Megvannak már az ajándékok?

2021.12.23. 09:56

Fehér karácsony, fekete péntek

Mennyire befolyásolja a karácsonyi vásárlási szokásokat a november végére hirdetett akciónap?

Forrás: Illusztráció / Shutterstock

Már a Black Friday-en beszerezzük a karácsonyi ajándékokat? Megfogható közelségből vagy biztonságosan otthonról vásároljunk? Spórolhatunk-e pénzt és némi hajszálat, ha elkerüljük a vásárlók tömegét? Vagy épp az adventtől ellágyulva úgy hintjük szét a karácsonyi prémiumot, mint a csillagszóró a szikráit?

 

Dr. Fehér Andrást kértük, segítsen eligazodni az akciós címkék és kuponok szövevényes világában. A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Intézetének adjunktusának Boros Henrietta Mónika, a kereskedelem és marketing alapszak végzős hallgatója, illetve Berencsi Alexa marketing mesterképzős hallgató segített a válaszok felkutatásában.

 


Az átláthatóság hiánya


 

Érdemes tudni, hogy az Egyesült Államokban konkrét napja van a Black Friday-nek: hivatalosan a hálaadást követő péntekre esik. Mivel azonban hazánkban nem ünnepnaphoz kötött, ezért az időpontja manapság már elég kétes. Gyakran előfordult, hogy a hazai piac legnagyobb szereplői már hetekkel a Black Friday előtt az akciónap nevével fémjelzett leárazási hullámot hirdettek. Ráadásul az sem egységes és tiszta, hogy milyen kedvezményeket alkalmaznak az egyes áruházak. A felmérések szerint 2021-ben átlagosan 17 százalékos leárazásokkal lehetett találkozni, ami nem igazán tükrözi a „kihagyhatatlan” jelzőt – mondta Fehér András.

Dr. Fehér András ı Forrás: unideb.hu

Az adjunktus szerint a tudatos vásárló azonban, aki már jóval a Black Friday előtt figyelemmel követi a kiszemelt termék ármozgását, pontosan tudja, hogy reális kedvezményt kap-e. Amennyiben magas jövedelemmel rendelkezik, vélhetően már a karácsonyi ajándékok beszerzését is megtervezi, attól tartva, hogy a legígéretesebb kedvezményekről lemaradhat.

 


Kockázat nélkül is lehet üzlet


 

Ám ekkor is fajsúlyos szempont a cserelehetőség. Ha fennáll a veszély, hogy a termék nem tetszik majd vagy épp nem jó a mérete, a háromnapos – vagy internetes vásárlás esetén 14 napos –cseregarancia nyilvánvalóan nem érvényesíthető az ünnepek után. Ezért általában azok a termékek vagy szolgáltatások lehetnek népszerűek, ahol a kellemetlen meglepetés elkerülhető. Például repülőjegy vagy szállásfoglalás, vagy egy olyan drágább elektronikai termék esetén, amit még az ajándékozás előtt ki tudunk próbálni.

 

– A karácsonyi ajándék beszerzésének egy veszélyforrása lehet az is, ha az árucikk későn érkezik. A pandémia következtében világszerte egyfajta általános alkatrészhiány alakult ki, ehhez társultak még a logisztikai nehézségek és a munkaerőhiány is, ami – főleg a külföldről rendelt termék esetében – lényegesen meghosszabbítja a várakozási időt.  Úgy gondolom, azok a webáruházak vagy hagyományos bolttal rendelkező kereskedők jártak jól, akik megfelelő raktárkészlettel készültek fel az ünnepekre – mondta Fehér András.  

 


Többet költünk


 

– Általánosan elmondható, hogy – többek közt a hitelmoratóriumnak vagy a nyugdíjemelésnek köszönhetően – az embereknek magasabb a rendelkezésre álló jövedelme. A GKI Digital és Árukereső.hu felmérése alapján az elektronikus kereskedelem 2020-ban az előző évhez képest 45 százalékos emelkedést mutatott fel, az idei évben pedig 25 százalékos növekedésre számítanak. Ez a pandémia következménye is, mivel a koronavírus-járvány második hulláma tavaly éppen novemberre és decemberre esett. Ekkor még nem volt vakcina, illetve a korlátozások is szigorúbbak voltak, így a hazai vásárlók sokkal inkább rá voltak kényszerülve az internetes vásárlásra – véli az adjunktus.

 

Fehér András szerint az is növelte a vásárlási hajlandóságot, hogy a korlátozások feloldásával az emberek sokkal inkább visszatértek a bevásárlóközpontokba. 

 

Egy hagyományos bolti környezetben pedig hajlamosabbak vagyunk többet költeni, hiszen a kereskedő is minden taktikát bevet, hogy a kosárértéket növelje. A felmérések is ezt igazolják: a kimutatásokból kiderül, 2021-ben egy magyar ember átlagosan hét főnek vesz karácsonyi meglepetést, és összesen 60 ezer forintot költ csak ajándékozásra.

 

Összességében az adjunktus úgy látja, az elkövetkező években egyre inkább egy hibrid kereskedelmi modell fog berobbanni. A kereskedők a jövőben sokkal inkább igyekeznek az internetes és a személyes vásárlás lehetőségét is biztosítani. A Black Friday-nek véleménye szerint megkopott az újdonságereje. A 2014-es hazai megjelenésekor – bár kevésbé átlátható, ám – sokkal sikeresebb volt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában