a szakember tippjei

2021.10.31. 15:30

Nem csak a gumikra és a fagyállóra kell figyelni az autó téli felkészítésénél

Az akkumulátort érdemes megtisztítani a korróziótól, esetleg kontaktspray-vel befújni a sarukat.

20210120 Debrecen fotó: Molnár Péter MP Hajdú-Bihari Napló Illusztráció: hótakarítás az autóról. képen: Kiss Henrietta

Fotó: illusztráció / Napló-archív

Sok autótulajdonos nem fektet rá kellő hangsúlyt, pedig ha nem téliesíti, vagy nem téliesítteti idejében a gépjárművét, akkor annak akár súlyos következményei is lehetnek. Vannak, akik azt hiszik, az autógumi lecserélésével eleget is tettek ennek a feladatnak, pedig ez koránt sincs így. Koroknai Tibor, a Koroknai Autósiskola szakoktatója érdeklődésünkre rámutatott: Magyarországon nem kötelező a gumicsere, ám – saját és az úton lévők biztonsága érdekében – ajánlott a hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok alá esésekor téli gumira váltani. A nyári és a téli gumi nemcsak a mintázatban, hanem összetételben is eltér egymástól, így másképp reagálnak a levegő és az aszfalt hőmérsékletére is. – A nyári gumik kellőképpen tapadnak a meleg aszfalton, hidegben túl merevvé válnak, elvesztik a tapadóképességüket, így télen nem elég biztonságosak. A téli gumi természetesen minden időjárási körülmények között jól teljesít, a probléma azonban az, hogy nyári használatkor sokkal gyorsabban kopik, és sokkal többet is fogyaszt akkor az autó a túlzott gördülési ellenállás miatt – figyelmeztetett a szakember.

Készüljünk időben!

A gumi állapota mellett a guminyomást is ellenőrizni kell! – hívta föl a figyelmet Koroknai Tibor. Minden autóhoz adott a gyári érték, ez biztosítja a megfelelő tapadást az utakon, s az előírt guminyomással a kátyúk ellen is jobban védve vagyunk.

Fontos, hogy az autóban legyen jégkaparó vagy jégoldó a hideg idő beköszönte előtt, ne csak az első fagy beállta után gondoljunk ezekre a tárgyakra.

Jó szolgálatot tehetnek ezek az eszközök akkor is, ha a jármű éjszakánként garázsban áll, hiszen napközben bármelyik kültéri parkolóban percek alatt lefagyhat a szélvédő, az ablakok. A spray változatban kapható jégoldó tökéletes választás azoknak, akik nem akarnak jeget kapargatni. Rengetegen nem gondolnak rá, de az ablaktörlő lapátok idejében történő cseréje sok bosszúságtól mentheti meg az autósokat.

– A hidegben egy régebbi ablaktörlőn megkeményedik a gumi, könnyen kirepedezik, így nem megfelelően töröl. Ha nem látja el a funkcióját, akkor az a látási viszonyokat nagyban befolyásolja. Esős, havas időben ez rendkívül balesetveszélyes. Továbbá ne felejtsük el a nyári szélvédőmosót fagyállóra cserélni, mivel a mínuszokban a folyadék ráfagyhat a szélvédőre, s ez szintén veszélyes! – sorolta a szakoktató. Az akkumulátort érdemes megtisztítani a korróziótól, esetleg kontakt­spray-vel befújni a sarukat.

Hűtővíz helyett fagyálló

– Ha három-négy éves az akkumulátor, célszerű szakszervizben megmérni a teljesítményét, ugyanis nagy hidegben ez akár felére is csökkenhet. Emellett szükséges fagyállóra cserélni a hűtővizet.

Sokan nem tudják, de a hűtőfolyadékot kétévente érdemes teljesen lecserélni, mivel a korróziót meggátoló adalékok mellett olyan összetevőket is tartalmaz, amelyek kenést biztosítanak néhány alkatrésznek, például a vízpumpának

– sorolta. Ellenőrizni kell, hogy az autó fűtése rendben van-e, megfelelően gondoskodik-e a páramentesítésről. A klímaberendezés szárítja a levegőt, így a használata is segítséget nyújthat a pára gyors eltüntetésében.

A fűtés azért is fontos, hogy az utasteret felmelegítse, hiszen kabátban és kesztyűben vezetni nem a legjobb döntés. A helyes üléspozíció mellett megfelelő kormányfogás és pedálmunka kell az esetleges veszélyhelyzet elhárításához. Olyan kabátot vegyünk fel, ami nem akadályozza a karok mozgását, és ne is gyűrődjön alánk. Ha mégis kesztyűt húzunk, akkor az ne csússzon! Fontos, hogy a cipő talpa se csússzon, hiszen az befolyásolhatja a pedálmozgást.

– A zárakat is készítsük fel a hideg időre, ezért jégoldó spray-vel olajozzuk meg azokat az első hajnali fagyok előtt. Az ajtók gumitömítéseit rendszeresen ellenőrizzük, időnként szilikonnal kenjük át, hogy tartósak maradjanak, és ne fagyjanak meg. Érdemes télen is mosatni az autót, hiszen a sós hólé a fényezést is igénybe veszi. Ellenőrizzük a fékbetéteket, -tárcsákat, a -dobokat, a fékfolyadékot is, és tartsunk menet közben fékpróbát, hogy felmérjük a tapadást. Természetesen csak ott végezzük el ezt a műveletet, ahol nem okozhatunk balesetveszélyes helyzetet! Szintén elkerülhetetlen a világítások ellenőrzése és a szélvédő belső takarítása.

Nagyobb követési távolsággal

– Ha leesik a hó, elindulás előtt mindig tisztítsuk meg a motorháztetőt és a kocsi tetejét. Az előbbi azért fontos, mert a csapadék menet közben a szélvédőnkre csapódhat, az utóbbi pedig azért, mert a mögöttünk közlekedők látási viszonyát befolyásolhatja. Rossz időben csak teli üzemanyagtartállyal induljunk el hosszabb utakra, és sose hagyjuk, hogy az teljesen kiürüljön. Tartsunk nagyobb követési távolságot, és induljunk el idejében!

Fogarasi Renáta

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában