iskolakezdés 2.0

2021.05.10. 13:25

Lógatva orrot, tornazsákot: lassan indult a felsősök első napja az iskolában

A laptopok helyett a tankönyvek nyíltak ki, a monitor helyett a tanteremben köszöntötték a felsős és a középiskolás diákokat a tanárok a hétfő reggeli becsengetés után.

Fotó: Kiss Annamarie

A Debreceni Kinizsi Pál Általános Iskola előtt a vakáció közeledtét idéző kora nyári hangulat is kedvezett az egymást üdvözlő fiúknak-lányoknak, akiknél mintha egy nap telt volna el legutóbbi búcsú óta. A diákok kisebb-nagyobb csoportokba verődve, az iskolaudvaron gyülekeztek, hogy a többhetes otthonlét után valóságos tornaórával, az örökké kritizált menza közös elfogyasztásával, és persze a rettegett szóbeli feleletek túlélésével rázódjanak vissza a mindennapokba. A Napló reggeli ottjártakor több felső tagozatos tanuló és szüleik is arról beszéltek, hogy egyáltalán nem várták a kényszerszünet utáni első tanítási napot, jobban megfigyelve őket azonban mást mutatott a látvány:

a szülők megkönnyebbülten indultak tovább a munkahelyükre, a gyerekek hangos köszönéssel, ökölpacsival üdvözölték egymást.

Késett a busz, dugó is volt: egykedvűen igyekezett Kenéz Boldizsár is az iskolába, kérdésükre, hogy várta-e ezt a napot, az ötödikes fiú határozott, kurta nemmel válaszolt. Édesanyja, Fazekas Enikő szerint azonban a kezdeti izgalmak után a többi gyerekhez hasonlóan Boldi is örömét leli majd a sulis közösségben.

Kenéz Boldizsár anyukájával, Fazekas Enikővel érkezett a Kinizsi-suliba | Fotó: Kiss Annamarie

Kicsit álmosan, várakozó álláspontban fogadták az ötödikesek a tantermükbe kopogtató iskolaigazgatót. A bioritmusuk lassan visszazökken a régi kerékvágásba, így az első tanórák után egyre éberebbek és közlékenyebbek voltak a gyerekek – erről Piros Zoltán, a Kinizsi-iskola igazgatója számolt be, miután a délelőtti órákban több tanteremben köszöntötte a diákokat. A pedagógus összegzése szerint a felsősök – megbarátkozva a régi-új helyzettel – kézfeltartással jelezték, igen, vágytak már az iskolába.

Az intézményvezető szerint a hangulat olyan volt, mintha nem lett volna két hónapos digitális élet. A gyerekek kissé illetődtek, láthatóan nehéz visszarázódni nekik a hagyományos napirendbe. A nagyok visszaérkezése előtt a tantestülettel azt az elsődleges cél tűztük ki, hogy segítsük a gyereket visszazökkenteni a napi rutinba, ezzel is élményközelivé téve az iskolát – közölte az intézményvezető. Piros Zoltánt arról is kérdeztük, mivel telik majd a vakáció előtti néhány hét: poroszos felzárkóztatásra, vagy tanév végi, lazább napirendre számíthatnak a gyerekek.

„A digitális munkarendben az oktatás a tematika szerint haladt, a pénteki tanmenet folytatódott a hétfői órákon”

– ismertette az arany középutat Piros Zoltán, aki a folyamatos konzultációknak és egyeztetéseknek köszönhetően azt tapasztalta, nincs szükség felzárkóztatásra, csak „ha a helyzet megkívánja”. Mint megtudtuk, az iskola vezetése több órát is az intézmény hatalmas zöldterületére helyezett ki, hiszen a gyerekeknek talán még sosem volt ennyire szükségük a természetközeli élményekre és a jó levegőre.

Fotó: Kiss Annamarie

Sok iskolás kedvenc programja a tanévben az osztálykirándulás, erről tavaly minden diáknak le kellett mondania. A kormányrendelet szerint ezen a nyáron már szervezhetőek egynapos osztálykirándulások, Piros Zoltán mégis észszerűségre és óvatosságra kérte a pedagógusokat: hosszú utazás helyett inkább fedezzék fel Debrecen és Hajdú-Bihar megye természeti és kulturális értékeit. – A régióban tett kirándulás is elmélyíti a közösséget és élményt adhat, és a gyerekeknek most erre a kettőre van a legnagyobb szükségük – mutatott rá végül Piros Zoltán.

Átbeszélik a nehézségeket

A félénk alsósokat és az álomszuszék felsősöket is nehezen érintette a távollét az oktatási intézményektől, a pandémia elsődleges kárvallottjai mégis a középiskolások, akik hétfőn nem kevesebb, mint fél év elteltével térhettek vissza közösségeikbe. Közülük sem mindenki: az érettségizőket és a szakvizsgák előtt álló fiatalokat már nem érintette a nyitás. A Kós Károly Művészeti Szakgimnázium és Kollégium diákjai egérutat kaptak az első tanítási napon, az iskolavezetés ugyanis a tanév megkezdése előtt úgy határozott, hogy reggel nyolc helyett fél 9-kor kezdődik csak a tanulás. Arról, hogy milyen szellemiségben, milyen problémákra fókuszálva várták vissza száznyolcvan diákját az intézmény termeibe, Vargáné Szabadka Tünde igazgató mondta el a legfontosabb tudnivalókat. A pedagógus ismertette, hogy hosszú várakozás után örömteli reggellel köszöntötték az előttük álló néhány hetet a gimnazisták.

„Nemcsak az otthontanulás nehézségei, hanem a közösség, a társas kapcsolatok és a tanárok személyes visszajelzéseinek hiánya miatt is fontos volt a mai nap”

– összegzett a szakgimnázium igazgatója. A szakember hangsúlyozta, hogy a szigorú számonkérés helyett először a nagy károkat okozó karanténidőszak feldolgozását tartja fontosnak a tantestület. – Igyekszünk lelkileg, érzelmileg stabilizálni a kamaszokat, film- és képzőművészeti élményekkel, alkotással, közös programokkal szeretnénk megerősíteni a középiskolásokat a következő hetekben – tudatta Vargáné Szabadka Tünde.

Ebben a tanévben általános iskolák alsó tagozatosai negyven, a felsősök hatvan, a középiskolások csaknem száznyolcvan napot töltöttek távolt iskoláiktól a koronavírus-járvány miatt.

SZD

Borítóképünkön Elek Zsombor, Elekné Kiss Magdolna, Elek Kincső, Elek Csenge, Boruzsné Ratku Anita és Boruzs Lili látható

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában