Kiemelte: a pandémia kirobbanása után, a konkrét megszorítások ideje alatt csaknem 40 százalékkal több hívásuk volt. Amikor elérkezett nyár, átlagossá süllyedt, ősszel újra emelkedett a segítségkérések száma. Idén is hasonló volt a helyzet; május körül tetőző, nyáron csökkenő értéket mutatott ez az érték. 
– A karácsony előtti feszült készülődés, az év végi munkahelyi, elsősorban kereskedelmi túlterheltség miatt sokkal több a feladat, emiatt gyakran hívnak bennünket. 

Az időseknél azonban idén is más volt a segítségkérések fő oka: a járványhelyzet miatti bizonytalanságnál is több szépkorúnak okozott szorongást, hogy a család, az unokák nem igénylik az ünnepi menüt, nem látogatják meg őket

 – fejtette ki. Hozzátette: egyre többen utaznak el az ünnepekre, az idős rokonokat interneten vagy telefonon keresik csak, mivel sokan úgy gondolják, hogy nem terhelik szüleiket a sütés-főzés nehézségeivel. 

Rénes László | Forrás: MW-archív


Rénes László kitért arra is: sokan a viszonylagos biztonságot nyújtó harmadik védőoltást is felvették ugyan, a családok környezetében azonban történnek halálesetek, ami miatt még több az aggodalom. 

A félelem, a szorongás nem tűnt el, ez jellemezte az elmúlt időszakot

 – összegzett. Végül arra hívta fel a figyelmet, hogy a napi öt-hatszáz beérkező segítségkérő hívásból jóval kevesebb lenne, ha időt szánnánk a meghitt, személyes találkozásokra. 

 

Felkészült segítőkkel 


A szervezet ebben az évben is meghirdette önkéntestoborzását, a jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalókat a közösségi oldalán és honlapján tette közzé a debreceni Segítő Kéz Lelkisegély Telefonszolgálat. A segíteni vágyó jelentkezők többek között kommunikációt, beszélgetésvezetést és pszichológiai alapismereteket tanulnak, mielőtt az első bejövő hívást fogadhatnák. A négy hónapos felkészítés után szakmailag készen állnak különböző krízisek és fóbiák, pszichiátriai betegségek felismerésére. 

Debrecenben jelenleg 24 ember segít telefonon keresztül, ez a szám azonban a szakember szerint korántsem elegendő. 

 

SZD 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában